Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Vzhůru do vrchu Soběšického již v sobotu

Jízda do vrchu a výstava historických vozidel označovaná stručně Brno–Soběšice, je tradičním počinem brněnského Veteran Automoto Clubu, který letos oslavil půl století existence. Do areálu brněnského Ústavu pro postiženou mládež Kociánka se každoročně sjíždějí účawstníci poslední zářijovou sobotu. Letos tedy 25. září.

Na parkoviště před Královopolskou strojírnou přijíždějí první účastníci již před úsvitem. Vstříc paprskům ranního slunce z vleků a dodávek láskyplně vytahují vozidla, jejichž datum výroby nezřídka sahá až k počátkum minulého století. Na „Soběšice“ nejezdí pouze stále ti samí lidé se stejnými automobily a motocykly. Přijíždějí i čerstvě renovovaná vozidla a nováčci. Loni byla mezi startujícími např.původní Bugatti 37A, která zde v letech 1928 a 1929 sklidila velký úspěch, zvítězila tehdy absolutně. Za volantem sedával kdysi Miloš Bondy, dnes sympatická paní Jitka Masojídková. Milovníci legendárních vozů mohli loni obdivovat také repliku Bugatti 35B od firmy Pure Sang pana Kleina, jehož piloti uváděli drifty bezchybně fungujícího automobilu v úžas všechny přihlížející.
První vozidlo každoročně startuje primátor města Brna Roman Onderka krátce po 11. hodině. Automobily jsou rozděleny do několika kategorií s omezením roky výroby do roku 1939, aby se udržela vysoká jakost a veřejnost mohla obdivovat skutečně hodnotné veterány. Toto na první pohled byrokratické opatření, které je ovšem běžné všude v zahraničí, má zásadní důvod. Nejen znalci totiž kvitují s povděkem, že účastníci nejsou na „Soběšice“ vpouštěni chaoticky s čímkoliv, ale že jsou byť pěkná mladší vozidla všeho druhu s nesmlouvavým úsměvem pořadateli hnána od bran.
Z nejstarších automobilů vzpomeňme třeba Panhard Levassor (1912). Maxwell (1917), rover 12 (1920), Walter WIZ (1921), Walter 6B (1930) nebo Bentley 4 1ú4 (1932). Kromě paní Masojídkové bude s Bugatti 44/43 startovat ještě pan Jiří Koťátko a ve startovní listině jsme napočítali také třeba třináct automobilů značky Z z let 1927 až 1936. Celkem je přihlášeno 100 automobilů a 140 motocyklů.
„Jsem velmi příjemně překvapen, že tady vidím vrčet a jezdit auta, která znám pouze z muzeí. Vůbec jsem to nečekal“, vyjádřil se loni jistý obchodník s auty, který do parku Kociánky dorazil s celou rodinou včetně psa, čímž splnil bezezbytku ideální představu pořadatelů o vzorném divákovi. Myšlenka přitáhnout rodiny i s nejmenšími dětmi je pro pořadatele zásadní.
Na „Soběšicích“ najde milovník jednostopých oldtimerů celou řadu domácích i zahraničních značek, neboť tato jízda se těší velkému zájmu motocyklistů všeho druhu. Ať už těch, kteří milují především rychlost, tak i těch, pro něž nehraje čas zásadní roli a milují hlavně požitek z jízdy krajinou, okořeněný často nasazováním spadnuvšího hnacího řemene bezmála stoletých strojů. Takový je třeba jihočeský muzejník Petr Hošťálek, který loni dorazil po ose na řemenové DKW ZM z roku 1927. „Jel jsem to pět a půl hodiny, po třiadvacítce, byla to krása“, pochvaloval si. Nebyl sám, kdo přijel z úctyhodné dálky. Mnoho jezdců na Arielech jelo z Plzně, další z různě vzdálených koutů celé ČR. Všichni se společným cílem – tím v Soběšicích.


Jan Křemeček

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Legendy 2014 - motoristická slavnost
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar