Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Velký zvon miluje veterány

Grossglockner, nejvyšší hora Rakouska, volně přeloženo jako Velký zvon, musí milovat veterány, protože jinak by nezařídila to, co ve čtvrtek a v pátek, kdy se tady uskutečnila Grand Prix Grossglockner historických automobilů.

Během minulé středy totiž zasypal Alpy sníh, teplota klesla pod bod mrazu a svišti se nestačili divit, že zima začala nějak hodně brzy. Ještě ve čtvrtek ráno nevěstilo počasí nic dobrého, pršelo, foukal vítr, mraky se válely po údolí, vrcholky v nedohlednu. Na vysokohorskou silnici Grossglocknerhochalpenstrasse byl zákaz vjezdu, respektive tam byl vpuštěn jen ten, kdo měl sněhové řetězy. To znamená nikdo, protože, kdo by je vozil s sebou 19. září. A tak museli všichni čekat do půl jedenácté, včetně účastníků jízdy do vrchu, než se nahoře odklidí sníh a rozsolí ledové plotny.
Mezitím se počasí měnilo minuty od minuty, vysvitlo slunce a ve výšce 2394 metru nad mořem na Fuscher Törl, kde byl cíl, už panovala nádherná zima. Od té chvíle svítilo nad Grossglocknerem slunce až do pátečního večera, kdy akce skončila. Žádné lepší počasí si nemohl nikdo přát. Prostě jako v pohádce.
Start byl u „mýtnice“ ve Ferleitenu ve výšce 1145 m. n m a než jezdci dorazili do cíle, tak museli projet 14 „Kehre“ (vracáků) a 92 zatáček. Kdo by takové výzvě dokázal odolat.
Krásné počasí také vlilo krev do žil mnoha závodníkům v závodě pravidelnosti do vrchu, která se skládala z jedné seznamovací jízdy a tří měřených. Hlavní startovní pole tvořily historické závodní automobily z let 1918 až 1939, k tomu asi dvacítka sportovních automobilů a tři rarity, o které se postaraly Mercedes Benz W24, Porsche 500 Spyder a elektrický Jaguar E-Type. Vrcholem byla jízda Jochena Masse se stříbrným šípem Mercedes Benz W 25. Zvuk kompresorového čtyřválce o objemu 5,6 litru a výkonu 500 k duněl mezi alpskými velikány a my jsme si představovali, jak asi musel jet Hermann Lang při své jízdě v roce 1939. Navíc na prašné cestě.
Mnoha jezdcům na vozech Bugatti 35, Buick Shafer 8, Era R 4 neb Alfa Romeo 6C ani tak nešlo o výsledek, ale hlavně si pěkně „zařádit“. Před výkonem některých musíme jen hluboce smeknout. Jeli srdnatě od startu až do cíle. V tu chvíli jsme si vzpomněli na našeho Mirka Krejsu, který by se tady se svým MG nebo Lagondou určitě netratil. Třeba ho tady za rok uvidíme.
Revival na Grossglockner navázal na tři ročníky z let 1935, 1938 a 1939 a rozhodně se vydařil po všech stránkách. Však sem také vyslaly své vozy firmy Porsche, Mercedes Benz, BMW a VW. Doufejme, že za rok uvidíme i legendární šestnáctiválcový Autop Union, s nímž tady vyhrál v roce 1938 Hans Stuck.



J.Lasík 24.9.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar