Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi R8 nyní ještě ostřejší

Vysokovýkonné sportovní vozy Audi R8 jsou nyní ještě atraktivnější a dynamičtější. Novým špičkovým modelem je R8 V10 plus, zatímco přenos hnací síly zajišťuje od základu nově vyvinutá sedmistupňová převodovka S tronic.

Audi R8, vyvinuté a vyráběné společností quattro GmbH, měří 4,44 m, je široké 1,90 m a vysoké 1,25 m (Spyder: 1,24 metru). Maska chladiče Singleframe se zkosenými horními rohy dostala leskle černě lakovanou mřížku. U desetiválců jsou příčky zdobeny chromovanými horizontálními lamelami. Rovněž nárazník je nový. Na přání se montuje přední spoiler z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny.
Součástí sériové výbavy jsou světlomety LED s novou technikou. Elektroluminiscenční diody pro dálkové a potkávací světlomety jsou umístěny nad i pod pásem světel pro denní svícení, který díky speciálnímu ovládání diod LED přebírá funkci směrových ukazatelů. Do světlometů je integrována funkce statických světel pro odbočování.
Kryty vnějších zpětných zrcátek a stěny bočních přívodů vzduchu (kupé) vyrobeny z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Malé rozdíly najdeme v oblasti bočních prahů. Mřížky ventilačních otvorů vedle zadního okna mají u R8 V10 Coupé matnou povrchovou úpravu se vzhledem hliníku (u R8 V8 Coupé a R8 V10 plus jsou matně černé).
Zadní partii dominují světlomety LED. Inovací jsou dynamické směrové ukazatele na spodních okrajích svítilen. Velký difuzor z uhlíkového kompozitu zasahuje vysoko do nárazníku. Výfuková soustava ústí u všech motorů do dvou kulatých koncovek výfuku s lesklou povrchovou úpravou.
Audi dodává modely ve dvou nemetalických barvách bílá Ibis a červená Brillant, dále ve čtyřech metalických odstínech nebo v pěti lacích s perleťovým, resp. krystalickým efektem. Exkluzivně pro model R8 V10 plus je v nabídce lak s matným povrchem.
Hliníková karoserie s prostorovým rámem ASF váží u kupé jen 210 kg, u Spyderu 216 kg. Kupé s mechanickou převodovkou váží 1560 kg, otevřená verze 1660 kg. Ke snížení hmotnosti přispívají nastavitelná skořepinová sedadla se strukturou z plastu vyztuženého skleněnými vlákny, menší rozsah použití izolačních materiálů, speciální kola z lehké slitiny a komponenty podvozku, mezi něž patří sériově montovaná brzdová soustava s keramickými kotouči, a karosářské díly z uhlíkového kompozitu.
Korunou konceptu lehké konstrukce je lehká plátěná skládací střecha, jejíž kostra je z velké části z hliníku a hořčíku. Střecha se otvírá a zavírá elektrohydraulicky během 19 s do 50 km/h. Od střechy odděleně je v dělicí stěně mezi interiérem a motorovým prostorem umístěno vyhřívané skleněné zadní okno, které lze zasunout a vysunout elektricky. Při hrozícím převrácení vozu se za sedadly extrémně rychle vysunou dva odolné profily ovládané silou pružiny.
Stejně jako v motoristickém sportu je aerodynamické řešení karoserie koncipováno tak, aby proudění vzduchu vytvářelo co největší přítlak. Na spodní části vozu je pět vzduchových trysek NACA a dva difuzory vpředu, které zvyšují přítlak na přední nápravě.
Motory V8 s objemem 4163 cm³ a V10 s objemem 5204 cm³ jsou atmosféricky plněné vysokovýkonné jednotky překypující výkonem, jsou kompaktní a relativně lehké. Blok motoru je ze slitiny hliníku a křemíku a konstrukce s výztužným rámem spodní části klikové skříně propůjčuje motoru vysokou úroveň tuhosti. Mazání se suchou klikovou skříní umožňuje nízkou výšku agregátů. Tlakové oběhové čerpadlo pracuje v závislosti na zatížení, čímž zvyšuje účinnost motoru.
Přímé vstřikování benzinu FSI umožňuje provoz s vysokým kompresním poměrem 12,5:1. Ventily jsou ovládány čtyřmi nastavitelnými vačkovými hřídeli. Klapky v sacích kanálech uvádějí nasávaný vzduch při nízkém zatížení a nízkých otáčkách do cíleného pohybu se spirálovitou rotací. Výfuková soustava je konstruována pro nízkou úroveň zpětného tlaku. V obou koncovkách výfuku jsou umístěny výfukové klapky. Při velkém přidání plynu se otevřou a zvuk získá na ještě větší intenzitě.
Pro přepracované modely jsou k dispozici dvě převodovky. Šestistupňová mechanická s řadicí pákou v otevřené kulise z ušlechtilé oceli se dodává sériově s V8, na přání s V10. Nová sedmistupňová převodovka S tronic (na přání pro V8 a sériově pro V10) má sportovně těsné odstupňování, přičemž nejvyšší převodový stupeň má dlouhý převod. Řidič může u dvouspojkové převodovky řadit pákou voliče nebo pádly na volantu. Alternativou je sportovní režim. Na povel tlačítka zařídí funkce launch control rozjezd se zvýšenými otáčkami motoru a optimálním prokluzem pneumatik.
Nová sedmistupňová převodovka S tronic s tříhřídelovou konstrukcí má délku
necelých 60 cm. Novinkou je umístění dvou lamelových spojek za sebou. Spojky ovládají dvě na sobě nezávislé dílčí převodovky. Samotné řazení se tak omezuje pouze na otevření jedné spojky a souběžné sepnutí druhé spojky. Tento proces proběhne během několika setin sekundy téměř bez přerušení toku hnací síly. Vše probíhá tak dynamiky, plynule a komfortně, že posádka řazení sotva zaznamená.
Ze sedmistupňové převodovky S tronic vede spojovací hřídel blokem motoru k přední nápravě, kde zajišťuje rozdělování točivého momentu viskózní spojka. V běžném provozu přenáší cca 15 % síly na přední nápravu. Začnou-li se protáčet zadní kola, směřuje dopředu dalších maximálně 15 %. Na zadní nápravě pracuje mechanický samosvorný diferenciál. Větší důraz na zadní nápravu při rozdělení hnací síly ideálně ladí s koncepcí Audi R8, jehož motor je uložen uprostřed před zadní nápravou. Hmotnost vozidla je rozdělena mezi přední a zadní nápravu v poměru 43:57 %.
Podvozek využívá techniku ze světa motoristického sportu. Všechna čtyři kola jsou zavěšena na dvojicích kovaných trojúhelníkových příčných ramen z hliníku. Model R8 V10 plus má speciálně vyladěné pružiny a tlumiče a na přední nápravě patřičně upravené hodnoty odklonu kol.
Adaptivní tlumení Audi magnetic ride se dodává sériově pro R8 V10, pro varianty V8 na přání. Řidič má u adaptivního tlumení na výběr mezi normálním a sportovním režimem. Řízení s posilovačem poskytuje velmi citlivou zpětnou vazbu a pracuje se sportovně strmým převodem.
U motoru V8 mají sériově dodávaná kola rozměry 8,5 J x 18 vpředu a 10,5 J x 18 vzadu. Tomu odpovídají rozměry pneumatik 235/40 a 285/35. U verzí V10 montuje Audi 19“ kola s šířkou 8,5 a 11 palců. Pneumatiky mají rozměry 235/35, resp. 295/30.
Ocelové brzdové kotouče jsou vnitřně chlazené, odvrtávané a spojené s hliníkovými středy pomocí čepů. Nová vlnitá konstrukce vnějších okrajů kotoučů snižuje hmotnost celkem o cca 2 kg v porovnání s kulatými kotouči stejného rozměru. Hliníkové pevné třmeny pracují vpředu s osmi pístky, vzadu se čtyřmi. Společně s 19“ koly montuje Audi na přání brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny (sériově u modelu R8 V10 plus). Elektronický stabilizační systém ESC disponuje sportovním režimem a řidič ho může kompletně vypnout.
Zavazadlový prostor vpředu nabízí objem 100 litrů a u kupé je za sedadly k dispozici dalších 90 litrů.
Dlouhý rozvor 2,65 metru umožňuje velkorysou nabídku místa. V interiéru vládne závodní atmosféra. Charakteristickým prvkem je monoposto – velký oblouk, který obklopuje přístrojovou desku na straně řidiče. Výrazněji tvarované sportovní multifunkční provedení volantu s dole zploštělým věncem obšitým kůží má nové logo R8.
Sportovní sedadla jsou elektricky nastavitelná, u V8 na přání a u V10 sériově. V závislosti na modelu jsou potahy tvořeny kombinací Alcantary a kůže nebo jemnou kůží Nappa.
Na mnoha ovládacích a ozdobných prvcích se lesknou decentní chromované lišty nebo černý lak. Ručičky ve sdruženém přístroji a pádla pro manuální řazení jsou mírně přepracovány. Středová konzola a páka ruční brzdy jsou potaženy kůží zdobenou jemným stehováním. U modelů V10 je panel kolem sériově dodávaného navigačního systému plus rovněž potažen kůží.
Modely R8 V10 a R8 V10 plus jsou sériově vybaveny navigačním systémem plus a audiosystémem Bang & Olufsen. Mezi další prvky výbavy na přání patří mj. asistent dálkových světlometů, paket úložných prostorů, různé sady kufrů, příprava pro mobilní telefon včetně mikrofonu uloženého v bezpečnostním pásu a hlasového ovládání, jakož i parkovací asistent plus se zadní kamerou.
Evropští zákazníci dostanou první přepracované modely Audi R8 koncem letošního roku. Cena pro český trh nebyla zatím stanovena.

Typ4.2 FSI V85.2 FSI V105,2 FSI V10 plus
Objem416352045294
Výkon316(430)/7900386(525)/8000404(550)
430/4500-6000530/6500540/6500
300314317
4,33,63,5
12,413,112,9



Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba kombin. – l/100 km (údaje pro Coupe s přev. S tronic)

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar