Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

První SEAT byl vyroben před 60 lety

SEAT slaví 60. výročí výroby svého prvního vozu, modelu SEAT 1400. Dne 13. listopadu 1953, tři roky po založení společnosti SEAT sjel z montážní linky barcelonského závodu Zona Franca elegantní luxusní highendový vůz inspirovaný tehdejšími americkými vozy.

Od uvedení modelu 1400 na trh vyrobil SEAT více než 16 milionů vozidel, mezi nimiž nechybí řada legendárních modelů, jako např. 600, 127, Ibiza a Leon. Společnost vyváží více než 80 % své produkce a po celém světě je zastoupena 1800 prodejními místy.
Impozantní sedan 1400 se nestal prvním modelem náhodou. Vládní činitelé potřebovali dopravní prostředek a zároveň to byl velmi vhodný vůz pro taxislužby. V roce 1953, kdy SEAT 1400 vyjel na silnice, byl ve Španělsku ukončen prodej benzinu v rámci přídělového systému.

Cena vozu při dodání z výrobního závodu činila 121 875 peset (ekvivalent 41 735 současných eur), původní produkce byla pět vozů za den, na výrobě se podílelo 925 zaměstnanců. Tato čísla rostla následně exponenciální řadou a byla předehrou hromadné motorizace Španělska.

Do konce roku 1954 bylo dodáno 945 vozů SEAT 1400. SEAT poprvé uvedl tento model na barcelonském obchodním veletrhu v červnu a získal objednávky na 10 000 vozů, což mu umožnilo snížit cenu vozu při dodání z výrobního závodu na 117 000 peset (39 648 eur).

SEAT reagoval na velký zájem zvýšením výroby. O rok později se roční výroba přiblížila hranici 3000 vozů, přičemž prakticky 100 % komponentů bylo vyráběno ve Španělsku. V květnu 1955 byl oficiálně otevřen závod Zona Franca a o rok později vzrostla výroba na 7000 vozidel, v následujícím roce bylo vyrobeno 10 000 vozů, resp. 42 vozů za den. Po dvou letech zaměstnával SEAT 5000 osob.

Výroba modelu 1400 byla ukončena v roce 1964 a za tu dobu bylo prodáno více než 98 000 těchto vozů. Na začátku nového desetiletí zažívalo Španělsko rychlý ekonomický rozvoj a SEAT hrál vedoucí roli ve vývoji španělského automobilového průmyslu. Vedoucí postavení si udržuje dodnes díky výrobním provozům, které patří mezi nejmodernější v Evropě, a jasné orientaci na design, výzkum, vývoj a kvalitu.


SEAT 1400
Karoserie: čtyřdveřová (kombi, taxi, sedmimístná, uzavřený dodávkový vůz)
Motory: zážehové (44/58 k)
Převodovka: čtyřstupňová
Zahájení výroby: 1953
Ukončení výroby: 1964
Počet vyrobených vozů: 98 114


2013: rok jubileí
Uvedení prvního modelu SEAT 1400 na trh je jen jedním z řady jubileí, která si letos španělský výrobce automobilů připomíná. Nástupce modelu 1400 – SEAT 1500, rovněž s velmi americkým designem – byl jedním z nejpozoruhodnějších manažerských vozů ve své době a oblíbenou volbou taxikářů. Po něm následoval SEAT 132, ztělesnění dobových představ o luxusním automobilu. Tento model přišel na trh v roce 1973 a stal se prvním modelem SEAT, který byl ve své poslední verzi vybaven převodovkou se samočinným řazením a klimatizací.

Model Ronda, který slaví 30. výročí, je dalším osobitým vozem SEAT. O deset let později představila španělská automobilka druhou generaci modelu Ibiza, která navázala na úspěšnou kariéru svého předchůdce. Byl to první vůz vyráběný v Martorellu, který letos slaví své 20. výročí. A před deseti lety spatřila světlo světa druhá generace modelu Cordoba.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar