Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Pražská noblesa s noblesními veterány

Stalo se už tradicí, že veteránská sezona končí v hlavním městě Pražskou noblesou, a nejinak tomu bylo letos. I když ještě v srpnu nebylo jasné, zda se další ročník uskuteční, neboť nový starosta Prahy 4 nebyl akci dvakrát nakloněn, spíš naopak.

Nakonec se Petru Navrátilovi z Vintage Veteran clubu podařilo získat všechna povolení a soutěž se mohla rozjet. Opět byly na programu dvě jízdy pravidelnosti Jeremenkovou ulicí a odpolední přesun k nákupnímu centru Arkády. Za krásného, ale ráno hodně mrazivého, počasí dorazila na parkoviště u Žlutých lázní sto deset historických automobilů a desítka motocyklů. Po registraci je čekal už tradiční chleba se sádlem, čaj nebo káva, pro milovníky sladkého nebyla nouze o různé droboty. Po první jízdě nemohl chybět tradiční guláš. A co bylo nejdůležitější, nechyběla dobrá nálada.
Kdo dorazil, tak mohl vidět řadu pěkných a zajímavých automobilů od těch nejstarších jako byly Belsice (1914), Ford T (1917) nebo Buick (1917) pana Josefa Macháčka. Ale ten se jízdy pro zdravotní potíže nakonec nezúčastnil. Dvacátá léta prezentovaly například Laurin Klement 105, který byl v letech 1923 až 24 vyroben pouze ve 277 kusech. Řadový čtyřválec o objemu1,8 litru měl litinový blok odlitý s válci v jednom kuse se ventilovou hlavou. Pozornost zasluhoval i americký Nash Standard Six z roku 1929.
Ale určitě nejkrásnější automobil přivezl pan Bohuslav Klein a jeho dvorní mechanik ale i řidič v jedné osobě Jirka Hoboj Rambousek. Šestiválcová Hispano Suiza T49, rok výroby 1926, budila zaslouženou pozornost a obdiv, stejně jako o osm let mladší Mercedes Benz 500 K typ C. V tomto případě se jedná o automobil v původním stavu, tak jak byl v roce 1934 vyroben na objednávku jednoho vlivného švýcarského bankéře. A to včetně speciálních úprav. Současný majitele Tomáš Kalkus je teprve pátým vlastníkem.
Tím jsme se dostali do třicátých let, kde převládaly hlavně české značky Tatra, Prage nebo Aero. Ze zahraničních pak třeba Opel Kapitan, Jaguar SS1, MG JA nebo Ford A.
Početně byly zastoupeny i mladší ročníky až do roku 1970, což je od pořadatelů sympatické, aby se startovní pole nezahltilo příliš mladými automobily. K nejmladším patřily třeba Mercedes Benz 280, Jaguar E-type nebo Rolls Royce Silver Shadow. V každém případě přinesla Pražská noblesa pěkný průřez automobilovou historií domácí i zahraniční. Na závěr prozraďme, že pro příští rok není vyloučena změna lokality.


J.Lasík 7.10.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar