Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Autosalon v Paříži - svět se asi zbláznil

Když přijede sportovní Lamborghini během koncernového večera zcela bezhlučně na jeviště, tak si řeknete, že je asi něco špatně. A když pak ředitel firmy mluví jen o hodnotě CO, a ne o výkonu a zrychlení, tak se svět už dočista zbláznil. Sportovní automobily, a Lamborghini nevyjímaje, musí přeci pořádně vrčet.

Pravda klasických elektromobilů, které ujedou stěží stovku kilometrů ubylo, nyní jsou v módě tzv. systémy plug-in hybrid, kdy je vůz ještě vybaven spalovacím motorem. Touto cestou jde třeba m,. Volkswagen Passat GTE. Kombinuje zážehový motor 1.4 TSI o výkonu 115 kW a elektromotor 85 kW. Výrobce udává kombinovanou spotřebu v hybridním provozu 1,7 litru na sto kilometrů. Kdo chce, ať tomu věří..


Autosalony už dávnou nejsou tím, čím bývaly ještě tak před osmi deseti roky. Dnes sice pořadatelé ohlašují stovku světových, evropských, národních případně ještě bůh ví jakých premiér, ale skutečnost je trochu někde jinde. Do premiér jsou zahrnuty i faceliftované modely, u nichž ale na první pohled jen stěží poznáte, co je na nich nového. Široká veřejnost to zpravidla vůbec nepostřehne a odborník, pokud není přímo zaměřen na tu a tu značku, jen stěží. Kolem takových modelů zpravidla projdete bez povšimnutí, protože je „znáte“. Řada exponátů je vystavena už poněkolikáté, to se týká hlavně studií.


A tak opravdových premiér nabídla Paříž letos jen hodně málo. Můžeme být právem hrdi, že se mezi ně zařadila Škoda Fabia a Škoda Fabia Combi, kdy jde o konstrukčně úplně nové automobily. Na autosalonu byl o ně zájem.

Velkým konkurentem škodovce bude zřejmě i nový Hyundai i20, jenž se prodloužil v rozvoru o 45 mm, čímž se získal větší prostor uvnitř. Zavazadlový prostor je svými 326 litry o něco menší než u Fabie. Na výběr jsou zážehové motory 1.25 – 55 kW nebo 62 kW, 1.4/74 kW a diesel 1.1 – 55 kW (spotřeba 3,2 l/100 km)

Ale podívejme se dál. Po dlouhé době přišel s novinkou i Fiat, a to modelem 500 X. Ovšem v podstatě jde o převlečený Jeep Renegade. Takže jen karosérie je Fiat. Vůz je vybaven pohonem všech kol s elektromagnetickou spojkou a pod kapotou může být zážehový čtyřválec 1.4/89 kW nebo 1.4T/103 kW a 125 kW, nebo jeden ze vznětových motorů 1.3D/70 kW, 1.6D-88 kW a 2.0 D-103 kW.

Pařížský autosalon byl vždy výkladní skříní francouzských značek, které nabídkou exponátů zůstaly letos chtě nechtě přeci jen trochu pozadu. U Renaultu se všechno točí kolem nového modelu Espace páté generace. K tomu jeden koncept Eolab s „pohyblivým“ zadním nárazníkem.

Citroën neměl prakticky nic převratného, pouze koncepty Cactus Airflow a městský C1 Urban. Z trojlístku na tom byl asi nejlépe Peugeoet, který kromě sportovně laděných modelů 208 Gti a 308 Gti předvedl i koncept Quartz a poprvé v Evropě i připravovaný speciál pro Dakar. K vidění byl i Peugeot 308 v rallycrossové úpravě švédského týmu Hansen. Ten už má na svém kontě i několik vítězství v rallycrossovém světovém šampionátu.

Byli jsme také zvědavi, co nabídne Honda. Vedle sportovně laděného Civicu R-Type, jenž byl již ve finální podobě, i když se jednalo zatím stále jen o koncepty, pak dvě další dvě „prototyp“. Jednak crossover HR-V, který se v Japonsku již prodává pod označením Vezel a Jazz třetí generace, v němž se objeví i nový zážehový čtyřválec 1.3i-VTEC.

Novou Vitaru představilo Suzuki, ale nikoliv na platformě Grand Vitary, ale C-Crosseru, čímž tak ztrácí charakter terénního automobilu. Inteligentní pohon všech kol All Grip má čtyři režimy – Auto, Sport, Snow a Lock a je vybaven i asistentem sjíždění svahů.

Pařížský autosalon sice nenabízí přehlídku sportovních značek jako například Ženeva, ale naopak zde vystavuje řada menších výrobců, kteří se zabývají nejrůznějšími malými elektromobily. Ty na žádném jiném autosalonu neuvidíte. Ale zato si prohlédnete několik elektrických formulí 1, které se už prohánějí po závodních okruzích. A když budete unaveni, tak se můžete vžít do role pilota "ef-jedničky" na stánku Infiniti.

Ve čtyřech halách, v nichž se prezentují hlavní značky můžete občas narazit i na veterány. Ale těm je letos vyhrazena jedna celá hala, nabízející průřez automobilovou historií od počátku minulého století prakticky až do současnosti. Vedle známých automobilů je uvidíte i překrásný Talbot Lago nebo Voisin.


K hlavním novinkám se budeme ještě průběžně vracet, jen připomínáme, že autosalon trvá do 19. října, a otevřeno je denně od 10 do 20 hodin.


J.Lasík 7.10.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar