Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW Alpina D5 Bi-Turbo - víc než BMW

Pohonná jednotka modelu využívá vynikající vlastnosti třílitrového celohliníkového řadového šestiválcového motoru BMW s moderním přímým vstřikováním Common-Rail a dvěma turbodmychadly s variabilní geometrií lopatek.

Inženýři z Buchloe výrazně zapracovali na optimalizaci proudění nasávaného vzduchu, s cílem maximalizovat potenciál motoru a využít možnosti malosériové výroby. Nové sací potrubí má větší průměr a optimalizované zaoblení, které vede k výraznému snížení ztráty tlaku.
Tyto účinné prostředky pro „nezúžení“ proudu vzduchu mezi sáním vzduchu a boxem vzduchového filtru vede ke zlepšení výkonu a živějšímu charakteru. V kombinaci s patřičnými tlaky přeplňování a vstřikování to vede k maximálnímu výkonu 350 k (257 kW).
Výkon a účinnost celého chladicího systému má vliv na stabilitu a výkon přeplňovaných motorů – proto je chladicí systém velice důležitý. Velkoobjemový mezichladič s optimalizovanou konstrukcí vstupu a výstupu zásobuje motor vzduchem. Dva přídavné samostatné chladiče vody, uložené před podběhem kol a dokonale sedícé v proudu vzduchu od předního spoileru, zajišťují udržení optimální teploty všech chladicích médií (pomocí tepelných výměníků olej/ voda) i při maximálním termodynamickém zatížení.
Provozní parametry a součásti chladicího systému jsou regulovány řídicí jednotkou chladicího systému, která obsahuje inteligentní ovládání elektrického chladicího ventilátoru umožňující okamžité ovlivnění výkonu při plném zatížení. Výfukové potrubí z vysoce pevného materiálu dovoluje vyšší teploty výfukových plynů, což vede ke zvýšení výstupního výkonu.
Výfukový systém je v zásadě přejatý z modelu B5 Bi-Turbo, ale obsahuje filtr pevných částic. Zvukové technologie a snížení hlasitosti tlumičů má na svědomí na vznětové motory překvapivě chraplavý zvuk výfuku, zejména ve vyšších otáčkách. Celkový charakter motoru je na vznětový motor nezvykle živý, otáčky nad 4500/min zní přesvědčivě.
Přes vysoký specifický výkon 117 k/l dosahuje motor ve své třídě špičkové spotřeby paliva 5,9 l/100 km.


Převodovka
Moderní osmistupňová sportovní automatická převodovka Switch-Tronic, přepracovaná a testovaná ve spolupráci se společností ZF, obsahuje speciální technické úpravy vyžadované vysokým točivým momentem, včetně speciálních mechatronických součástí a odlišného měniče momentu.
Inženýři strávili při vývoji a testování mnoho hodin prací na softwaru převodovky, aby zajistili bezkonkurenční úroveň pohodlí i výkonu. Spojení osmi převodových stupňů a vysokého točivého momentu zaručuje vynikající, maximálně pohodlné řazení bez patrných přerušení přenášeného výkonu.
V samočinném režimu řazení (D) vyniká D5 Bi-Turbo při jízdě na vyšší rychlostní stupně při minimálních otáčkách, což zlepšuje spotřebu paliva a komfort. Při použití sportovního režimu řazení (S) je převodovka podstatně „říznější“ a jasně bezprostřední, řazení je výrazně rychlejší a probíhá při pozdějších vyšších otáčkách.
Pomocí tlačítek Alpina Switch-Tronic, ergonomicky a nenápadně umístěna na zadní straně volantu, se aktivuje manuální režim řazení (M), který řidiči umožňuje převzít úplnou kontrolu nad řazením.
Tento systém umožňuje několikanásobné současné řazení dolů v řádech milisekund, při němž převodovka přeskočí několik převodových stupňů v závislosti na zatížení a otáčkách motoru. Díky tomu se osmistupňová sportovní automatická převodovka se systémem Alpina Switch-Tronic ukazuje jako mnohostranná, nabízí správné vlastnosti řazení pro všechny situace.
Upravená verze nového režimu ECO PRO od BMW, jenž se aktivuje pomocí tlačítka systému kontroly jízdních vlastností, uvede převodovku a akcelerátor do defenzivního nastavení, které v kombinaci s dalšími technologiemi Efficient Dynamics (včetně funkce Auto Start Stop) mohou vést ke snížení spotřeby paliva a emisí v závislosti na individuálním stylu jízdy.


Podvozek
Doba, kdy bylo příliš tuhé odpružení vnímáno jako pozitivní vlastnost řízení, je dávno pryč. Faktem zůstává, že nejlepší technický kompromis i na hranici možností skutečně poskytuje neutrální nastavení. Toho je dosaženo částečně díky kratším pružinám, většímu rozchodu předních kol a drobným úpravám sbíhavosti kol. Společně s 20“ koly a pneumatikami to zaručuje velmi vyvážené a přímé nastavení podvozku, které prozrazuje čistě sportovně zaměřený přístup pro agilní odpružení a přesné zatáčení.
Na odlehčených kolech Alpina Classic jsou non-run-flat pneumatiky Michelin Pilot Super Sport velikosti 255/35 ZR20 vpředu a 285/30 ZR20 vzadu. Mají kontaktní plochu, která je z 2/3 tvořena měkkou směsí (uprostřed) a z 1/3 tvrdou směsí (vnější okraje a boky). Tato směs zaručuje vynikající životnost i při náročném použití, navíc nabízí velmi dobrou přilnavost na mokru. Vylepšená stabilita běhounu a nová technologie vyztužení boků zajišťují, že pneumatika je méně náchylná k prudkým nárůstům teploty s následnou ztrátou přilnavosti na suchu.
Vůz je vybaven elektronicky nastavitelnými tlumiči. Tento systém byl důmyslně kalibrován společností Alpina a je napojen na další systémové parametry, které regulují účinek posilovače řízení, tlumení točivého momentu a systém dynamické kontroly stability.
BMW Alpina D5 Bi-Turbo nabízí režimy Comfort+, Comfort, Sport a Sport+ a snadno přechází z vytříbeného luxusu do sportovního charakteru.


Design
Designové vychytávky a aerodynamické díly zapadají do celkového designu obou verzí sedan a Touring a dodávají vozu dynamiku. Dominantní přední část vozu obsahuje spoiler navržený podle pravidel aerodynamiky, který zároveň zajišťuje efektivní navádění vzduchu k chladicímu systému a brzdám. V kombinaci se zadním spoilerem (sedan) nabízí aerodynamický paket nejvyšší úroveň bezpečnosti a stability, především při vysokých rychlostech. Výsledné snížení vztlaku, v závislosti na rychlosti, může dosáhnout až -80 % vpředu a -10 % vzadu.
Základní výbava je rozsáhlá, zahrnuje mj. kožený interiér, nastavitelná sportovní sedadla, xenonové světlomety a parkovací asistent. Ručně obšitý volant lze přesně nastavit do požadované polohy. Klasické obložení Alpina z mázdřitého myrtového dřeva – nachází se pouze na tichomořském pobřeží USA. Exkluzivní široká nabídka a filozofie značky Alpina vyznávající řemeslnou kvalitu nabízí těm, kteří touží po něčem opravdu jedinečném, téměř nekonečné možnosti personalizace.


Motor: vznětový řadový šestiválec
Objem: 2993 cm³
Vrtání x zdvih: 84,0 x 90,0 mm
Kompresní poměr: 16,5:1
Výkon 257 kW (350 k) při 4000/min
Točivý moment: 700 N.m při 1500-3000/min
Převodovka SWITCH-TRONIC – sportovní samočinná ZF 8HP70
Kola: litá ALPINA CLASSIC, 20 paprsků
Vpředu 8,5 x 20”
Vzadu 9,5 x 20”
Pneumatiky: Michelin Pilot Super Sport vpředu 255/35 ZR20, vzadu 285/30 ZR20
Zrychlení 0-100 km/h: 5,1 s
Rychlost: 275 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,0/5,3/5,9 l/100
Rozměry: 4905 x 1860 x 1469 mm
Rozvor kol: 2968 mm
Zavazadlový prostor: 520 l
Palivová nádrž cca 70 l cca 70 l

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar