Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Zajímavosti z Veteránského Rojení

Pestrou směs historických automobilů nejen anglických značek nabídl dvanáctý ročník Veteránského rojení v Lobči, a jak jsme se už zmínili, přijelo i šedm předválečných automobilů a právě ty by pořadatelé rádi viděli v příštích letech ještě ve větším počtu.

Kromě dvou pragovek a jedné tatrovky byly zbývající dva anglické výroby – Jaguar SS a Standard Coventry a dva americké – Ford T a Cadillac La Salle, jenž byl nejen svým šestilitrovým šestiválcem asi nejobjemnější a zároveň i největší. Všichni absolvovali zhruba sto třicet kilometrů celkem v pohodě, jen jeden majitel si postěžoval, že je na něj trať příliš dlouhá, a že musí ujet ještě sto kilometrů domů.
Pravidelně se v Lobči uděluje cena za nejlepší piknik, kterou si i opět odvezl pan Jaroslav Doležal s Pragou Piccolo z roku 1926. Ale ocenění by si zasloužil i pan Daniel Steinberger, který představil nejvíce exponátů, byť ani s jedním nemohl jet. Na návěsu tříkolového podvalníku Reliant TW (bylo vyrobeno pouze deset kusů pro ostrov Man) přivezl dvoumístný závodní speciál Merlin z roku 1962, poháněný čtyřválcem Triumph o objemu 1147 cm³ (140 km/h). V první polovině šedesátých let startoval tento automobil v závodech do vrchu. Pozoruhodná byla ale i dvě vozítka, na první pohled byste řekli, asi předchůdci dnešních skútrů. Norjde Shopper (1972) vznikl ve Švédsku a druhý Puch Mopetta (1968) nezávisle na něm v Rakousku. Oba pohání dvoudobý jednoválec Sachs o objemu 49 cm a výkonu 2 kW. Atmosféru pak dotvářel Stirlingův motor.
Veteránské rojení vzniklo původně jako sraz anglických značek, kterých se také v Lobči schází nejvíce. Letos jsme jich napočítali.
Jedním z nich byl i nenápadný Jaguar MxX / 420G z let 1961 – 1970, pana Davida Dvorského. Jedná se o model, který ve své době tvořil vrchol nabídky značky. Byl představen ve stejném roce jako legendární E-Type a tvoří vlastně designově jeho variaci na téma luxusní sedan. S E-Type sdílel řadu komponent, zejména motor a technicky progresivní zadní nápravu. Tento automobil je jedním z posledních vyrobených 420G, navíc v poměrně vzácné verzi s levostranným řízením a manuální převodovkou s overdrive. Vůz měl od vyrobení jednoho uživatele, do druhé "veteránské" kariéry zahájené v roce 2013 najel pouhých 45 000 kilometrů. Je ve vzácně původním stavu.
V letošním roce si připomínáme také výročí – 40 let od počátku výroby automobilu MG B GT V8 (1974) s vidlicovým osmiválcem. Vozidlo pana Jana Kroužka má certifikát originality British Heritage, a před pěti lety s ním přijel po Čech po ose.
Na rojení přijela i skupinka Land Roverů včetně typu 107 SW, rok 1956 (na snímku v předchozí reportáží). Tento vůz byl prodán jako nový dealerem v Jižní Rhodésii, v roce 1964 putoval zpátky do Británie. V roce 1997 byl prodán do Holandska, ale již ve značně zbědovaném stavu. Nový holandský majitel auto kompletně zrenovoval a podnikl s ním mnoho dlouhých cest po Evropě a Africe. Po několika letech ho prodal do Německa a pak již jeho pouť skončila před dvěma lety u současného majitele Jakuba Plachého . Jedná se o první model pětidveřového LR Series I, předchůdce dnešního Defendera. Tohoto modelu se zachovalo jen pár desítek kusů.




JL, 12.6.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar