Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi R8 LMX s laserovými dálkovými světlomety

Audi R8 LMX přináší strhující výkony a průkopnickou techniku. Díky výkonu 419 kW (570 k) zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, přestože v průměru spotřebuje jen 12,9 litru paliva na 100 kilometrů.

Audi R8 se v roce 2008 stalo prvním sériově vyráběným vozem na světě, který se mohl pochlubit diodami LED pro všechny osvětlovací funkce. V roce 2012 následovaly dynamické ukazatele směru. Loni se s představením světlometů Matrix LED v modernizovaném A8 otevřela nová kapitola v oblasti osvětlení pro automobily. Nyní Audi přidává další novinku v modelu R8 LMX: laserové dálkové světlomety. Tato technika výrazně prodlužuje dosah světlometů, což je pro supersportovní vůz R8 LMX velmi významné.

Inženýři při vývoji osvětlovací techniky spolupracují se svými kolegy ze závodního oddělení. Nové Audi R18 e-tron quattro například poprvé použije kombinaci diod LED a laseru u dálkových světlometů v závodě 24 h Le Mans. Prémiová značka tak pokračuje v tradici testování nových technických řešení určených pro sériovou výrobu v závodních podmínkách.

U nových laserových dálkových světlometů vytváří jeden laserový modul v každém světlometu kužel světla s dvojnásobným dosahem v porovnání se světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce. Každý modul obsahuje čtyři vysokovýkonné laserové diody s průměrem pouhých 300 mikrometrů, které vytvářejí modrý laserový paprsek s vlnovou délkou 450 nanometrů. Fosforová vrstva jej přeměňuje na použitelné bílé světlo s barevnou teplotou 5500 kelvinů – to jsou ideální podmínky pro lidské oko, které umožňují řidiči snadněji rozlišovat kontrast a pomáhají předcházet únavě. Laserový paprsek, který je aktivní od rychlosti jízdy 60 km/h, doplňuje v R8 LMX dálkové světlomety LED a výrazně zlepšuje viditelnost a zvyšuje úroveň bezpečnosti. Inteligentní kamerový systém detekuje ostatní účastníky silničního provozu a aktivně upravuje rozložení světla, aby nedocházelo k jejich oslňování.

Audi R8 je dynamickým vrcholným modelem značky čtyř kruhů. Jeho vysokootáčkový motor, uložený uprostřed před zadní nápravou, lichoběžníkové zavěšení kol a hliníková karoserie ASF jsou spřízněny s motoristickým sportem. Audi R8 LMX je k dispozici jako kupé v omezeném počtu 99 vozidel. Vůz zrychlí, díky motoru V10 5,2 litru s nejvyšším výkonem 419 kW (570 k) a točivým momentem 540 N.m, z 0 na 100 km/h za pouhých 3,4 s. Nejvyšší rychlost je 320 km/h a průměrná spotřeba paliva 12,9 litru na 100 km. Kompaktní sedmistupňová převodovka S tronic přenáší hnací sílu na vozovku prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro. Devatenáctipalcová kola poskytují prostor pro kotoučové brzdy z keramického materiálu, vyztuženého uhlíkovými vlákny, které mají vpředu průměr 380 milimetrů. Skrz kola v exkluzivním designu prosvítají červeně anodizované brzdové třmeny. R8 LMX má vpředu pneumatiky rozměru 235/35 R 19 a vzadu 305/30 R 19.

Nový model vysílá rovněž jasný vizuální signál svým individualizovaným lakem karoserie Audi exclusive v odstínu modrá Ara s krystalickým efektem. Rozměrný pevný zadní spoiler zvyšuje přítlak na zadní nápravě. Stejně jako přední spoiler, aerodynamické prvky po stranách, kryt motorového prostoru, kryty vnějších zpětných zrcátek, ozdobné vnější panely za bočními dveřmi a zadní difuzor je i zadní spoiler z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny s matnou povrchovou úpravou.

Dynamický styl pokračuje v černém interiéru, který je navíc opatřen modrými ozdobnými prvky. Sklopná, anatomicky tvarovaná sedadla jsou čalouněna kůží Fine Nappa s kosočtvercovým prošíváním v odstínu modrá Sepang. Zadní kryty opěradel jsou v odstínu modrá Ara. Prošívání v odstínu modrá Sepang tvoří ušlechtilé kontrasty rovněž na páce ruční brzdy, konzole středového tunelu, volantu a stínítku přístrojů. Čalounění stropu černou Alcantarou a výplně dveří s černou kůží Fine Nappa přebírají kosočtvercové prošívání anatomických sedadel v odstínu modrá Sepang.

Interiér je doladěn drobnými detaily. Matný kompozit vyztužený uhlíkovými vlákny je použit pro ozdobné obložení konzoly středového tunelu a páky ruční brzdy, na zdobných prvcích ve dveřích a oblouku kolem přístrojové desky. Osvětlené hliníkové lišty s pořadovým číslem limitované edice jsou integrovány do obložení prahů bočních dveří z uhlíkového kompozitu. Kůže Fine Nappa zdobí páku voliče převodovky S tronic a čalouněné plochy v oblasti kolen. Podlahové rohože mají černé lemování a prošívání v odstínu modrá Sepang.

Audi R8 LMX vyjede na silnice v létě. Základní cena v Německu byla stanovena na 210 000 eur.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar