Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alfa Romeo 4C Spider v duchu tradice

Zcela nová Alfa Romeo 4C Spider, která navazuje na historii sportovních vozů značky, kombinuje panoramatický výhled s nezaměnitelným zvukovým doprovodem a ryzí sportovností mnohonásobně oceněného kupé 4C.

Vůz vyráběný ručně v italské Modeně je charakteristický inovativním a svůdným italským designem, vysoce moderním monokokem inspirovaným monoposty formule 1, neuvěřitelnou výkonovou hmotností a pokročilými technologiemi.
Označení Alfa Romeo 4C Spider připomíná bohatou sportovní historii značky. Zkratky 8C a 6C označovaly v 30. a 40. letech závodní a silniční vozy s osmi- a šestiválcovými motory. Tak jako kupé 4C, i nový model Alfa Romeo 4C Spider už svým pouhým názvem představuje návrat k „velkým“ Alfám Romeo. K tomu mu pomáhá celohliníkový přeplňovaný motor s přímým vstřikem paliva a mezichladičem stlačeného vzduchu. Tento čtyřválec se může pochlubit specifickým výkonem 136 k/litr zdvihového objemu.
Model 4C Spider se stává součástí tradice, která v minulosti stála u zrodu mnoha vysoce exkluzivních modelů charakteristických extrémně nízkou hmotností a zcela nezaměnitelným stylem Alfy Romeo. Zmínku zaslouží například model 8C 2900 B Touring (1938) s celohliníkovou karoserií, dále typ 1900 C52 Disco Volante (1952), který dokázal pokořit v té době magickou rychlost 230 km/h, a hlavně legendární model 33 Stradale (1967) s motorem před zadní nápravou, rámem z hořčíkové slitiny a oceli a oděný do naprosto fascinujícího a průkopnického „kabátku“, který byl nejen stoprocentně italský, ale také vysoce funkční.


Inovativní italský design

Alfa Romeo 4C našla inspiraci především v modelu 33 Stradale. Od nej převzala koncepci s motorem umístěným před zadní nápravou i lehkou konstrukci. Monokok z uhlíkového kompozitu a celohliníkový přímovstřikový přeplňovaný čtyřválec překrývá nádherně tvarovaná karoserie, která je kompletně vyrobena ze SMC, tedy vrstvené skelné tkaniny prosycené pryskyřicí.

Motor je ukryt pod funkční a estetickou kapotáží s aerodynamickým spoilerem a se třemi funkčními výdechy, které odvádějí teplo motoru. Z hlediska stylu jsou v dokonalém souladu s velkými vstupy vzduchu k chladičům na bocích vozu. Dolní část zádě doplňují v rozích umístěné koncovky výfuku, které dále posilují supersportovní povahu modelu 4C Spider. Ze studie 4C Spider Concept se do produkční verze dostal nový dvoustupňový centrální výfukový systém Akrapovič, nabízený na přání (k dispozici později).
Exotickou konstrukci monokoku z uhlíkového kompozitu připomíná i odhalený rám čelního okna z téhož materiálu, který přispívá k lehké a pevné konstrukci celého vozu. Rám okna nese upevňovací body odnímatelné a skládací plátěné střechy, případně pevného střešního panelu, tzv. hardtopu z uhlíkového kompozitu.
Kokpit našel inspiraci v závodních vozech a navržen byl s ohledem na jednoduchost. Vůz je vybaven dvěma sportovními, kůží čalouněnými sedadly se skořepinou z uhlíkového kompozitu. Nečalouněné vnitřní plochy monokoku z uhlíkového kompozitu zdůrazňují závodní povahu vozu.

S příchodem modelu 4C Spider se v nabídce řady objeví i nová 17“ kola vpředu (17 x 7,0“) a 18“ kola vzadu (18 x 8,0“) ve stříbrném nebo tmavém provedení. Pro výraznější styl a výkon budou k dispozici také velká 18“ kola vpředu (18 x 7,0“) a široká 19“ kola vzadu (19 x 8,5“) ve stříbrném nebo tmavě šedém provedení.


Motor před zadní nápravou


Díky koncepci s motorem umístěným před zadní nápravou, pokročilým technologiím a kompaktním rozměrům nová Alfa Romeo 4C Spider demonstruje svou dokonalost a výkon úctyhodnými parametry: nejvyšší rychlost 257,5 km/h, zrychlení z 0 na 0-97 km/h) za 4,1 s, příčné zrychlení 1,1 g a zpomalení při brzdění až 1,25 g.
Při navrhování ultralehké architektury vozu se inženýři inspirovali monoposty Formule 1 a také nejvyspělejšími supersporty, a to především z hlediska inovativních materiálů. Výsledkem je monokokové šasi vyrobené výhradně z jednostranných tkanin z uhlíkových předimpregnovaných vláken, přičemž jednotlivé vrstvy jsou z důvodu mimořádné tuhosti a pevnosti pokládány ručně. Uhlíkový monokok váží jen 107 kg a přitom poskytuje až třikrát větší pevnost a je sedmkrát lehčí než ocelová struktura. Monokok doplňují hliníkové zavěšení kol a rovněž hliníkový rám motoru.

Pro udržení pevnosti horní části a zachování nízkého těžiště použili konstruktéři rám čelního okna z uhlíkového kompozitu, který je k monokoku přilepen a přišroubován. Speciálně tvarovaný ochranný oblouk za sedadly (pod černým nebo karbonovým krytem) poskytuje montážní body pro nový kryt motoru. Jeho podpěry a příčník z vysokopevnostní oceli maximalizují torzní tuhost vozu.

Inženýři pokračovali ve využití nejmodernějších materiálů tím, že celou karoserii vytvořili z vrstveného kompozitu SMC (skelná tkanina prosycená pryskyřicí), tedy materiálu s nízkou hustotou a vysokou odolností, který je tvarově pevnější než ocel a přitom váží o 20 % méně. Kvůli redukci hmotnosti museli inženýři odlehčit i boční okna a čelní sklo. Okna jsou o 10 % tenčí a o 15 % lehčí.

Motor je srdcem každé Alfy Romeo. V případě zcela nové Alfy Romeo 4C Spider jde o inovativní celohliníkový přeplňovaný agregát o objemu 1750 cm3. Tento přeplňovaný motor s mezichladičem stlačeného vzduchu a variabilním časováním ventilů VVT (sací i výfukové ventily) poskytuje výkon 237 k a působivý specifický výkon 136 k/litr zdvihového objemu.
Pro zajištění mimořádného výkonu a jízdních parametrů na okruhu či běžných silnicích využívá řadu nejmodernějších technologií. Jedná se například o vysokotlaké přímé vstřikování paliva s víceotvorovými vstřikovači a tlakem 200 bar, které zajišťuje dokonalé rozprášení paliva ve válci. Pro zvýšení výkonu a snížení spotřeby oleje i emisí využívá motor hlavu válců s optimalizovanými sacími kanály a tenké litinové vložky válců. Elektrický termostat pomohl snížit dobu zahřívání motoru, což dále redukuje emise. Pro minimalizaci vibrací ve vyšších otáčkách využívá klikový hřídel s osmi protizávažími. Celý sací a výfukový systém pak prošel optimalizací, která byla nezbytná pro netradiční umístění motoru před zadní nápravu.
Turbodmychadlo nové generace využívá pulzní konvertor ve výfukovém potrubí, který pomocí tlakové vlny zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách, respektive způsobuje tzv. boost efekt. Pokročilá technologie přeplňování maximalizuje točivý moment v nízkých otáčkách a řidiči poskytuje rychlejší odezvu. To vše díky větší účinnosti spalování a rychlosti turbíny dmychadla, přičemž současně eliminuje i jeho prodlevu, tedy tzv. turboefekt. Výsledkem je okamžitý nástup točivého momentu s vrcholem na 350 Nm, přičemž ale 80 % momentu je k dispozici od pouhých 1700/min.
Tak jako u konceptu nabídne i v sériové produkci zcela nová Alfa Romeo 4C Spider největším fanouškům motoristického sportu dvoustupňový výfukový systém Akrapovič s typickým rezonančním zvukem Alfy Romeo (v nabídce se objeví později).


Pokročilé technologie

S celohliníkovým přeplňovaným motorem 1750 cm3 je spojena automatická dvouspojková převodovka Alfa TCT s řazením pádly na volantu, odladěná speciálně pro novou 4C Spider. Nastavení převodovky je regulovatelné prostřednictvím voliče Alfa DNA, přičemž nastavení Dynamic a Race jsou výrazně dynamičtější. Pro zvýšení komfortu v režimech Dynamic, Natural a All-weather disponuje převodovka Alfa TCT rovněž zcela automatickým režimem řazení.
Inovativní volič jízdní dynamiky Alfa DNA je připraven okamžitě upravit celkový výkon. V rámci čtyř režimů zahrnujících také Race může systém Alfa DNA měnit nastavení motoru, převodovky, diferenciálu Alfa Electronic Q2 a elektronické kontroly stability ESP.

Dynamiku lze upravit ovladačem systému Alfa DNA, který nabízí tyto režimy:


•All-weather – navržen pro zajištění maximální kontroly nad vozem při nepříznivém počasí. Umožňuje jemnější zrychlení, speciální logika ovládání motoru a brzd pak zajišťuje trakci a brání smyku.


•Natural – poskytuje maximální cestovní komfort a hladké řazení.


•Dynamic – prostřednictvím sportovnějšího nastavení motoru a méně rušivé elektronické kontroly stability ESP poskytuje lepší a dynamičtější výkon.


•Race – k dispozici v rámci režimu Dynamic.

Race je nejextrémnější výkonnostní režim Alfy 4C Spider, který řidiči předává naprostou kontrolu nad vozidlem. ESP a protiprokluzový systém ASR jsou zcela vypnuty, což řidiči dovoluje řídit trakci prostřednictvím plynového pedálu. Diferenciál Alfa Electronic Q2 zůstává aktivní pro zajištění rychlých výjezdů ze zatáček. V režimu Race se aktivuje také funkce Launch Control, která dovoluje modelu 4C Spider zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,1 s, jakmile řidič uvolní brzdový pedál.

Přední zavěšení kol je lichoběžníkové, tedy se dvěma příčnými rameny, které zaručuje velmi přímou a nefiltrovanou vazbu s vozovkou. U zadní nápravyje zavěšení McPherson. U obou náprav je v hojné míře zastoupen hliník a vysokopevnostní ocel. Alfa Romeo 4C Spider pro severoamerický trh dostala tužší pružiny, větší přední i zadní stabilizátor a také jinak odladěné tlumiče pérování.

Pro zajištění maximálního výkonu na silnici je možné vůz vybavit paketem Track. Ten zahrnuje vysoce výkonné tlumiče pérování s větším předním i zadním stabilizátorem, větší hliníková kovaná kola 18 x 7“ vpředu a 19 x 8,5“ vzadu s volitelnými pneumatikami Pirelli P-Zero AR Racing, sportovní volant s plochou spodní částí a vložkami z mikrovlákna, kryty vnějších zrcátek z uhlíkového kompozitu a rámečky přístrojů rovněž z uhlíkového kompozitu. V souladu s ultra lehkou konstrukcí a touhou po pocitu z řízení byl konvenční posilovač odstraněn. Prostřednictvím manuálního systému řízení s rychlým převodovým poměrem 15,7:1 poskytuje Alfa Romeo 4C Spider řidiči maximální kontakt s vozovkou. Aby nový model dokázal nabídnout požadované parametry se zpomalením až 1,25 g, dostal čtyři ventilované a perforované kotouče a přední čtyřpístkové brzdové třmeny Brembo.


Alfa Romeo 18.2.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar