Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen slaví výrobu 30 milionů vozů Golf

Závod Volkswagen ve Wolfsburgu oslavil historickou událost v podobě 30miliontého vyrobeného vozu Golf. Nejúspěšnější evropský automobil všech dob stanovil překročením tohoto milníku nový rekord. Produkce prvního Golfu byla zahájena v roce 1974.

Od té doby, během uplynulých 39 let, se každý den rozhodlo, čistě statisticky, více než 2000 lidí pro nový vůz modelové řady Golf. Třicetimiliontým exemplářem se stal Golf TDI BlueMotion – tento právě představený model spotřebuje pouze 3,2 l/100 km, a je tak nejúspornějším dosud vyrobeným Golfem.
Příběh Golfu je také příběhem automobilového pokroku. S technologiemi, jako byl bezpečný pohon předních kol v prvním Golfu, debut TDI ve třetím Golfu, ESP a dvouspojková převodovka ve čtvrtém Golfu nebo sériově dodávaná multikolizní brzda v nové generaci, přinášel vždy pokrok.


Golf I (1974 až 1983)

Všechno začalo v roce 1974 revolucí,“ vypráví Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen. „Krok od Brouka ke Golfu byl revoluční. Nové uspořádání vozidla vzniklo přechodem ze vzduchem chlazeného motoru vzadu na kapalinou chlazený motor uložený vpředu a z pohonu zadních kol na pohon předních kol. Z hlediska designu přešli designéři Volkswagenu – díky legendárnímu návrhu Giorgia Giugiara – od kulatých k hranatým tvarům.“


Golf II (1983 až 1991)

Byl to Golf, s nímž Volkswagen přinesl na silnice technologie, jako je řízený katalyzátor (1984), ABS (1986) a pohon všech kol (1986). Kromě toho se Golf stal v této generaci definitivně ikonou. Jedním z nejdůležitějších okamžiků v historii Golfu bylo rozhodnutí členů představenstva, rozvinout design Golfu I a na základě jeho vizuální DNA koncipovat Golf II. Tím všechno začalo, Volkswagen tak vytvořil základy pro nepřetržitý vývoj této modelové řady.

Golf III (1991 až 1997)

S třetí generací zahájil VW v roce 1991 novou éru bezpečnosti. Golf III byl jednak prvním typem této modelové řady, který se vyráběl od roku 1992 s čelními airbagy, a za druhé vedl velký pokrok v oblasti konstrukce karoserie k dalšímu zdokonalení pasivní bezpečnosti. V tomto Golfu se navíc poprvé objevil motor TDI (1993).


Golf IV (1997 až 2003)

Pod vedením tehdejšího koncernového šéfdesignéra Hartmuta Warkuße vykrystalizoval onen precizní design, který nastavil výhybky pro budoucí rozvoj Volkswagenu. Golf IV je v současnosti považován odborníky za stylistickou ikonu, která určila další směr vývoje této modelové řady. Nicméně tento Golf byl pokrokový i po konstrukční stránce díky technologiím, jako je ESC (1998) nebo dvouspojková převodovka (2002).


Golf V (2003 až 2008)

Byl to Golf, který svým komfortem, dynamikou a především kvalitou překonával leckteré konkurenty vyšší střední třídy. Hodnotou, která podtrhovala pevnost laserem svařované karoserie, bylo v roce 2003 při debutu Golfu V udávané zvýšení torzní tuhosti o 35 procent. První Golf BlueMotion (4,5 l/100 km) vznikl v roce 2007 rovněž na základě Golfu V.


Golf VI (2008 až 2012)

Opět laserem svařovaná karoserie byla tak bezpečná, že Golf VI získal díky bravurním výsledkům v nárazových testech maximální pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP. Více dynamiky při nižší spotřebě přinesly motory TSI (technicky vyspělý zážehový motor) a přechod turbodieselů TDI na common rail. Na vrcholu stál v tomto ohledu druhý Golf BlueMotion s průměrnou spotřebou pouhých 3,8 l/100 km.


Golf VII (od roku 2012)

Hmotnost byla snížena až o 100 kg, čímž byla obrácena mnohokrát citovaná spirála neustále se zvyšující hmotnosti u nových automobilů. V závislosti na motoru klesla spotřeba paliva v porovnání s předchůdcem o více než 23 procent. Rekordmanem v hospodárnosti je Golf TDI BlueMotion s průměrnou spotřebou 3,2 l/100 km, který nyní vstoupil do historie i jako 30miliontý vyrobený exemplář modelové řady Golf. Na sedmou generaci Golfu se navíc bude vzpomínat také jako na kompaktní model, v němž oslavila debut celá řada asistenčních systémů. Patří mezi ně například systém preventivní ochrany cestujících a multikolizní brzda, což jsou technologie, které se doposud vyskytovaly ve vyšších segmentech, nikoli v kompaktní třídě. A to je znovu demokratizace pokroku.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar