Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volvo PV444 - malé Volvo slaví sedmdesátku

První zářijový den roku 1944 byla zahájena výstava, která se stala zásadním mezníkem v historii vývoje automobilky Volvo. Tato výstava se konala v nově otevřeném areálu Royal Tennis Hall ve Stockholmu.

Ačkoliv venku zuřila válka, Volvo hledělo do budoucnosti. Účelem výstavy byla prezentace 18 let činnosti automobilky Volvo a představení současných i příštích produktů. Tato výstava se vztahovala na celou společnost Volvo Group a její návštěvníci si mohli prohlédnout vše od nádrží až po brusné stroje – a také dva nové modely Volvo: PV60 a PV444.


Model PV60 měl ještě předválečný design, protože jeho premiéra byla původně naplánována na rok 1940 – druhá světová válka však z důvodu přerušení prakticky celé výroby ci
vilních vozů Volvo tomuto debutu dočasně zabránila.


Největší hvězdou bylo bezpochyby Volvo PV444. Návštěvníci stáli celé fronty, aby mohli tento vůz alespoň na okamžik spatřit. Přestože zatím viděli jen nepojízdný prototyp.
Při představení modelu PV444 v září 1944 byly vývojové práce teprve v počátcích a do zahájení jeho výroby ještě zbývalo pár let. Na vývoji nového vozu pracovalo zhruba čtyřicet konstruktérů. Nejprve byl vytvořen dřevěný model v měřítku 1:1, který byl nalakován na černo a opatřen stříbrným nátěrem v místech, kde měla být okna. Tento prototyp byl dokončen v březnu 1944, kdy byl předveden zakladatelům automobilky Volvo, Assaru Gabrielssonovi a Gustafu Larsonovi. Po zběžném prohlédnutí vozu udělali oba pánové rozhodnutí, jež ovlivnilo budoucnost celé automobilky Volvo – odsouhlasili výrobu vozu.


Během výstavy a krátce po ní bylo podepsáno 2 300 smluv o prodeji modelu PV444. Ale v té době zbývalo do předání objednaných vozů ještě hodně času. Během následujících let probíhalo náročné testování prototypů a výsledná verze byla schválena až 3. února 1947, načež v následujícím měsíci začala sériová výroba.


PV444 nebylo jen prvním malým automobilem značky Volvo. Bylo také prvním modelem se samonosnou karoserií. Čtyřválcový motor s visutými ventilyse dočkal kompletně nového provedení, které zahrnovalo také premiérové použití ventilového rozvodu OHV u osobního vozu. Z objemu 1420 cm³ dosahoval výkonu 44 k, který se postupně navyšoval na 51 k, 60 k až na 85 k, ale už z objemu 1580 cm³ (1957) Celá takzvaná řada A modelu PV444 byla lakována černým lakem s příměsí celulózy a kovových částeček, které vytvářely efekt zelených odlesků.
Tvarově, především díky předním blatníkům a čelní maskou, připomínalo Ford z roku 1942, z boku zase Buick z roku 1941. Americký styl se projevoval i jinak, například samonosnou karosérií, spádovým karburátorem Carter, dynamobateriovým zapalováním Autolife a hydraulickými brzdami Wagner Lockheed nebo tuhou nápravou s vinutými pružinami ve stylu GM.
Možná i proto se vůz dobře vyvážel do USA, čímž Volvo získalo historicky nejdůležitější vývozní trh: Spojené státy americké. V polovině srpna 1955 dorazila do Los Angeles první zkušební dodávka vozů PV444. O rok později se Volvo prosadilo jako druhá největší značka pro import vozů do Kalifornie.



Během deseti dnů přišlo na výstavu 148 437 návštěvníků a denně probíhalo mezi návštěvníky výstavy slosování o jeden vůz PV444. Každý, kdo měl ve Stockholmu přihlášené telefonní číslo, získal vstupenku zdarma. Přišla však také spousta platících návštěvníků, kteří si zakoupili lístek za jednu korunu. Celý výnos z prodeje vstupenek byl věnován Červenému kříži.


Původně se počítalo s výrobou osmi tisíc vozů PV444, což byl značně odvážný cíl na značku, která do té doby nikdy nevyrobila více než dva tisíce kusů jednoho modelu. Ale „malé Volvo“ zasáhlo trh nevídaným způsobem. Do roku 1958 bylo vyrobeno téměř 200 000 automobilů PV444. Pokud do výčtu zahrneme také modernizovanou verzi PV544, která sjížděla z výrobního pásu až do října 1965, pak byl celkový počet vyrobených vozů přesně 440 tisíc; z nich bylo 160 tisíc vyvezeno za hranice a 280 tisíc bylo prodáno přímo ve Švédsku.



Volvo + JL 24.9.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar