Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rally Dakar - vzpomínka na Liaz

Konec každého roku je už třicet let ve znamení Rally Dakar. Dříve se začínalo na Nový rok, nyní až 5.ledna a také Paříž, místo startu, patří několik let minulosti. V nadcházejícím ročníku se vydá vstříc dobrodružství rekordní počet českých jezdců.

Málokdo si dnes vzpomene, že prvními českými účastníky byly posádky dvou vozů Liaz.V roce 1985 se na start postavili Jiří Moskal – Radek Fencl – Jaroslav Joklík a s druhým vozem Francouz Galland, kterého doplnili Zdeněk Kovář a Josef Brzobohatý. Bez jakýchkoliv zkušeností a přes technické problémy s odpružením a tlumiči dojela Moskalova posádka na 13. místě v kamiónech a na 88. příčce celkově mezi 188 posádkami, které tehdy dorazily do cíle. Druhá dvojice musela ze závodu odstoupit kvůli francouzskému jezdci, který po opravě přední nápravy a spojovacího hřídele nezvládl závod psychicky a odmítl pokračovat. Kovář s Brzobohatým však nakonec do Dakaru dorazili, ovšem už mimo závod.
Největšího úspěchu dosáhli „liazáci“ v roce 1987, kdy v kategorii sériových kamiónů zvítězili Jiří Moskal, Pavel Záleský a Jaroslav Joklík a mezi kamiony skončili na skvělém třetím místě. Druhý vůz odstoupil po těžké havárii.
V roce 1988 zajeli Moskal, Vojtíšek a Záleský druhé místo v kamionech, když v celkové klasifikaci obsadili výbornou 21. příčku. Pouze v roce 1986, kdy měla na Dakaru premiéra Tatra, nedojel do cíle ani jeden ze tří automobilů. Posádka ve složení Joklík, Tyl a Stöhr havarovala po skoku dlouhém 32 metrů. O kousek dál vzdali Brzobozatý, Herritier a Fencl a trio Moskal, Krejsa a Vojtíšek zapadla společně s Tatrou v jednom ze solisek.
Vůz poháněl kapalinou chlazený přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 12 litrů a výkonu 350 k při 2150 otáčkách za minutu a točivém momentu 1300 Nm při 14500/min. Při stálém převodu náprav 4,64.1 dosahoval vůz o pohotovostní hmotnosti 840 kilogramů rychlosti 140 km/h.Točivý moment se přenášel přes suchou jednokotoučovou spojku na desetistupňovou a přídavnou převodovku Praga. Obě tuhé nápravy byly poháněné, přičemž přední byla vypínatelná. Odpružení bylo podélnými listovými pery s teleskopickými tlumiči a předním zkrutným stabilizátore,m, přední navíc ještě vzduchovými vaky. Motor a podvozkové díly byly uloženy v obdélníkovém rámu nýtovaným z lisovaných podélníků a příček tvaru U. Celokovovou kabinu s odpruženými sedadly bylo možné hydraulicky sklápět o 60 stupňů.
„Na téhle soutěži jsem prožil okamžiky zoufalství i nadšení, to by bylo dlouhé vyprávění. Vždy se ale potvrdila moje filozofie, že vůz není jen kus neživého kovu – chová se k vám tak, jako se chováte vy k němu. A v tom spočívá tajemství úspěchu či neúspěchu, o tom jasem přesvědčen“, řekl po Dakaru 89 zkušená Jiří Moskal

Jindřich Lasík, 20.12.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar