Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteránisté ve vlaku aneb Píďova jízda

Každoročně pořádal Kytínský a Chouzavský spolek motocyklistů mikulášskou vyjížďku brdskými lesy nazvanou Kytínská berle. Letos ale k jízdě historických motocyklů z Kytína do Haloun nemohlo dojít, neboť na sobotu byl v celém prostoru ohlášen hon na divočáky.

Martin Stárek

Martin Stárek

Michal Pomahač

Michal Pomahač

Josef Holakovský

Josef Holakovský

A tak se přemýšlelo co dál. Až se zrodil v hlavách Martina Stárka a Michala Pomahače vyrazit vlakem a zároveň oslavit padesátiny jednoho z členů Mirka „Pídi“ Prokůpka. Veteránské stroje se tentokrát nechaly doma a místo v Kytíně byl sraz ve Výtopně Zlíchov v Praze. Tady už čekal zvláštní a nevídaný express s názvem Píďova jízda. Vtip byl v tom, že nikdo nevěděl, kam se jede, a kdy se vrátíme. Padaly nerůznější lokality, ale nikdo se netrefil. Ale to vůbec nevadilo, protože nálada ve vlaku byla skvělá. V piváku bylo neustále narváno, že by tam ani špendlík nepropadl, a při zpáteční cestě už některé nápoje docházely.

Historické automobily a motocykly k vidění nebyly, ale přeci jen kus historie cesta v sobě měla. Do Berouna táhla expres motorová lokomotiva T 334.0, určená především pro lehkou posunovací službu a pro dopravu lehkých nákladních vlaků na sklonově nenáročných tratích. Lokomotiva je kapotová s vyvýšenou kabinou strojvedoucího. V přední delší kapotě je instalován dvanáctiválcový naftový motor a dvouměničová převodovka. V zadní kapotě jsou umístěny vzduchojemy, chladící blok a naftová nádrž. Lokomotiva je rámová se třemi dvojkolími. Své uplatnění našly nejen u ČSD, ale hlavně v průmyslových podnicích v ČSSR a také například v NDR a Rumunsku. S rozchodem 1676 mm a v modrém barevném provedení byly dvě lokomotivy exportovány do Indie.
Byla vyrobena v ČKD v letech 1961 až 73 a pohání ji vidlicový dvanáctiválec o jmenovitém výkonu 302 kW a maximální tažné síly 100/57 kN .

Mirek Píďa Prokůpek

Mirek Píďa Prokůpek

Vzadu cestou do Berouna „vypomáhal“ modrý lokotraktor T 211.0, který pak táhl vlak zpátky z cílové stanice, kterou bylo Zbečno. Lokomotiva reprezentuje nejnižší výkonovou kategorii motorových lokomotiv z produkce ČKD. Hlavní oblastí použití je doprava v průmyslových závodech a posun v malých železničních stanicích, kde není možné ve větší míře provádět opravy a údržby lokomotiv. Pohání jej vzduchem chlazený motor z Tatry 111 A. Jednoduchá obsluha, nenáročná údržba a dobré trakční vlastnosti předurčily tento pro velkou sériovou výrobu. Od roku 1957 do 1962 bylo vyrobeno 835 lokomotiv, které si objednaly ČSD, průmyslové podniky v ČSR, ale byly exportovány též do Egypta, Iráku, Indie, Číny, Albánie, SSSR a dalších zemí.

Jirka Rambousek

Jirka Rambousek

Tolik o lokomotivách, kterou jsou v majetku party nadšenců z Výtopny Zlíchov, která také jízdu pro veteránisty uspořádala.A neměla chybu. Kdo nejel vlakem – udělal velkou chybu. Ani Jirka „Hoboj“ Rambousek, specialista na bugatky a rollsy si nenechal tuto atrakci ujít, stejně jaké „jádro“ kytínského spolku Josef Holakovský, Jaroslav Čermák nebo už zmínění Michal Pomahač a světlel traktorů a nákladních automobilů Martin Stárek a další.




J.Lasík 2.12.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar