Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Audi A7 Sportback - motory, převodovky, quattro (II)

Zpočátku budou k dispozici čtyři motory V6 – dva zážehové a dva vznětové TDI. Rozpětí výkonů je od 150 kW (204 k) do 220 kW (300 k). Nový motor 3.0 TDI o výkonu 150 kW (204 k) spotřebuje v kombinaci s převodovkou multitronic v průměru 5,3 l/100 km.

Všechny motory pracují s inovativním řízením chladicího okruhu, rekuperačním systémem a systémem Start-Stop.
Oba zážehové motory 2.8 FSI a 3.0 TFSI byly vylepšeny z hlediska vnitřního tření a inteligentního řízení funkce chladicí soustavy. Motor 2.8 FSI disponuje systémem Audi valvelift, který mění zdvih sacích ventilů, aby se při částečném zatížení výrazně snížily ztráty způsobované škrcením sání. Výsledkem je vyšší točivý moment při nižší spotřebě paliva.
Šestiválec 2.8 FSI dosahuje výkonu 150 kW (204 k) při 5250/min a točivého momentu 280 N.m v rozsahu otáček do 3000 do 5000/min. A7 Sportback 2.8 FSI quattro s převodovkou S tronic zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,3 s a dosahuje rychlosti 235 km/h. V průměru spotřebuje pouhých 8,0 l/100 km.
U motoru 3.0 TFSI zvyšuje účinnost plnění mechanicky poháněný kompresor, díky němuž V6 poskytuje výkon 220 kW (300 k) při 5250 – 6500/min a točivý moment 440 N.m od 2900 do 4500/min. V kombinaci s převodovkou S tronic a pohonem všech kol quattro dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h jen za 5,6 s a při 250 km/h učiní další akceleraci přítrž elektronický omezovač. Normovaná spotřeba je jen 8,2 l/100 km.
Od základu nově vyvinutý turbodiesel 3.0 TDI je v nabídce ve dvou variantách. Výkonnější z nich je vyladěna na 180 kW (245 k) od 4000 do 4500/min a 500 N.m od 1400 do 3250/min. Také v tomto případě probíhá přenos hnací síly převodovkou S tronic a pohonem quattro. Zrychlení z 0 na 100 km/h je 6,5 s, rychlosti 250 km/h a průměrné spotřeby paliva 6,0 l/100 km.
Z hlediska emisí nepřekonatelná je druhá varianta motoru 3.0 TDI, která bude následovat o trochu později. Přestože dosahuje výkonu 150 kW (204 k) při 3750 až 4500/min spotřebuje verze s předním pohonem a bezstupňovou převodovkou multitronic v průměru 5,3 l/100 km, a to při dynamice dokumentované zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,6 s a nejvyšší rychlostí 235 km/h. Zákazníci se budou moci rozhodnout také pro verzi s pohonem quattro, která poskytuje točivý moment 450 N.m místo 400 N.m u varianty s předním pohonem ve shodném rozpětí otáček od 1250 do 3500/min.

Efektivní přenos hnací síly

V závislosti na zvoleném motoru používá Audi dva různé typy převodovek. Zatímco bezstupňová multitronic přenáší hnací sílu na přední kola, spolupracuje sportovní sedmistupňová S tronic s trvalým pohonem všech kol quattro, jehož nejnovější generace dostala inovativní korunový mezinápravový diferenciál.
Oba typy se vyznačují nízkým vnitřním třením a vysokou účinností. Velké rozpětí převodů umožnilo zvolit dlouhé celkové převody pro jízdu vysokou rychlostí. Při volbě vhodného převodového stupně zohledňují převodovky průběh trasy získávaný od navigačního systému. Diferenciál je umístěn před spojkami, tedy přímo za motorem, což umožnilo posunout přední nápravu daleko dopředu, prodloužit rozvor a dosáhnout tak rovnoměrnějšího rozložení hmotnosti mezi nápravy.
Samočinná převodovka multitronic byla přepracována, aby motor pracoval vždy v oblasti optimální účinnosti. Pro sportovní svezení je vybavena sportovním programem a manuálním režimem s osmi pevně definovanými převody.
A7 Sportback přebírá nejnovější evoluční stupeň pohonu quattro od vysokovýkonného kupé RS 5. Hlavním stavebním kamenem je samosvorný korunový diferenciál, který dokáže měnit rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu s mimořádnou rychlostí a ve velkém rozsahu. V případě potřeby je až 70 % hnací síly přenášeno dopředu nebo až 85 % dozadu. Standardní poměr 40:60 % upřednostňuje zadní kola v zájmu dosažení vytříbené sportovní charakteristiky.
Kompaktní a lehký mezinápravový diferenciál spolupracuje s novým elektronickým systémem řízení přenosu hnací síly na jednotlivá kola, který např. při dynamickém průjezdu zatáčkou mírně přibrzdí příliš odlehčené vnitřní kolo, aby zabránil ztrátě přilnavosti. Na přání může rozdělovat točivý moment aktivně mezi zadní kola sportovní diferenciál. Při natočení volantu je větší hnací síla přenášena na vnější kolo, čímž vzniká stáčivý moment ve smyslu požadované změny směru jízdy. Systém dokáže potlačit už v samotném zárodku sklon k nedotáčivosti nebo přetáčivosti, čímž velkému pětidveřovému kupé propůjčuje maximum dynamiky a preciznosti.

Podvozek

Vpředu je pětiprvková přední náprava a kompaktní zadní náprava s lichoběžníkovými spodními rameny. Všechna závěsná ramena a další díly jsou z hliníku. Rozchod kol vpředu 1,64 m, vzadu 1,63 m. Pro A7 Sportback bylo vyvinuto zcela nové řízení s elektromechanickým posilovačem, jehož účinek se mění v závislosti na rychlosti jízdy.
Vozy jsou sériově vybaveny komfortním odpružením s ocelovými vinutými pružinami. Na přání dodávaný sportovní podvozek snižuje světlou výšku o 10 mm. Ještě tužší sportovní podvozek dodává společnost quattro GmbH a na přání lze objednat také vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči. Systém mění světlou výšku karoserie v závislosti na rychlosti jízdy a požadavcích řidiče ve třech krocích. Snížení světlé výšky na dálnici působí příznivě na stabilitu jízdy a spotřebu paliva.
Nechybí ani systém jízdní dynamiky Audi drive select, který v sériovém provedení ovlivňuje činnost převodovky, elektromechanického posilovače a řídicí jednotky motoru. Řidič může volit mezi čtyřmi režimy comfort, auto, dynamic a individual. Na přání lze integrovat další komponenty – vzduchové odpružení adaptive air suspension, pohon všech kol quattro se sportovním diferenciálem a adaptivní světlomety adaptive light.
Všechny brzdové kotouče jsou vnitřně chlazené. Pětidveřové kupé jezdí na 18“ kolech z lehké slitiny s pneumatikami 255/45 s automatickým sledováním tlaku vzduchu. Na přání jsou k dispozici kola s průměrem ráfku 19“ nebo 20“.



JL, 29.7.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Legendy 2014 - motoristická slavnost
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar