Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Porsche postavilo hybrid už před 110 lety

Vůz Lohner Porsche, první elektromobil s motory v nábojích kol, vyvinul Ferdinand Porsche už v roce 1899 a letos uplynulo sto deset let veřejného představení v Paříži. Záhy následovalo první hybridní vozidlo, které mělo navíc i pohon všech kol. A tak se podívejme trochu do historie.

V době, kdy automobilový průmysl jako na běžícím pásu presentuje alternativní koncepce hybridního pohonu nebo vozy čistě na elektrický pohon, nejsou tyto koncepce v žádném případě ničím novým. Konstruktér a vratislavický rodák Ferdinand Porsche je technicky realizoval už před více než 110 lety, jak prozrazuje Lohner Porsche z roku 1900.
Jde v podstatě o první tzv.bezemisní vozidlo světa, jak jsou v dnešní době tyto automobily označovány. Vůz, poháněný čtyřmi elektromotory umístěnými v nábojích kol, vyvinul a postavil mladý inženýr Ferdinand Porsche pro vídeňského továrníka na kočáry Ludwiga Lohnera.
Elektrická voituretta Lohner Porsche, představená v roce 1900, měla podvozek i karosérii ze dřeva. Každý z elektromotorů (výkon 3 k, krátkodobě 7 k) byl integrovaný do nábojů předních kol. Olověný akumulátor o 44 článcích a napětí 80 V umožnil provoz asi tři hodiny. Maximální rychlost se udává u vozu s hmotností 980 kg zhruba mezi 45 až 58 km/h.
S nástupem spalovacího motoru se ukázala tato konstrukce jako mylná, zatímco dnes se ukazuje aktuální úvaha znovuoživení této konstrukce. Motory umístěné v nábojích kol se zkoušejí jako jedno z možných řešení pro budoucnost. Každý velký výrobce žene vývoj hybridů neustále vpřed a na elektromotor tak připadá stále více úkolů.
Patent morů v nábojích kol přihlásil Ferdinad Porsche už v roce 1896, tedy před 114 lety, a chtěl tak Lohnerovi ukázat, že elektromotory lze úspěšně uplatnit i na silnici, poté co byly v průmyslu plynové motory a parní stroje všeobecně nahrazeny elektromotory. Jejich opodstatnění se mělo prokázat i na silnici.
Ferdinad Porsche vyvíjel i nadále své elektromobily, a brzy se objevil dokonce závodní Lohner Porsche se čtyřmi elektromotory v nábojích kol a tudíž s pohonem všech kol. Konstruktér Porsche si nakonec nenechal vzít radost z toho, aby otestoval své konstrukce při samotných závodech a zvítězil na Semmeringu v roce 1900. Záhy se však ukázalo, že vysoká hmotnost motorů a akumulátorů brání většímu rozvoji. V prvním voze Lohner Porsche byla hmotnost olověných akumulátorů 1800 kg. Poté co viděl slabinu své konstrukce v bateriích, vyvinul Ferdinand Porsche první hybridní automobil. Zatímco jeho první konstrukce používala výhradně jen elektromotory, nechal Porsche na svém voze zvaném Semper Vivus pracovat dva spalovací motory Daimler jako generátory, aby zásobovaly baterie během jízdy elektrickou energií.
Ovšem téměř jedno století trvalo, než technický vývoj umožnil elektromotory použita také k něčemu jinému, než třeba k ovládání oken, pohonu skládání střechy nebo elektrickému nastavení sedadel.

J.Lasík

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar