Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Porsche Semper Vivus - hybrid z roku 1900

Od počátku minulého století je jméno Porsche spojováno s inovacemi ukazujícími směr v konstrukci automobilů. Už od roku 1896 se Ferdinand Porsche, zakladatel dnešní společnosti Dr.ing.h.c.F.Porsche AG ve Stuttgartu, zabýval konstrukcí a vývojem svých prvních automobilů.

Prvním výsledkem byl elektromobil s názvem Lohner Porsche, poháněný motory umístěnými v nábojích kol, které se postaralo o pořádný rozruch na světové výstavě v Paříži v roce 1900. Brzy ukázal Ferdinand Porsche, jak velkou inovaci v sobě skrýval. Závodní vůz vybavený čtyřmi elektromotory umístěnými rovněž v nábojích kol se stal prvním osobním automobilem s pohonem všech čtyř kol na světě. Současně vynikal i brzdami na všech kolech. Neméně vizionářská byla i další myšlenka slavného konstruktéra.
Ještě v roce 1900 kombinoval bateriemi napájené elektromotory v nábojích kol s benzinovým motorem, a tak se zrodil princip sériového hybridního pohonu.
S prvním funkčně schopným hybridním automobilem světa „Semper Vivus“ vstoupil F.Porsche na novou půdu techniky. U tohoto vozu tvořily dva generátory propojené s benzinovými motory jednu nabíjecí jednotku, která zásobovala elektrickým proudem současně motory v nábojích kol a baterie. Jako plně hybridní koncept byl „Semper Vivus“ schopen zvládnout i větší vzdálenosti na čistě elektrický pohon, než bylo nutné uvést do provozu spalovací motor.
Aby se snížila hmotnost a získal prostor pro benzinový motor, použil Ferdinand Porsche na voze „Semper Vivus“ menší baterii se 44 články. Pro výrobu elektrické energie byly uprostřed vozu umístěny dva vodou chlazené benzinové motory De Dion Bouton o výkonu 2,5 k, které poháněly dva generátory o výkonu zhruba 2,7 k. Oba motory běžely nezávisle na sobě a dodávaly 20A při napětí 90 V. Proud vyrobený v dynamech proudil nejprve k elektromotorům v nábojích kol, od nich byl přebytečný výkon dále veden k bateriím.
Vedlejší efekt spočíval mj. v tom, že generátory bylo možné využívat při změně směru otáček mimo jako elektrické startéry benzinových motorů.
Od roku 1901 jako Lohner Porsche „Mixte“ a od 1906 jako „Mercedes Electrique“ dotáhl Ferdinand Porsche svůj koncept hybridního pohonu až k vyzrálé sériové výrobě.
O století později, v březnu 2010 vystavila značka Porsche s mottem „Porsche Inteligent Performace“ hybridní pohon ve své expozici na Ženevském autosalonu. Vrcholem je koncept výkonného sportovního vozu s motorem uloženým uprostřed – Porsche RS Spyder 918 s technologií Plug-in Hybrid. Benzinový osmiválec do V o objemu 3,4 litru a výkonu 500 k je kombinován se dvěma elektromotory na přední a zadní nápravě s mechanickým celkovým výkonem 218 k. Akumulátory Li-on umožňují dojezd 25 kilometrů a vůz spotřebuje na 100 km jen 3,.8 l benzinu. Ovšem to jen dokazuje starou pravdu, že všechno už tu bylo.


J.Lasík, 16.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar