Volvo - 50 let dětských sedaček
Společnost Volvo Car Group oslavuje 50. výročí vývoje v oblasti ochrany dětí. Tato průkopnická práce odstartovala prvním prototypem dětské bezpečnostní sedačky orientované proti směru jízdy umístěné v roce 1964 na zadní sedadlo modelu PV544 a pokračovala až do prozatím poslední inovace - konceptu nafukovací dětské bezpečnostní sedačky.
Oddělení společnosti Volvo Cars zabývající se dětskou bezpečností vychází při své práci z rozdílné anatomie dospělých jedinců a dětí, na jejímž základě pak upravuje parametry různých integrovaných funkcí a příslušenství. Děti nejsou zmenšenými verzemi dospělých, a proto potřebují mít při cestování ve voze speciální zádržné systémy.
Základní princip se za padesát let nezměnil. Ty nejmenší děti musejí až do věku tří až čtyř let vždy cestovat proti směru jízdy. Starší děti by měly sedět na podsedácích nebo na bezpečnostních sedačkách, ve kterých budou zajištěny správně vedeným bezpečnostním pásem vozidla.
Několik nejdůležitějších milníků v historii vývoje dětské bezpečnostní výbavy
1964 První prototyp dětské bezpečnostní sedačky
Inspirován vesmírnými lety, kdy astronauti sedí proti směru letu, zkonstruoval Bertil Aldman, lékař a následně i profesor přednášející dopravní bezpečnost na Vysoké škole technické Chalmers, první prototyp dětské autosedačky. Při vývoji této sedačky úzce spolupracoval se značkou Volvo a první testovací jízda byla provedena v modelu PV544.
1967 Otočné sedadlo předního spolujezdce se speciální dětskou zádovou opěrkou
První dětskou sedačkou, která šla do prodeje, bylo sedadlo předního spolujezdce, které bylo možné otočit směrem dozadu. Bezpečná poloha dítěte sedícího proti směru jízdy byla zajištěna polstrováním zádové opěrky a pásy. Toto řešení bylo prodáváno jako příslušenství pro tehdy nejnovější model – Volvo Amazon.
1972 První dětská bezpečnostní sedačka Volvo otočená proti směru jízdy
Dětské sedačky orientované proti směru jízdy jsou navrženy, aby podporovaly krk a pomohly rozložit síly působící při čelním nárazu do větší plochy. Čelní nárazy jsou nejfrekventovanějšími dopravními nehodami, které obvykle končí nejzávažnějšími následky.
1976 Dětská sedačka zajištěná pásy vozidla – celosvětová novinka značky Volvo
Děti od tří až čtyř let cestují v této sedačce otočené po směru jízdy, přičemž jsou zajištěny standardními bezpečnostními pásy vozidla, jež jsou správně vedeny pomocí úchytů v autosedačce. Společnost Volvo Car Group doporučuje, aby děti cestovaly ve voze na těchto podsedácích do výšky přibližně 140 cm, což odpovídá stáří zhruba deseti let. Při použití podsedáku podstupuje dítě v případě dopravní nehody přibližně o 75 % nižší riziko zranění, než kdyby nebyl použit žádný zádržný systém.
1990 Celosvětově první integrovaný podsedák
První integrovaný podsedák byl použit ve Volvu 960, kde jej bylo možné vyklopit z prostřední části zadního sedadla a pak jej zase jednoduše vrátit zpět. V roce 1995 byla pro Volvo S40 představena sada dvou vysouvacích podsedáků integrovaných v krajních zadních sedadlech.
1999 První dětská bezpečnostní sedačka proti směru jízdy s úchytným systémem ISOFIX
Vůbec prvním řešením pro standardizovaný, ve voze integrovaný úchytný systém ISOFIX byly dvě zády otočené dětské sedačky v jednom provedení. Obě sedačky – kojenecká a pro děti do věku čtyř let – bylo možné připevnit ke stejné základně ISOFIX.
2007 První dvoustupňový integrovaný podsedák
Dvoustupňové integrované podsedáky byly poprvé představeny pro kombi Volvo V70. Tato varianta nabízející dvě výšková nastavení umožňuje lepší vedení bezpečnostního pásu vzhledem k výšce dítěte. Toto příslušenství bylo doplněno také bezpečnostními pásy s předpínači přizpůsobenými dětskému tělu.
2014 Koncept nafukovací dětské bezpečnostní sedačky
Předností této inovace, která je stále ve fázi vývoje, je snadná instalace a možnost jednoduchého složení do malé tašky. To znamená, že lze tuto dětskou sedačku snadno přenášet mezi různými vozy, přičemž je možné vzít s sebou tašku se složenou sedačkou třeba do letadla nebo ji pohodlně přidat k dalším cestovním zavazadlům.
Volvo 16.4.2014
Základní princip se za padesát let nezměnil. Ty nejmenší děti musejí až do věku tří až čtyř let vždy cestovat proti směru jízdy. Starší děti by měly sedět na podsedácích nebo na bezpečnostních sedačkách, ve kterých budou zajištěny správně vedeným bezpečnostním pásem vozidla.
Několik nejdůležitějších milníků v historii vývoje dětské bezpečnostní výbavy
1964 První prototyp dětské bezpečnostní sedačky
Inspirován vesmírnými lety, kdy astronauti sedí proti směru letu, zkonstruoval Bertil Aldman, lékař a následně i profesor přednášející dopravní bezpečnost na Vysoké škole technické Chalmers, první prototyp dětské autosedačky. Při vývoji této sedačky úzce spolupracoval se značkou Volvo a první testovací jízda byla provedena v modelu PV544.
1967 Otočné sedadlo předního spolujezdce se speciální dětskou zádovou opěrkou
První dětskou sedačkou, která šla do prodeje, bylo sedadlo předního spolujezdce, které bylo možné otočit směrem dozadu. Bezpečná poloha dítěte sedícího proti směru jízdy byla zajištěna polstrováním zádové opěrky a pásy. Toto řešení bylo prodáváno jako příslušenství pro tehdy nejnovější model – Volvo Amazon.
1972 První dětská bezpečnostní sedačka Volvo otočená proti směru jízdy
Dětské sedačky orientované proti směru jízdy jsou navrženy, aby podporovaly krk a pomohly rozložit síly působící při čelním nárazu do větší plochy. Čelní nárazy jsou nejfrekventovanějšími dopravními nehodami, které obvykle končí nejzávažnějšími následky.
1976 Dětská sedačka zajištěná pásy vozidla – celosvětová novinka značky Volvo
Děti od tří až čtyř let cestují v této sedačce otočené po směru jízdy, přičemž jsou zajištěny standardními bezpečnostními pásy vozidla, jež jsou správně vedeny pomocí úchytů v autosedačce. Společnost Volvo Car Group doporučuje, aby děti cestovaly ve voze na těchto podsedácích do výšky přibližně 140 cm, což odpovídá stáří zhruba deseti let. Při použití podsedáku podstupuje dítě v případě dopravní nehody přibližně o 75 % nižší riziko zranění, než kdyby nebyl použit žádný zádržný systém.
1990 Celosvětově první integrovaný podsedák
První integrovaný podsedák byl použit ve Volvu 960, kde jej bylo možné vyklopit z prostřední části zadního sedadla a pak jej zase jednoduše vrátit zpět. V roce 1995 byla pro Volvo S40 představena sada dvou vysouvacích podsedáků integrovaných v krajních zadních sedadlech.
1999 První dětská bezpečnostní sedačka proti směru jízdy s úchytným systémem ISOFIX
Vůbec prvním řešením pro standardizovaný, ve voze integrovaný úchytný systém ISOFIX byly dvě zády otočené dětské sedačky v jednom provedení. Obě sedačky – kojenecká a pro děti do věku čtyř let – bylo možné připevnit ke stejné základně ISOFIX.
2007 První dvoustupňový integrovaný podsedák
Dvoustupňové integrované podsedáky byly poprvé představeny pro kombi Volvo V70. Tato varianta nabízející dvě výšková nastavení umožňuje lepší vedení bezpečnostního pásu vzhledem k výšce dítěte. Toto příslušenství bylo doplněno také bezpečnostními pásy s předpínači přizpůsobenými dětskému tělu.
2014 Koncept nafukovací dětské bezpečnostní sedačky
Předností této inovace, která je stále ve fázi vývoje, je snadná instalace a možnost jednoduchého složení do malé tašky. To znamená, že lze tuto dětskou sedačku snadno přenášet mezi různými vozy, přičemž je možné vzít s sebou tašku se složenou sedačkou třeba do letadla nebo ji pohodlně přidat k dalším cestovním zavazadlům.
Volvo 16.4.2014
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout