Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi Q5 - výkonné SUV po modernizaci

Mnohostranné Audi Q5 se těší velké oblibě u zákazníků. Sportovní, prostorné, komfortní a multifunkční SUV střední třídy je nyní ještě atraktivnější, úspornější a sportovnější díky mnoha novým řešením v oblasti designu, informačních a zábavních systémů, podvozku a motorů.

Audi přináší přepracovanou modelovou řadu Q5 na trh s pěti motory – třemi TDI a dvěma TFSI. Všechny kombinují přímé vstřikování s přeplňováním a systémem Start-Stop. Přestože většina motorů dosahuje lepších výkonových parametrů, klesla jejich spotřeba paliva až o 15 %.


Zážehové motory
Typ2,0 TSI3.0TFSI V6
Výkon165(225)200(272)
Toč.moment350400
Zrychlení-5,9
Rychlost-234
Spotřeba7,68,5



Vznětové motory
Typ2.0TDI2.0 TDI3.0 TDI V6
Výkon105(143)130(177)180(245)
Toč.moment320380580
Rychlost--225
Zrychlení--6,4
Spotřeba5,36,06,4




Pozn: výkon - kW(k), točivý moment - Nm, rychlost - km/h, zrychlení 0-100 km/h - s, kombin.spotřeba - l/100 km

V přepracované modelové řadě Q5 je pro každý motor k dispozici vhodné převodové ústrojí pro přenos hnací síly. Čtyřválce spolupracují v sériovém provedení s šestistupňovou mechanickou převodovkou. Pro 2.0 TFSI s výkonem 165 kW (225 k) se alternativně dodává mimořádně osmistupňová převodovka tiptronic, která se montuje sériově v kombinaci s jednotkou 3.0 TFSI. Naproti tomu 3.0 TDI má sériově sportovní sedmistupňovou převodovku S tronic, která se dodává na přání pro motor 2.0 TDI s výkonem 130 kW (177 k).
Převodovky jsou u čtyřválců integrovány do inovativního systému řízení chladicího okruhu, který výrazně zkracuje fázi zahřívání motoru po studeném startu. Všechny převodovky mají velké rozpětí převodů – dlouhé vyšší převodové stupně snižují spotřebu paliva, krátké nižší převodové stupně podporují dynamiku při akceleraci.
Trvalý pohon všech kol quattro je sériovou výbavou u téměř všech motorů. Pouze 2.0 TDI o výkonu 105 kW (143 k) pohání přední kola. V normálním případě rozděluje mezinápravový diferenciál hnací sílu mezi přední a zadní nápravu 40:60 %, ale v případě potřeby dokáže rozdělení během zlomku sekundy změnit.
Podvozek s pětiprvkovou přední nápravou a zadní nápravou s lichoběžníkovými rameny byl vylepšen a nabízí lepší komfort díky optimalizované charakteristice pružin, tlumičů a příčných zkrutných stabilizátorů.
Hliníková kola mají průměr ráfku 17“ a pneumatiky s rozměrem 235/65 (modely s výkonem 165 kW / 225 k a vyšším jezdí na 18“ kolech). Na přání nabízí Audi a společnost quattro GmbH kola 20“ a pneumatiky 255/45. Velmi sportovně zaměření zákazníci si mohou objednat sportovní podvozek S line. Elektromechanickou parkovací brzdu lze na přání doplnit asistentem rozjezdu do kopce, zatímco při sjíždění strmých srázů reguluje rychlost jízdy sériově dodávaný asistent pro jízdu z prudkých svahů. Elektronický stabilizační systém ESC přizpůsobuje své zásahy vlastnostem povrchu vozovky.
Dalším vyspělým prvkem je systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select, který řidiči umožňuje měnit charakteristiky pedálu plynu, řazení samočinné převodovky, posilovače řízení a činnost automatické klimatizace ve čtyřech režimech včetně režimu efficiency. Je-li vůz vybaven navigačním systémem Audi, má řidič k dispozici ještě pátý, volně programovatelný režim.
Pod kontrolu systému Audi drive select mohou kromě toho spadat adaptivní tempomat, podvozek s adaptivním tlumením a dynamické řízení, které mění převod prostřednictvím harmonické převodovky v závislosti na rychlosti jízdy. Při průjezdu zatáčkou na hranici fyzikálních možností kompenzuje dynamické řízení nedotáčivost nebo přetáčivost malými řídicími impulzy.
Audi Q5 si velmi dobře poradí i s drsným terénem. Jeho stoupavost je 31 stupňů. Nájezdové úhly vpředu a vzadu jsou 25 stupňů, přechodový úhel činí 17 stupňů. Světlá výška má hodnotu 200 mm.


Vnější design
Design s linií střechy připomínající kupé a do boků zasahujícím zadním výklopným víkem dává najevo všechny uvedené vlastnosti. Světlomety mají novou vnitřní strukturu. U světlometů xenon plus tvoří světlomety LED pro denní svícení zakřivené pásy, které obklopují hlavní světlomety
Na přídi jsou zvýrazněné horizontální linie. Leskle černá maska chladiče Singleframe má zkosené horní rohy a její vertikální chromovaná žebra a kruhy loga jsou plasticky vytvarované. Do modifikovaného nárazníku jsou integrovány otvory pro přívod vzduchu s leskle černými mřížkami a mlhové světlomety s chromovanými rámečky.
Přepracované SUV je 4,63 m dlouhé, 1,90 m široké a 1,65 m vysoké. Hodnota součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx je 0,33, čelní plocha 2,65 m2 a pohotovostní hmotnost základní verze činí 1755 kg.
Kapota motoru a zadní výklopné víko jsou z hliníku a ve struktuře karoserie nalézají ve velké míře uplatnění ultravysokopevnostní oceli.


Interiér
Mnoho ovládacích prvků je opatřeno tenkými chromovanými ozdobnými prvky. Ovládací páčky na sloupku řízení, zámek zapalování a přístroje byly pozměněny. Úzké pásy ozdobného obložení na středové konzole se lesknou černou barvou. Všechny varianty volantů včetně verzí s pádly pro manuální řazení se prezentují v novém designu specifickém pro modely Q.
Multimediální centrála MMI Navigation plus vystačí nyní se čtyřmi tlačítky.. Další změny k lepšímu se týkají ovládání vyhřívání sedadel, nové vysoce účinné klimatizace, systému jízdní dynamiky Audi drive select a multifunkčního volantu.
Z nabídky prvků výbavy na přání si zaslouží zvláštní zmínku komfortní klíček, třízónová automatická klimatizace a klimatizovaná komfortní sedadla s funkcí odvětrávání.
Sportovní paket S line má interiér černý a ještě víc jej zušlechťují sportovní sedadla a decentní ozdobné prvky, nechybějí 19“ kola s pneumatikami 235/55, sportovní podvozek a perleťový lak karoserie v odstínu šedá Daytona.
Interiér nabízí velkorysý prostor díky dlouhému rozvoru 2,81 m. Cestující na zadních sedadlech si mohou nastavit sklon opěradla. Po velmi pohodlném sklopení zadních sedadel prostřednictvím dálkového odjišťování opěradel vzroste objem zavazadlového prostoru z 540 na 1560 litrů. Audi Q5 má všechny předpoklady pro jízdu s přívěsem, který může mít v závislosti na motoru a stoupání hmotnost až 2,4 tuny.


Asistenční systémy
Součástí sériové výbavy je informační systém řidiče s funkcí doporučující přestávku k odpočinku. Pokud systém rozpozná na základě sledování pohybu volantu a dalších parametrů, že pozornost řidiče poklesla, doporučí mu přestávku.
Adaptivní tempomat prostřednictvím radarového senzoru udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Pokud pod 30 km/h rozpozná hrozící srážku s překážkou, aktivuje maximální brzdění. Audi active lane assist podporuje řidiče případnými mírnými zásahy do řízení, aby vůz zůstal ve svém jízdním pruhu. Audi side assist sleduje prostor za Q5, aby řidiče podpořil při změně jízdního pruhu.
Ceny
Navzdory rozsáhlým vylepšením a bohatší výbavě se ceny modelů Audi Q5 nezměnily. Například model 2.0 TDI s výkonem 130 kW (177 k) je v porovnání s předchozím modelem (125 kW) o pouhých 25 000 Kč dražší a jeho základní cena je 1 045 700 Kč. Sportovní SUV se u prodejců Audi objeví koncem léta.



JL, 27.4.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar