Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Závodní Wanderer z Chemnitz

V krušnohorském městečku Zwönitz existuje malá dílna, kde dokáží zázraky. Tady dává parta renovátorů život automobilovým oldtimerům, které by jinak dávno zanikly a znali bychom je pouze z obrázků. Třeba Wanderer Stromlinie Spezial.

Vrcholem jedné z předních evropských renovátorských firem jsou tři závodní automobily Wanderer postavené na zakázku oddělení historie Audi Tradition. Renovace byla pro firmu Werner Zinke opravdovou výzvou, neboť vozy zmizely během druhé světové války beze stopy. Zřejmě se staly obětí bombardování Chemnitz, kde v roce 1945 sídlila značka Wanderer. Dochovalo se pouze několik dobových fotografií, které měli renovátoři k dispozici. Podle počítačových výpočtů byla nejdříve vytvořena drátěná mřížka karoserie, po níž následoval dřevěný model. Hliníkové díly se vyklepávali ručně na kožených pytlích naplněných pískem a leštili speciálními přípravky.Po dvou letech usilovné práce, aby každý detail odpovídal originálu, se všechny tři vozy představily v plném lesku. Zhruba z 95 až 99 procent nádherně zrenovované vozy s aerodynamickou karosérií odpovídají originálu.Hliníkový roadster Wanderer (od 1.listopadu 1931 spadala firma pod Auto Union) určený pro vytrvalostní závody vážil pouhých 900 kilogramů. Řadový zážehový dvoulitrový šestiválec s třemi karburátory zkonstruoval počátkem roku 1930 na objednávku Ferdinand Porsche. Při 4800/min dosahoval výkonu 70 k, což mu stačilo na rychlost 160 km/h. V letech 1938 až 39 se tři vozy účastnily vytrvalostní jízdy spolehlivosti Lutych - Řím - Lutych, který patřil mezi nejtěžší maratony 30. let. Během jízdy směly posádky pouze tankovat a zastavovat jen při pasových a celních kontrolách. Kdo chtěl uspět, musel na tehdejších většinou prašných cestách přes Ardeny, Alpy a Apeniny udržovat minimální průměrnou rychlost 50 km/h. Jet přes sto hodin, čtyři dny a čtyři noci non stop bez přestávky kladlo vysoké nároky na vozidla ale také řidiče. Ne všichni byli schopni absolvovat 4700 kilometrů dlouhou trať. Například v roce 1938 dorazila do cíle pouhá třetina. O rok později jich bylo v cíli 21, včetně všech tří posádek s vozy Wanderer, které tak vyhrály pro Auto Union velice důležitý Pohár konstruktérů.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec Auto-Extras
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar