Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteránisté z Kytína předvedli vojenskou historickou techniku

O prodlouženém víkendu se v celé republice konaly oslavy sedmdesátého výročí od ukončení druhé světové války. My jsme navštívili jednu z těch menších, která proběhla v Kytíně, na Voznici a v Nové Vsi pod Pleší. Na ni předvedli svá vozidla mimo jiné veteránisté z Kytína a Chouzavé. A mají, co ukazovat.

Vedle klasických historických automobilů a motocyklů totiž vlastní i nejrůznější vojenské automobily, v České republice většinou vzácné a málokdy k vidění. K opravdovým raritám patří francouzské pásové vozidlo Fouga VP 90 z první poloviny padesátých let, kterých bylo vyrobeno pouze 21 kusů. Není divu, že se o něj lidé hodně zajímali a děti toužili po svezení.

Vozidlo dlouhé tři a půl metru, široké metr devadesát a vysoké osmdesát centimetrů pohání vzadu (mimo karosérii) uložený vzduchem chlazený zážehový čtyřválec Porsche objemu 1,6 litru. S výkonem 40 kW dokázal na pevné cestě jet rychlostí až 90 km/h, na zpátečku ale jen 16 km/h. Vozidlo dokáže překonat stoupání 37 stupňů a v bočním náklonu zvládne 22 stupňů. Na dvě dvacetilitrové nádrže uložené pod předními sedadly dokázala Fouga ujet 260 až 270 kilometrů.

Druhou raritou v koloně byl terénní obojživelník LuAZ 967, používaný pro transport raněných z první linie, ale i pro přepravu munice nebo vojenských zařízení. Proto sedí řidič uprostřed, aby po obou stranách mohly ležet zraněné osoby, případně sedět. Zážehový vidlicový čtyřválec 1,2 litru (37 k) pohání na silnici pouze zadní kola, v terénu se přiřadí pohon předních kol, lze zařadit redukci nebo uzavřít diferenciál zadní nápravy.

Kolona vojenských automobilů se nemůže obejít bez legendárního Jeepu Willys, více či méně „nastrojených“, kterému dělal společnost „ruský džíp“ Gaz. Z vítězné velmoci pocházel i obojživelný LuAZ 967.

Nákladní automobily zastupovaly šestikolový GMC (1942) nebo DAF, model YA-126, vyráběný v letech 1956 až 1960 pro královskou holandskou armádu. Vůz, který je v originálním stavu, má poháněna zadní kola, pohon předních kol se přiřazuje pákou. Rezervy na pravém a předním boku nejsou upevněny napevno, ale při zdolávání terénu se otáčela. Vůz pohání zážehový šestiválec objemu 54,6 litru o výkonu 102 k.

Užitkový švýcarský Saurer MH4, rovněž v originálním stavu, byl vyvinut jako tahač pro houfnice 7,5 cm. Označená MH4 znamená: M – (Militärfahrzeug) – vojenský, H (Heckmotor) – motor vzadu, 4 – počet kol. V letech 1940 až 1944 se vyráběly ještě třínápravové automobily M6 a jen malý počet čtyřnápravových – M8.

Mezi kabinou a motorem uloženým podélně vzadu je ložný prostor s vyklápěcími bočnicemi a sklápěcí lavicí pro čtyři osoby. Vznětový čtyřválec má objem 5820 cm³ a výkon 75 k. Na ložnou plochu bylo možné naložit až 2250 kilogramů. Celý pak vážil 6500 kg. Proto byl také zvýšen objem palivové nádrže ze sedmdesáti litrů na sto litrů nafty, neboť v silničním provozu spotřeboval až třicet litrů na sto kilometrů.



J.Lasík 11.5.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar