Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot Eclipse - předchůdce dnešních modelů CC

V roce 1933 dostal amatérský návrhář Georges Paulin nápad sestrojit kupé s pohyblivou kovovou střechou, kterou by bylo možné složit do zavazadlového prostoru pomocí mechanismu vybaveného elektromotorem. Svůj vynález si nechal patentovat a dal mu název Eclipse.

Za pomoci karosářské společnosti Pour-tout poprvé použil svůj vynález na karosérii Peugeotu 301. Značku Peugeot zaujala tato koncepce natolik, že nabídla Paulinovi smlouvu, ve které se zavázal platit mu licenční poplatky za každý vyrobený automobil.
Peugeot vypracoval studii a připravil výrobní dokumentaci pro modely 401 a 601, které převedl na autosalonu v říjnu 1934. V únoru následujícího roku začal v karosárně La Garenne-Colombe vyrábět kabriolety 401 a záhy také 601.
Se zahájením výroby modelu 402, v říjnu 1935, přišel Peugeot také s měnitelnou karosérií kabrioletu typu E4 a standardním podvozku s jednou dvou až třímístnou řadou sedadel nebo na prodlouženém podvozku E4Y se dvěma řadami sedadel pro čtyři cestující.
V říjnu 1936 bylo od typu E4 upuštěno a objevil se model E4Y/E4T s pěti až šesti místy, na dlouhém podvozku při zachování celkové koncepce. Z důvodu zjednodušení a kvůli vysoké výrobní ceně byl elektrický pohon nahrazen manuální deblokací a snadným usazením střechy pomocí vyrovnávacích lišt.
S uvedením modelu 402 B v roce 1938 přišla ke slovu stejná karosérie s označením E5T/E5TC. Počty vyrobených vozů u každé modelové řady však byly nízké, neboť použití těchto vozů bylo hodně omezené. Navíc klientela byla nedůvěřivá a cena relativně vysoká. Z celkového počtu 484 vozů připadlo nejvíce – 368 na modely 402 a 402 L (kar. E4Y). Zadní kola poháněl dvoulitrový zážehový čtyřválec o výkonu 58 k při 4000/min. dosahoval rychlosti 110 km/h a na sto kilometrů spotřeboval v průměru 11 až 13 litrů benzinu.


Současnost

Peugeot, průkopník vozů se sklápěcí střechou zastoupených elegantními modely 401, 601 a 402 „Eclipse” ze třicátých let 20. století, nikdy neopustil myšlenku dát řidičům možnost volby mezi variantou kupé nebo kabriolet. Základem je pevná zatahovací střecha, která se skládá do zavazadlového prostoru.
Od představení průkopnického technického řešení na Autosalonu v Ženevě v roce 1998 v podobě konceptu 20♥ vozů uplynulo již téměř jedno desetiletí. Toto řešení se brzy uplatnilo u modelů 206 CC a 307 CC, kterým se podařilo zpopularizovat koncepci, jenž byla do té doby dostupná pouze pro elitní skupinu zákazníků. Tato úspěšná první generace našla své pokračovatele v oblíbeném Peugeotu 207 CC a nyní také Peugeotu 308 CC (viz Novinky).
Do konce listopadu 2008 Peugeot vyrobil téměř 650 000 vozů řady kupé kabriolet určených pro milovníky tohoto automobilového životního stylu, čímž se stal světovým leaderem v segmentu těchto karosářských variant.
Od uvedení modelu 307 CC v roce 2003 se staly kabriolety se skládací pevnou střechou oblíbenější než vozy s pružnou střechou, která je náchylnější k poškození.

JL, 4.12.2012


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar