Zajímavosti z Veteránského Rojení
Pestrou směs historických automobilů nejen anglických značek nabídl dvanáctý ročník Veteránského rojení v Lobči, a jak jsme se už zmínili, přijelo i šedm předválečných automobilů a právě ty by pořadatelé rádi viděli v příštích letech ještě ve větším počtu.
Kromě dvou pragovek a jedné tatrovky byly zbývající dva anglické výroby – Jaguar SS a Standard Coventry a dva americké – Ford T a Cadillac La Salle, jenž byl nejen svým šestilitrovým šestiválcem asi nejobjemnější a zároveň i největší. Všichni absolvovali zhruba sto třicet kilometrů celkem v pohodě, jen jeden majitel si postěžoval, že je na něj trať příliš dlouhá, a že musí ujet ještě sto kilometrů domů.
Pravidelně se v Lobči uděluje cena za nejlepší piknik, kterou si i opět odvezl pan Jaroslav Doležal s Pragou Piccolo z roku 1926. Ale ocenění by si zasloužil i pan Daniel Steinberger, který představil nejvíce exponátů, byť ani s jedním nemohl jet. Na návěsu tříkolového podvalníku Reliant TW (bylo vyrobeno pouze deset kusů pro ostrov Man) přivezl dvoumístný závodní speciál Merlin z roku 1962, poháněný čtyřválcem Triumph o objemu 1147 cm³ (140 km/h). V první polovině šedesátých let startoval tento automobil v závodech do vrchu. Pozoruhodná byla ale i dvě vozítka, na první pohled byste řekli, asi předchůdci dnešních skútrů. Norjde Shopper (1972) vznikl ve Švédsku a druhý Puch Mopetta (1968) nezávisle na něm v Rakousku. Oba pohání dvoudobý jednoválec Sachs o objemu 49 cm a výkonu 2 kW. Atmosféru pak dotvářel Stirlingův motor.
Veteránské rojení vzniklo původně jako sraz anglických značek, kterých se také v Lobči schází nejvíce. Letos jsme jich napočítali.
Jedním z nich byl i nenápadný Jaguar MxX / 420G z let 1961 – 1970, pana Davida Dvorského. Jedná se o model, který ve své době tvořil vrchol nabídky značky. Byl představen ve stejném roce jako legendární E-Type a tvoří vlastně designově jeho variaci na téma luxusní sedan. S E-Type sdílel řadu komponent, zejména motor a technicky progresivní zadní nápravu. Tento automobil je jedním z posledních vyrobených 420G, navíc v poměrně vzácné verzi s levostranným řízením a manuální převodovkou s overdrive. Vůz měl od vyrobení jednoho uživatele, do druhé "veteránské" kariéry zahájené v roce 2013 najel pouhých 45 000 kilometrů. Je ve vzácně původním stavu.
V letošním roce si připomínáme také výročí – 40 let od počátku výroby automobilu MG B GT V8 (1974) s vidlicovým osmiválcem. Vozidlo pana Jana Kroužka má certifikát originality British Heritage, a před pěti lety s ním přijel po Čech po ose.
Na rojení přijela i skupinka Land Roverů včetně typu 107 SW, rok 1956 (na snímku v předchozí reportáží). Tento vůz byl prodán jako nový dealerem v Jižní Rhodésii, v roce 1964 putoval zpátky do Británie. V roce 1997 byl prodán do Holandska, ale již ve značně zbědovaném stavu. Nový holandský majitel auto kompletně zrenovoval a podnikl s ním mnoho dlouhých cest po Evropě a Africe. Po několika letech ho prodal do Německa a pak již jeho pouť skončila před dvěma lety u současného majitele Jakuba Plachého . Jedná se o první model pětidveřového LR Series I, předchůdce dnešního Defendera. Tohoto modelu se zachovalo jen pár desítek kusů.
JL, 12.6.2013
Pravidelně se v Lobči uděluje cena za nejlepší piknik, kterou si i opět odvezl pan Jaroslav Doležal s Pragou Piccolo z roku 1926. Ale ocenění by si zasloužil i pan Daniel Steinberger, který představil nejvíce exponátů, byť ani s jedním nemohl jet. Na návěsu tříkolového podvalníku Reliant TW (bylo vyrobeno pouze deset kusů pro ostrov Man) přivezl dvoumístný závodní speciál Merlin z roku 1962, poháněný čtyřválcem Triumph o objemu 1147 cm³ (140 km/h). V první polovině šedesátých let startoval tento automobil v závodech do vrchu. Pozoruhodná byla ale i dvě vozítka, na první pohled byste řekli, asi předchůdci dnešních skútrů. Norjde Shopper (1972) vznikl ve Švédsku a druhý Puch Mopetta (1968) nezávisle na něm v Rakousku. Oba pohání dvoudobý jednoválec Sachs o objemu 49 cm a výkonu 2 kW. Atmosféru pak dotvářel Stirlingův motor.
Veteránské rojení vzniklo původně jako sraz anglických značek, kterých se také v Lobči schází nejvíce. Letos jsme jich napočítali.
Jedním z nich byl i nenápadný Jaguar MxX / 420G z let 1961 – 1970, pana Davida Dvorského. Jedná se o model, který ve své době tvořil vrchol nabídky značky. Byl představen ve stejném roce jako legendární E-Type a tvoří vlastně designově jeho variaci na téma luxusní sedan. S E-Type sdílel řadu komponent, zejména motor a technicky progresivní zadní nápravu. Tento automobil je jedním z posledních vyrobených 420G, navíc v poměrně vzácné verzi s levostranným řízením a manuální převodovkou s overdrive. Vůz měl od vyrobení jednoho uživatele, do druhé "veteránské" kariéry zahájené v roce 2013 najel pouhých 45 000 kilometrů. Je ve vzácně původním stavu.
V letošním roce si připomínáme také výročí – 40 let od počátku výroby automobilu MG B GT V8 (1974) s vidlicovým osmiválcem. Vozidlo pana Jana Kroužka má certifikát originality British Heritage, a před pěti lety s ním přijel po Čech po ose.
Na rojení přijela i skupinka Land Roverů včetně typu 107 SW, rok 1956 (na snímku v předchozí reportáží). Tento vůz byl prodán jako nový dealerem v Jižní Rhodésii, v roce 1964 putoval zpátky do Británie. V roce 1997 byl prodán do Holandska, ale již ve značně zbědovaném stavu. Nový holandský majitel auto kompletně zrenovoval a podnikl s ním mnoho dlouhých cest po Evropě a Africe. Po několika letech ho prodal do Německa a pak již jeho pouť skončila před dvěma lety u současného majitele Jakuba Plachého . Jedná se o první model pětidveřového LR Series I, předchůdce dnešního Defendera. Tohoto modelu se zachovalo jen pár desítek kusů.
JL, 12.6.2013
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout