Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteránský první máj v Českém Brodě

Českobrodské okruhy se jezdily v letech 1934 do roku 1938. První Okruh Českobrodský byl odstartován 12 května 1934, příští rok nás tedy čeká už 80. výročí. Dvakrát se do listiny vítězů zapsal Zdeněk Pohl s Bugatti. Dnes si tuto akci připomínají veteránisté jízdou pravidelnosti.

Trasa závodu tehdy vedla z Č. Brodu do Tismic, Vrátkova, Kostelce nad Č. lesy, Krupé, Kleček a z Liblic zpět do Č. Brodu. Tento okruh musel každý závodník absolvovat sedmkrát a průměrná rychlost byla stanovena na 50 km/h. Závod se jel za plného provozu.
Druhého ročníku se už zúčastnili takoví jezdci jako Juhan, Vitvar, Slavíková, Hodač, Jiří Pohl, Zdeněk Pohl, Ing. Pařízek. Ze strojů pak vedle běžných značek dva vozy Bugatti s obsahem 5500 kubíků, Alfa Romeo, Austro-Daimler, Imperia a BMW. V třetím ročníku startovalo 68 závodníků, z toho 38 motocyklistů a 30 automobilistů. Ke čtvrtému ročníku v roce 1937 bylo přihlášeno 148 závodníků a trať byla zkrácena na 7,65 km a vedla z Č. Brodu do Tismic, Nové Vsi a zpět do Č.Brodu. Nejrychlejší z motocyklů byl Frnka na Rudge, pět kol - 38 km, 250 m - za 20:17.17 min, a z automobilů Kubíček na Fordu Special 10 kol - 76 km, 500m - za 42:21 min.
Novodobá historie se začala psát před jedenácti roky, i když pokusy o navázání tradice předválečného závodu vznikly v letech 1947 a 1948, avšak nepodařilo se dotáhnout je do konce. Trať více - méně kopírovala druhý a třetí ročník předválečných okruhů: Č. Brod, - Tismice - Mrzky - Doubravčice - Kostelec n. Čer.Lesy - Krupá - Přistoupim - Tuchoraz - Č. Brod. Pouze ve dvou úsecích nebylo možné sledovat trasu původní.
Letos se opět sešli veteránisté na českobrodském náměstí, aby se v poledne vydali na dvoukolový okruh s délkou zhruba osmdesát kilometrů po trase Poříčany, Sadská, Hradišťko, Kersko, Český brod.Už od ranních hodin se náměstí pod sochou Prokopa Velikého začalo plnit automobily a motocykly všech věkových kategoríí a značek. Převažovaly sice poválečné automobily, ale objevilo se i několik předválečných, z nichž zmiňme například Chevrolet 490, který rokme výroby 1917 byl také nejstarším veteránem. Vystaven byl i americký Star (ten bohužel nejel) z roku 1935, naopak po trase byly k vidění šestiválcový Opel Super nebo krásný Jaguar MK a zpestřením byly určitě tři ameriky Chevrolet Biscaine, Chevrole Impala nebo Buick Skylark. Majitelé motocyklů BSA využili akce k prvnímu svému značkovému setkání, čímž určitě výraznou měrou navýšili počet jednostopých strojů na 52 (automobilů bylo oficiálně 47). Ne všechny automobily ani motocykly, vystavené na náměstí, se však vydaly na jízdu pravidelnosti. Výstavku ale zpestřilo několik pěkně zrenovovaných autobusů.


J.Lasík 3.5.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar