Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Star rallye - historici na Barum Czech Rally

Barum Czech Rally nejsou jen moderní automobily, ale také historické soutěžní, rozdělené stejně jako vloni do dvou kategorií. První jede opravdovou rallye se vším všudy a bojuje o vítězství, druhou je tzv. demonstrační jízda bez měření času.

Letos měli historici na programu páteční večerní speciálku v ulicích Zlína a v sobotu pak šest zkoušek, přičemž slušovický okruh se jel dvakrát. V roli největšího favorita vyjel jako první na trať Jaroslav Vančík s Ladou VFTS a hned v zkoušce havaroval a odstoupil. To už byl ale ze hry Vančík pro technické problémy svého vozu.

Na prvním místě se usadil Francouz Paul Chieusse, šotolinový mistr Francie, s krásným Renaultem 5 Turbo v extovárních žlutočerných barvách. Druhé místo obsadil Lumír Vyorálek s Ladou VFTS a třetí byl Ital Albano Frassinetti. Ten se divákům předvedl ve Fordu Escort Cosworth, s nímž v devadesátých letech startoval ve světových rallye Francouz Francoise Delecour. Byť jde o ex-tovární automobil, tak dosahované časy v rychlostních zkouškách tomu neodpovídaly. Ale ruku na srdce, kdo by chtěl takový klenot poškodit.

Soutěže se zúčastnil v nezvyklé roli řidiče také Karel Jirátko s BMW 2002, jeden z našich nejzkušenějších spolujezdců a několikanásobný mistr republiky s Pavlem Valouškem st a Leo Pavlíkem. Nyní se chystá na závod Carrera Panamericana, v němž bude navigovat Jaroslava Petráska v Porsche 911. Tento automobil mohli diváci také vidět, neboť barumka se stala jeho ostrou premiérou před startem v Argentině, stejně jako Subaru GSR Coupé Vojtěcha Štajfa. Třetí automobil týmu, BMW 2800CS Petra Kačírka ještě není hotové.

A tím jsme se dostali k posádkám demonstrační jízdy. Většinu tvořili domácí dvojice, které doplnilo pět italských posádek, dvě slovenské a sedm maďarských. Největší hvězdou byl pochopitelně Franco Ceccato s Fiatem 131 Abarth, údajně stejným, s kterým absolvoval Barum Rallye v 80. letech. Dravou jízdou dokazoval, že stále umí a ze svého umění nic neztratil. Do Zlína přivezl i syna Michele s novějším BMW M3. Největším showmanem měl být Claudio Conforto Galli s BMW M3 po Patricku Snijersovi. Večerní zkoušku sice absolvoval „dveřmi napřed“, ale pak bohužel odpadl. A to byla velká škoda, protože kdo viděl tohoto Itala v Saafeldenu, mi dá za pravdu, že diváci přišli o hodně. V Čechách zdomácnělý Beppe Volta proháněl po valašských kotárech Lancii 037.

Pouze v páteční speciálce jsme viděli otce a syna Bérešovi, kteří z neznámých příčin pak naloží své vozy a jedou domů na Slovensko. Jozef Béreš starší představil v premiéře Mazdu RX7, přesně takovou s jakou dojel druhý v Rallye Škoda 84 a 85 Švéd Ingvar Carlsson, a syn Jozef piloval výkonné Audi Sport Quattro S1. V této kategorii startují převážně repliky, ale tu a tam se objeví i originál jako v případě Škody 160 RS MTX po Václavu Blahnovi. Na barumce ji předvedl Stanislav Kafka z Poděbrad, sběratel závodních a soutěžních škodovek. Jako činovník Federace automobilového sportu se hodně zasloužil o rozvoj historických automobilů v ČR, a to je dobře. Historici jsou totiž všude v Evropě na vzestupu a neměli bychom zůstat pozadu.

Jinak v „Rallye Legend“ převládaly na barumce nejrůznější škodovky a žiguli, ale nechyběly ani Wartburg 352, Trabant 601, Renault Clio Maxi, Peugeot 205 GTi, VW Golf. Raritou byl pak Moskvič 403 Rallye maďarského jezdce.


J.Lasík 4.9.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar