Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Wolfgang Berghe von Trips - umělec za volantem

Německý automobilový závodník Wolfgang Berghe von Trips, který se narodil v květnu 1928, nezapomenutelný umělec za volantem. Odvážný, jemný, ale houževnatý bojovník, který prohlásil: „Každý jezdec se někdy velmi bojí….“

Zemřel za volantem a to, co o něm řekl Phil Hill je tím nejvýstižnějším nekrologem: „… není to nádherné, že Trips zemřel bez utrpení, bez výstrahy, když dělal právě to, co tak vřele miloval. Myslím, že Trips by raději nežil, než aby se vzdal závodění….“
Před šedesáti roky začala sportovní kariéra nejlepšího poválečného jezdce Německa Wolfganga Berghe von Tripse. Ve svých 26 letech, to bylo v roce 1954, si koupil Porsche, s nímž hned zvítězil v Rallye Pfalz a dalších menších závodech. Není proto divu, že dostal nabídku startovat s továrním vozem v Mille Miglie. Důvěru oplatil vítězstvím ve třídě vozů GT do 1,3 litru.
Jeho rodiče byli zásadně proti závodění a o jeho sportovní dráze nic nevěděli. A tak jméno Trips ze startovních listin na chvíli vymizelo, místo něho se objevil jistý Axel Linther, mj. mistr Německa třídy do 1,5 litru. Ve skutečnosti jména Trips a Linther skrývala jednu osobu. Rozhodující v jeho kariéře byl rok 1956, kdy ho sám Enzo Ferrari pozval ke zkušením jízdám a druhého září jel svoji první Velkou cenu na Monze. Po dvojnásobném saltu v tréninku, při němž byl vymrštěn z kokpitu (odnesl to jen lehkými oděrkami), z vlastního závodu bohužel sešlo. To bylo první varování. Hrabě von Trips jezdil jak závody tehdejší F1, tak i vytrvalostní a v roce 1958 získal dokonce i titul Mistra Evropy v závodech do vrchu. V tomto roce neváhal ani na chvilku zastavit při závodě 24 hodinh Le Mans a poskytnout první pomoc zraněnému jezdci. V závodě pokračoval teprve po příjezdu lékařů. Za několik dní varovala Monza podruhé. Během Velké ceny došlo ke kolizi jeho Ferrari s vozem BRM jezdce Marry Shella, naštěstí bez následků.
V sezoně 1961 usedl do Ferrari Tipo 156, s nímž zvítězil ve dvou Velkých cenách a společně s dalšími výbornými výsledky vedl mistrovství světa a jako první Němec měl šanci na titul mistra světa. Ale přišla opět Monza. Po nejlepším tréninkovém čase špatně odstartoval a propadl se až na čtvrtou příčku. V jeho stínu jezdil Jim Clark s Lotusem. V okamžiku, kdy se Clark chystal k předjetí, Trips přibrzdil a náhle vybočil trochu doleva. Pravé přední kolo Lotusu zavadilo o levé zadní Ferrari. Rudý vůz šel do smyku a Trips umírá na místě stejně jako jedenáct diváků.
Rozloučit se s ním přišlo 14. září 1961 deset tisíc lidí. Čestnou stráž drželi Hill, Bonnier, Ginther, Herrmann, Barth a Salvadori.
Wolfgang Berghe von Trips odešel na vrcholu své kariéry, kromě úspěchů ve F1 měl na svém kontě mj. druhá místa v Targa Florio (1960) a 1000 km Buenos Aires (1960) a vítězství s Olivierem Gendebienem v Targa Florio 1961.
My si nejlepšího německého jezdce připomínáme mj. kresbou Václava Zapadlíka, který ho zachytil na Ferrari 315 S. S tímto vozem dojel Trips druhý v Mille Miglia 1957. I tady se zachoval jako ryzí sportovec. Jeho největší konkurent Taruffi měl na vedoucí pozici technické problémy, Trips bez jakéhokoli příkazu přibrzdil a vedoucího jezdce neohrožoval. I to dokresluje, jaký byl Wolfgang Berghe von Trips jezdec a člověk.



Jindřich Lasík, 29.1.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar