Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Výstava veteránů pod Grossglocknerem

Jak jsme už informovali, na výšině císaře Františka Josefa v nadmořské výšce 2369 m probíhá výstava historických automobilů a motocyklů. Ještě nikdy se podobná výstava neuskutečnila tak vysoko. Jejím cílem je připomenout 125. výročí vzniku automobilu.

Ve třech podlažích alpského návštěvnického centra jsou k vidění automobily i motocykly, ale také replika druhého Marcusova prototypu a monopost formule jedna stáje Red Bull. Hned u vchodu do první expozice nás vítá symbolicky replika první Benzovy tříkolky z roku 1886. Samozřejmě, že nemohou chybět ani rakouské automobily, jako například ÖAF typ 20R z roku 1914 nebo Steyer 100, u něhož se na okamžik zastavíme. Zatímco jeho předchůdce model 50, přezdívaný jako Steyer Baby, který ve své době platil za lidový automobil, patří „stovka“ už do střední třídy. Hlavním cílem konstruktéra Karla Jenschkeho bylo dosažení nízkého součinitele odporu vzduchu. Jako první proudnicový automobil měl Steyr 100 avantgardní ocelovou karosérii se čtyřmi proti sobě otevíracími dveřmi. Sloupky B a stupačkách chyběly. Přes slabý motor, řadový čtyřválec o objemu 1385 cm³ (výkon 32 k) neměl problémy zdolat příkré alpské průsmyky. To byl i důvod proč si přestavěný Steyr 100 zvolil stavitel Franz Wallack ke zkušební první jízdě na Grossglockner v roce 1935.
Expozice prezentuje rovněž některé milníky automobilové historie jako je například VW Brouk, Citroën 2CV, Mini, Trabant, Audi quattro, Porsche 356 nebo také Cadillac 12V. V roce 1920 patřily automobily Cadillac mezi největší a nejdražší automobil světa. S nastupující hospodářskou krizí se zdálo, že dosud prodávané limuzíny s motory VB už nebudou stačit na automobily Duesenberg, Pierce Arrow, Lincoln nebo Pontiac. Turbodmychadla se používala jen u závodních speciálů a větší V8 byly dostatečně účinné. Proto padlo rozhodnutí zkonstruovat zcela novou generaci motorů s 12 později dokonce se 16 válci. Vystavený model poháněl vidlicový dvanáctiválec o objemu 6030 cm³ a výkonu 135 k.
Zajímavý je rovněž Mercedes Benz 180, dodávaný nejdříve jen s benzinovými motory 1,8 a 1,9 litru, ale později také s dieselovými 1,8 a 2,0 litru, které měly spotřebu o tři až čtyři lety menší. Zároveň se jedná o první Mercedes se samonosnou karosérií, vyráběl se v letech 1956 až 1962. Právě s tímto modelem začalo úspěšné tažení dieselových motorů u osobních automobilů Mercedes Benz.
O patro níž si můžete prohlédnout historické motocykly, včetně jednoho z nejstarších strojů Hildebrandt Wolfmüller z roku 1894, poháněný čtyřdobým dvouválcem. Nás potěšil pohled na stroj Laurin Klement, čtyřdobý jednoválec „půllitr“ s výkonem 12 k z roku 1903. Závodní nádrž byla umístněna na horním rámu nebo odpruženou vidlici předního kola. Atmosféru závodů do vrchu, které se jezdily před válkou i na Grossglockneru, přibližuje jednoválec Rudge Racing z roku 1932. Stroj se proslavil mj. ve slavném závodě Tourist Trophy 1931 na ostrově Man. Ve třídě do 250 cm³ zvítězil Angličan Graham Walker před Irem Tyrellem Smithem a úspěch dovršil ještě čtvrtý Ernie Nott.
Pokud zavítáte na Grossglockner, tak si určitě nenechte výstavu ujít. Vstup je zdarma.


J.Lasík, 2.8.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar