Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi S3 2.0 TFSI - spojení výkonu a hospodárnosti (I)

Třetí generace Audi S3 posunuje laťku opět o kus výš svým výkonem 221 kW (300 k) a točivým momentem 380 N.m. Lehký prémiový kompaktní vůz, který se začne prodávat začátkem roku 2013, spojuje dynamický výkon s hospodárností.

Dlouhozdvihová jednotka 2.0 TFSI je od základu nová. Se svým předchůdcem, který v letech 2005 až 2009 získal pětkrát za sebou ocenění "motor roku", má společný pouze objem 1984 cm³ (vrtání x zdvih 82,5 x 92,8 mm). Čtyřválec poskytuje v rozpětí otáček od 1800 do 5500/min točivý moment 380 N.m. Při 5500/min dosahuje výkonu 221 kW (300 k).
Sprint z nuly na 100 km/h je ve spojení s převodovkou S tronic otázkou 5,1 s, s mechanickou 5,4 s. Elektronicky omezená rychlost 250 km/h je formální záležitostí. S3 s převodovkou S tronic se v průměru spokojí s 6,9 l/100 km (s mechanickou 7,0 l/100 km).
Výkonný čtyřválec má dva vyvažovací hřídele, které se otáčejí dvojnásobkem otáček klikového hřídele a zajišťují vysokou úroveň kultivovanosti běhu. Do výfukové soustavy je integrována zvuková klapka, která se otvírá v určité oblasti otáček a propůjčuje sportovně sonorní zvuk.
Jednotka 2.0 TFSI přichází v mnoha oblastech konstrukce s inovativními technickými řešeními. Jedním z nich je přídavné nepřímé vstřikování, které doplňuje přímé vstřikování benzinu FSI v oblasti částečného zatížení, aby se snížila spotřeba paliva. Vstřikování FSI, které pracuje s tlakem až 200 barů, přichází ke slovu při spuštění motoru a při vyšším zatížení.
Na straně výfuku mění Audi valvelift system zdvih ventilů ve dvou stupních, vačkový hřídel na straně sání lze v případě potřeby plynule natáčet v rozsahu 30° úhlu klikového hřídele a na straně výfuku o 60°. Motor přeplňovaný turbodmychadlem má neobvykle vysoký kompresní poměr 9,3:1.
Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců, kde je ochlazováno chladicí kapalinou. Toto řešení snižuje teplotu výfukových plynů a zrychluje zahřátí na provozní teplotu po studeném startu. Koncept má pozitivní vliv na spotřebu paliva při sportovní jízdě, protože nemusí docházet k obohacování směsi při plném zatížení. Rovněž velkoryse dimenzované turbodmychadlo je nové. Vytváří maximální plnicí tlak až 1,2 baru a zrychluje reakce motoru. Vysokovýkonný mezichladič stlačovaného vzduchu integrovaný do oběhu chladicí soustavy výrazně snižuje teplotu stlačovaného vzduchu, a zvyšuje tak množství vzduchu použitelné pro spalování.
Motor 2.0 TFSI byl speciálně upraven pro Audi S3. Síly jsou na klikový hřídel přenášeny písty se silnějšími čepy a novými pístními kroužky a zesílenými ojnicemi s novým uložením. Blok motoru z šedé litiny má vyztužená hlavní ložiska a hlava válců je vyrobena z nové, mimořádně lehké slitiny hliníku a křemíku, která se vyznačuje vysokou pevností a teplotní stabilitou.
Navzdory složité konstrukci a vysokému výkonu váží nový motor 2.0 TFSI pouhých 148 kg - o 5 kg méně než u předchůdce. Rozměry jsou kompaktní - délka je jen 603 mm, šířka 678 mm a výška 664 mm.
Nové Audi S3 je vybaveno šestistupňovou mechanickou převodovkou s lehkou hořčíkovou skříní. Alternativně se dodává převodovka S tronic. Kromě manuálního režimu jsou k dispozici automatizované provozní režimy D a S. Tlačítkem může řidič aktivovat funkci Launch Control pro rozjezd s kontrolovaným prokluzem kol zajišťujícím suverénní přenos hnací síly na vozovku.
Srdcem pohonu quattro je elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná lamelová spojka, která je v zájmu vyváženého rozložení hmotnosti mezi nápravy uložená na konci spojovacího hřídele před zadním diferenciálem. V její skříni je uložena sada lamel v olejové lázni. Kovové třecí kotouče jsou po dvojicích uspořádané za sebou - vždy jeden kotouč je pevně spojen se skříní, která se otáčí se spojovacím hřídelem, zatímco druhý kotouč je spojen s výstupním hřídelem do zadního diferenciálu.
V normálním provozu je největší část hnací síly přenášena na přední kola. V případě, že přední kola začnou ztrácet trakci, může být síla přenášena plynule dozadu stlačením sady lamel během několika milisekund.
Přední náprava je v porovnání s předchůdcem posunuta o 52 mm dopředu. Nový motor 2.0 TFSI je skloněn o 12° dozadu. Toto uspořádání vychází z modulární koncernové platformy pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč, na níž je nové Audi S3 postaveno.
Nové Audi S3 jezdí na kolech z lehké slitiny s rozměrem 7,5 J x 18 s pneumatikami 225/40. Kola mají design specifický pro model S, s pěti paralelními paprsky. Výroba kol zahrnuje speciální proces, v němž se lože ráfku válcuje přes válec pod vysokým tlakem a při vysoké teplotě. Zatímco zařízení modeluje polotovar kola, materiál se zpevňuje, což umožňuje tenčí tloušťku stěn - kolo je lehčí a zároveň pevnější.
Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select mění charakteristiku elektronického pedálu plynu, posilovače progresivního řízení a řazení na přání dodávané převodovky S tronic. Řidič rozhoduje pomocí tlačítka, zda mají systémy pracovat v režimu comfort, auto, dynamic, efficiency nebo individual. V úrovni individual (od výbavy s audiosystémem MMI Radio) si může do jisté míry sestavit vlastní profil.
V režimu efficiency pracuje i automatická klimatizace, tempomat, případně adaptivní tempomat a adaptivní světlomety s ohledem na nejnižší možnou spotřebu. Převodovka S tronic v tomto režimu využívá funkci setrvačné jízdy, jakmile řidič uvolní pedál plynu.

Dalším modulem dodávaným na přání a zahrnutým do sféry vlivu řízení jízdní dynamiky Audi drive select jsou adaptivní elektromagnetické tlumiče Audi magnetic ride.
Řídicí jednotka průběžně analyzuje stav silnice a styl jízdy a během milisekund přizpůsobuje stále znovu intenzitu tlumení nové situaci. Řidič může volit mezi třemi režimy. V normálním režimu má nový model S3 vyvážené jízdní vlastnosti, ve sportovním režimu udržuje těsnější spojení s vozovkou. Reakce na řízení jsou ještě spontánnější a pohyby karoserie jsou dalekosáhle potlačeny.

Pokračování zítra

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar