Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Křivonoska nikdy nezklame a vždy nadchne

Sobotní zamračená obloha plná drobných nebo vytrvalejších přeháněk nevěstila nic dobrého. Ale dobrou náladu tří stovek účastníků to zkazit nemohlo. Po obědě se už vyčasilo, vysvitlo sluníčko, a tak do cíle nikdo nepospíchal.

Mezinárodní Rallye Křivonoska, která se jezdí už neuvěřitelných pětačtyřicet let, patří bezpochyby mezi kultovní veteránské akce, a to nejen v Jižních Čechách, ale v celé republice. Pořadatelé Veteran Car Clubu České Budějovice pod vedením pana Pavla Hartla připraví každoročně jinou, ale pokaždé krásnou trať dlouhou kolem osmdesáti kilometrů.

Majitelé řemenových motocykly a automobilů do roku 1918 si mohou trať o pár kilometrů zkrátit, ale většinou nikdo tuto možnost nevyužije. Co by tomu řekli totiž kamarádi.
Soutěžící se vydávají na trať v krátkých časových intervalech, vždy jeden automobil a motocykl, a tak se mají diváci podél tratě stále nač dívat dobré dvě hodiny. Žádné velké pausy, často jen „vláčky“ několika motocyklistů nebo automobilistů za sebou.

První kratší část vedla přes Hlubokou nad Vltavou do Českých Budějovic, kde byl připraven bohatý program. Kromě výstavy historických vozidel z Křivonosky, dále expozice o historii dopravy v Č. Budějovicích, informační panely o historii VCC České Budějovice a výrobě mopedů Stadion v Č. Budějovicích. Zájem budil i renovovaný autobus Škoda RTO v provedení pro městskou dopravu a renovovaný prodloužený nízkoložný valník Škoda 706RT v zeleno bílém provedení. Nechyběly módní přehlídky dobového společenského oblečení první republiky plus speciální přehlídka spodního prádla ze stejné doby.

V druhé části zamířili směr Vidov, Trocnoc, Ledenice, Lišov, Slověnice, Lomnici nad Lužnicí na Hlubokou. Jestli si ale někdo myslí, že je kolem Českých Budějovic rovina, ten se mýlí. Třeba z Vidova do Stříteže čekal na posádky pořádný kopec, po jehož zdolání byli odměněni jedním z nejkrásnějších úseků do Strážovic. V okolí Lomnice nad Lužnicí vedla trase kolem rybníků.

Akce je určena výhradně historickým vozidlům do roku 1945, výjimku mají pouze členové pořádající klubu, kteří mohou vyrazit na trať s vozidly do roku 1945. Účastníky doprovázejí po celé trati ještě další veterány bez startovních čísel, a z poválečného období. První z kempu Křivonoska vystartovali Jan Zápotocký s Renaultem NC z roku 1903 a Petr Hošťálek na stroji Laurin Klement TB, rok výroby 1901. Oba pánové jsou známými osobnostmi našeho veteránského hnutí. Jan Zápotocký z Jičína je odborníkem přes stavbu dřevěných karosérií, zatímco Petr Hošťálek je znám mj. jako majitel Motocyklového muzea v Českých Budějovicích, ale také jako cestovatel, motorkář, autor prací o historických automobilech a motocyklech, o počátcích automobilismu, historii automobilových závodů atd.

S dvojkou vyrazila paní Věra Geislerová s Maxwellem Q2, rok výroby 1910, které dělala společnost dcera Lucka. Ta měla původně jet na motocyklu Bradbury BC (1913), ale nějakým nedopatřením se jej nepodařilo připravit. Není jednoduché z pětičlenné rodiny obeslat soutěž dvěma automobily a dvěma motocykly. A to ještě dceři Majdě chybí rok do získání řidičského průkazu. Rallye Křivonoska byla svědkem i jedné premiéry. Michal Geisler totiž poprvé usedl do Fordu T Roadster z roku 1916. Ale asi jen málokdo tipoval, že jde o proslavené „téčko“ a mnozí si mysleli, že jde o chybu v programu. Nikoliv, sportovní verze byla totiž karosována ve Francii. Svoji první Křivonosku na motocyklu BSA absolvoval ještě syn Vašek, oblečený stejně jako celá rodina v dobovém oblečení, jak se sluší a patří.

Pochopitelně, že na Křivonosce převládají aerovky, tatrovky, pragovky, mezi nimiž se pak vyjímaly třeba americké automobily Studebaker Erskine Siux (1928), Hudson Eight (1930), Plymouth PB (1932), Chevrolet AC (1929), Cadillac Coupe 62 (1940) nebo Chvrolet Fleetmaster (1948). Z méně známých automobilů vzpomeňme třeba Standard SLO 4 (1922), Riley 9 (1929), Fiat 514 (193O), Renault Vivaquatre KZ7 (1932), Mercedes Benz 170 (1940), BMW 327 (1938) atd.

Ke koloritu Rallye Křivonoska patří automobily místních hasičských spolků. Letos sice chyběla Praga R, ale vše vynahradily Tatra 17/31 a Steyer 12 N, oba vyrobené v roce 1928, nebo o rok mladší Praga L17 či Walter Lord. Rallye nejsou jen automobily, ale také motocykly, ale o nich až příště.

Rallye Křivonoska je za námi a my se můžeme nejen těšit na další ročník. Škoda, že den tak rychle uteče. Než se člověk naděje, tak je konec. Musíme pochválit i informovanost diváků, pravidelně je vydáván program s kompletní startovní listinou, která byla letos otištěna také ve Veteránských listech. Žádné tajnosti nejsou ani s tratí, takže lidé se mohou včas usadit před svými příbytky, v místních pohostinstvích, na loukách nebo lesích, aby zamávali báječných lidem na ještě báječnějších strojích.


J.Lasík 11.5.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar