Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi Sport quattro koncept - návrat k tradici

Systém quattro se stal synonymem pro Audi a značka se čtyřmi kruhy je s technologií pohonu všech kol neoddělitelně spjata. Audi Sport quattro concept navazuje na tradice modelů quattro ohromujícím designem karoserie kupé a hybridním pohonem s možností vnějšího dobíjení (plug-in) a systémovým výkonem 515 kW (700 k).

Audi oživuje tradicí studií Audi Sport quattro concept a využívá k tomu i nápady, které byly poprvé k vidění u Audi quattro concept před třemi roky.Na silnici zanechává dojem mohutnosti a dynamiky, k čemuž přispívá karoserie přiléhající těsně k 21“ kolům. Převisy jsou krátké, proporce sportovně vyvážené. Dvoudveřový vůz stojí na rozvoru 2784 mm a má vnější délku 4602 mm. S 1964 mm je velmi široký a s pouhými 1386 mm neobvykle nízký.

Stejně jako Audi Sport quattro je i Audi Sport quattro concept navržen v duchu motoristického sportu. Všechno je podřízeno technické funkci a některé detaily jsou vzpomínkou na modely quattro ze začátku 80. let. Patří mezi ně hranaté a ploché střešní sloupky C i obdélníkové dvojité světlomety s průkopnickou technologií Audi Matrix LED.

Další stylistickou vzpomínkou jsou rozšířené blatníky nad podběhy kol. Designéři tyto linie nově interpretovali a zdůraznili, takže karoserii propůjčují větší přitažlivost
Příď konceptu je charakterizována šestiúhelníkovou maskou chladiče s nově tvarovanou mřížkou, jejíž styl nezapře inspiraci motoristickým sportem. Spodní část je prakticky svislá a horní část sleduje linii kapoty motoru.
Přední spoiler z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny je vysunutý dopředu. Maska chladiče je součástí nové designérské filozofie značky Audi a poskytuje představu o podobě budoucího designu.
Proporce zadní partie jsou definovány nízkým prosklením kabiny. Spoiler na spodní hranici zadního okna podtrhuje šířku vozu. Dalším osobitým prvkem na zádi konceptu je difuzor z uhlíkového kompozitu. Zavazadlový prostor má objem 300 litrů.
Rozšířené prahy jsou z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, kliky dveří se elektricky vysouvají vstříc přibližující se ruce. Čtyři kruhy zdobí příď, záď, ventilační otvory za předními koly a střešní sloupky C.

Interiér je zaměřen na řidiče. Volant, digitální přístroje a head-up displej jsou v přímém zorném poli řidiče. Pod nepřerušenou středovou konzolou je prostor pro hnací řetězec quattro. Sportovní skořepinová sedadla se sklopnými opěradly, výrazným bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy tvoří společně s plnohodnotnými zadními sedadly prostor pro čtyři osoby.
Všechny důležité informace jsou zobrazovány na digitálním přístrojovém panelu. Řidič si volí podobu virtuálního zobrazování na displejích s 3D grafikou prostřednictvím multifunkčního sportovního volantu.

Na výběr je například režim Race s centrálním rychloměrem, informacemi o trati a stopkami, nebo režim Setup s podrobnými informacemi o četných závodních okruzích.

Audi Sport quattro concept je dynamické kupé díky hybridnímu pohonu s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid). Systémový výkon je 515 kW (700 k), točivý moment 800 N.m. Hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím osmistupňové převodovky tiptronic a pohonu všech kol quattro, který je vybaven sportovním diferenciálem na zadní nápravě. V kombinovaném režimu EU spotřebuje studie průměrně jen 2,5 litru paliva na 100 kilometrů.

Roli spalovacího motoru plní čtyřlitrový vidlicový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, o 412 kW (560 k) a točivém momentu 700 N.m. Osmiválec se sonorním zvukem je úsporný díky systému COD (Cylinder On Demand), který při částečném zatížení deaktivuje čtyři válce, a systému start-stop.
Mezi motorem 4.0 TFSI a převodovkou je umístěn elektromotor ve tvaru kotouče, který poskytuje výkon 110 kW a točivý moment 400 N.m, napájený kapalinou chlazeným lithium-iontovým akumulátorem s kapacitou 14,1 kWh, který je uložen v zádi. Pro dobíjení konceptu je určena nástěnná dobíječka Audi wall box, jejíž funkce je inteligentně elektronicky řízena, aby byl zajištěn optimální přenos energie do lithium-iontového akumulátoru. S elektrickým pohonem ujede až 50 kilometrů.
K dispozici jsou tři režimy. Režim EV je pro čistě elektrickou jízdu, režim Hybrid pro maximální hospodárnost a režim Sport pro maximální jízdní výkony.
V režimu EV je aktivní pouze elektromotor. Jízda s čistě elektrickým pohonem je díky výkonovým parametrům elektromotoru (110 kW a 400 N.m) možná jak ve městě, tak i za jeho hranicemi. ¨
V režimu Hybrid jsou používány údaje o vnějších podmínkách a o trase k výpočtu optimálního využívání elektromotoru a spalovacího motoru z hlediska spotřeby paliva.
V režimu Sport nastaví provozní strategie poháněcí ústrojí na dosahování maximálního výkonu. Spalovací motor je ve všech jízdních situacích podporován elektromotorem. Pokud vidlicový osmiválec spolupracuje s elektromotorem, zrychlí vůz z 0 na 100 km/h za 3,7 s – podobně jako dřívější výkonné soutěžní vozy Audi. Nejvyšší rychlost je 305 km/h.

Na mimořádné dynamice se podílí také koncepce lehké konstrukce. Skelet prostoru pro cestující je vyroben z kombinace ultravysokopevnostních ocelových panelů a strukturálních prvků z hliníkových odlitků. Dveře a blatníky jsou z hliníku, zatímco střecha, kapota motoru a zadní výklopné víko jsou z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny. Výsledkem je pohotovostní hmotnost pouhých 1850 kilogramů včetně sady akumulátorů.

Podvozek konceptu si s výkonem poháněcího ústrojí snadno poradí. Jízdní vlastnosti jsou dynamické při vysoké míře stability. Přední kola jsou vedena pěti rameny na každé straně, zadní náprava používá typická lichoběžníková ramena.Dynamické řízení mění svůj převod v závislosti na rychlosti jízdy. Brzdové třmeny svírají velké brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny a pneumatiky mají rozměr 285/30 R 21.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar