Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A3 Sportback - pět dveří a velký kufr

Audi A3 Sportback přichází na scénu jako sportovní, mnohostranný a progresivní vůz. Technologie lehké konstrukce Audi ultra umožnila kompaktnímu pětidveřovému vozu s objemným zavazadlovým prostorem dosáhnout neobvykle nízké hmotnosti.

Nové Audi A3 Sportback má sportovně protáhlé proporce. Délkou (4310 mm), šířkou (1780 mm) a výškou (1425 mm) je nepatrně větší než předchozí model, ale rozvor byl prodloužen o 58 mm na 2636 mm. V porovnání s třídveřovým modelem A3 má o 35 mm delší rozvor.
Určujícím prvkem na přídi je výrazná maska chladiče Singleframe se zkosenými horními rohy a povrchovou úpravou v kamenně šedém odstínu. Spodní hrany nízkých světlometů jsou zkosené. Na přání dodává Audi světlomety xenon plus s diodami LED pro denní svícení.
Zadní partie má výrazně trojrozměrný charakter a její šířku podtrhují dělené svítilny. Ve spojení s předními světlomety xenon plus dodává Audi zadní světlomety s technikou LED, v nichž jsou opticky souvislé oblouky tvořeny světlovody s diodami LED. Funkce adaptivních brzdových světel, která při silném brzdění pulzují s vysokou frekvencí, je součástí sériové výbavy.
Odolná a zároveň lehká struktura prostoru pro cestující je tvořena vysoce pokročilými díly z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení. Tyto díly přispívají ke snížení hmotnosti skeletu karoserie o 37 kg. Kapota motoru, blatníky, profil za předním nárazníkem a pomocný rám přední nápravy jsou z hliníku, dohromady snižují hmotnost přibližně o 12 kg, a zlepšují tak rozložení hmotnosti mezi nápravy.
Interiér má elegantní, lehký a přehledný design. Přístrojová deska s klenutým čelem je štíhlá a nízká. Společně se středovou konzolou, která je natočena mírně k řidiči, vzbuzuje dojem, že se vznáší v prostoru. Ovládací systém MMI s elektricky výsuvným displejem se montuje s audiosystémem MMI Radio.
V závislosti na verzi má volant tři nebo čtyři ramena, dole zploštělý věnec, multifunkční tlačítka a pádla pro manuální řazení. Velké kruhové přístroje jsou rychle a snadno čitelné.
Díky rozvoru (+ 58 mm), nabízí A3 Sportback na zadních sedadlech, k nimž je pohodlný přístup, dostatek místa třem dospělým osobám. Zavazadlový prostor má objem 380 l, při sklopeném opěradle 1220 l.
Audi zpočátku nabídne vůz s jedním motorem TDI a dvěma motory TFSI. Později budou následovat dva vznětové a dva zážehové agregáty. Nejvýkonnější je zážehový motor 1.8 TFSI o výkonu 132 kW (180 k) a točivém momentu 250 N.m. Přímé vstřikování FSI je u něj kombinováno s doplňkovým nepřímým vstřikováním do sacího potrubí. Audi valvelift system mění podle provozních podmínek zdvih ventilů. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců.
Audi bude nabídku motorů rozšiřovat. V roce 2013 bude představen motor TCNG s výkonem 81 kW (110 k) pro provoz na plyn Audi e-gas - palivo z vlastní ekologické výroby Audi. V roce 2014 bude následovat A3 Sportback e-tron s výkonným hybridním pohonem typu plug-in (s možností vnějšího dobíjení).
Všechny motory jsou sériově vybaveny šestistupňovou mechanickou převodovkou, pro všechny agregáty je k dispozici dvouspojková převodovka
U motorů s výkonem až 103 kW (140 k) je hnací síla přenášena na přední kola. Pro motory 1.8 TFSI a 2.0 TDI nabízí Audi pohon všech kol quattro s novou lamelovou spojku. Hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená spojka váží výrazně méně než předchozí konstrukce. Dokáže změnit poměr přenosu hnací síly ve prospěch zadní nápravy během několika milisekund.
Přední náprava je v porovnání s předchůdcem posunuta o 40 mm dopředu, převis byl odpovídajícím způsobem zkrácen. Přední náprava má konstrukci typu McPherson s trojúhelníkovými příčnými rameny a lehkými naklápěcími ložisky z hliníku. Čtyřprvková zadní náprava je uložená v ocelovém pomocném rámu. Oba nabízené sportovní podvozky snižují světlou výšku karoserie o 15 mm, resp. 25 mm.
Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select (sériová výbava linie Ambition) přináší intenzivnější zážitky z řízení. Řidič rozhoduje stisknutím tlačítka, zda má pedál plynu, posilovač řízení a na přání dodávaná převodovka S tronic pracovat v režimu comfort, auto, dynamic, individual nebo efficiency.
Dalším technickým prvkem na přání a podléhajícím řízení systému Audi drive select je adaptivní elektromagnetické tlumení Audi magnetic ride. Systém nabízí komfortní a sportovní charakteristiku, v jejímž rámci upravuje řídicí jednotka tlumicí sílu během milisekund v závislosti na stavu vozovky a stylu jízdy řidiče. Karoserie je v tomto případě snížena o 15 mm.
Vůz používá mj také adaptivní tempomat Audi adaptive cruise control, který udržuje vůz až do rychlosti 150 km/h v řidičem zvoleném odstupu od vpředu jedoucího vozidla. S asistenčním paketem, který zahrnuje několik různých systémů, je funkční až do 200 km/h..
Nabídku doplňuje Audi side assist, který sleduje radarem situaci za vozidlem a případně upozorní řidiče na nebezpečnou situaci při přejezdu do druhého jízdního pruhu. Audi active lane assist pomáhá řidiči při jízdě v jízdním pruhu.
Pohodlné parkování dokáže zajistit několik různých systémů. Na vrcholu stojí parkovací asistent se zobrazováním okolí vozidla. Při parkování na podélně nebo příčně orientovaná parkovací místa přebírá místo řidiče řízení a v případě potřeby dokončí parkovací manévr v několika krocích. Překážky kolem vozidla rozpoznává dvanáct ultrazvukových senzorů. Parkovací asistent může být doplněn zadní kamerou.
Dalším prvkem na přání je bezpečnostní systém Audi pre sense basic. Pokud vůz dostane smyk, vydá tento systém pokyn k elektrickému přitáhnutí bezpečnostních pásů na předních sedadlech a k uzavření bočních oken a střešního okna. Doplňková funkce pre sense front je integrována do adaptivního tempomatu. Při hrozícím nárazu do vpředu jedoucího vozidla upozorňuje řidiče v několika fázích a v případě potřeby aktivuje automatické brzdění.
Při rychlosti do 30 km/h zpomaluje Sportback vybavený funkcí Audi pre sense front téměř maximálním brzdným výkonem. Pokud přesto dojde ke kolizi, aktivuje se nová funkce brzdového asistenta pro následné kolize, která přispívá k tomu, aby vůz dále nepokračoval v nekontrolovaném pohybu.
Nové Audi A3 Sportback se začne v ČR prodávat od února 2013. Později dodávaný vstupní model s motorem 1.2 TFSI bude stát 550 000 CZK .


Vznětové motory
Typ1.6 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Výkon kW(k)-110(150)135(184)
Toč.moment Nm-320380
Rychlost km/h194213232
Zrychlení 0-100 km/h10,98,47,4
Kombin.spotř. l/100 km3,84,24,3



Zážehové motory
Typ1.2 TFSI1.4 TFSI1.4 TFSI1.8 TFSI
Výkon kW(k)77(105)99(122)103(140)132(180)
Toč.moment Nm175200250250
Rychlost km/h193213232
Zrychlení 0-100 km/h10,79,38,47,3
Kombin.spotř.4,95,34m75,6

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar