Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Výstava pragovek v NTM

Významné místo v dějinách českého automobilového průmyslu má automobilka Praga, tedy automobilní oddělení největšího pražského strojírenského podniku, který postupně nesl názvy První českomoravská továrna na stroje v Praze, Českomoravská-Kolben a Českomoravská-Kolben-Daněk.

„Praga - latinsky vlastně Praha. Neexistuje ve světě jméno automobilky, která nese ve svém názvu nikoliv jméno svého zakladatele, ale jméno města ve kterém vznikla a k tomu ještě města, které je více jak 1000 let městem hlavním. Škoda jen, že výroba světově proslulých automobilů Praga už patří do historie, ale tak to v životě chodí.“ říká generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.
Automobilka se sídlem v Praze-Libni byla založena v roce 1907 a v následujících čtyřech desetiletích tvořila spolu s továrnami Laurin & Klement – Škoda v Mladé Boleslavi a NW – Tatra v Kopřivnici „velkou trojku“ domácích automobilových výrobců. V druhé polovině 20. let a na přelomu let 30. byly pragovky nejprodávanějšími vozy na domácím trhu. Zákazník si mohl vybrat v široké nabídce osobních automobilů od malého vozu Praga Piccolo litrové třídy až po čtyřlitrový luxusní automobil Praga Grand, se kterým jezdil i prezident Masaryk. Významnou část produkce továrny pak tvořily i užitkové automobily, vyráběné ve velmi širokém výběru nástaveb – od nákladních valníků a cisteren, přes autobusy a sanitky, až například po požární a popelářské automobily.
Výrobu osobních automobilů Praga ukončila druhá světová válka. Po roce 1947 byly pod značkou Praga vyráběny již jen nákladní automobily.

Nejstarším exponátem je Praga Alfa 5/15 HP, která právě letos slaví sté narozeniny. Mezi nejobdivovanější kousky patří Praga Grand 8 s osmiválcem o objemu 3852 cm³ a výkonu 70 k. Byla vyrobena v roce 1929, zatímco čtyřválcový Grand se čtyřválcem o objemu 3817 cm je o osm let starší. Na výstavě nechybí ani model Lady s Uhlíkovou karosérií. Patřila herečce Lídě Baarové a v roce 1936 byla na výstavě v Paříži oceněna zlatou medailí.
Národní technické muzeum v Praze se ve spolupráci s Automuzeem Praga ve Zbuzanech a za přispění několika soukromých sběratelů rozhodlo výrobu osobních automobilů Praga připomenout samostatnou výstavou. Ta sestává z patnácti historických automobilů Praga z let 1910 až 1939, které doplňuje jedno atraktivní současné překvapení.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar