Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Petr Daníček na Eifel Rallye Festivalu

Od roku 2010 se v německém Daunu pořádá Eifel Rallye Festival, kterého se letos zúčastnil také Petr Daníček s manželkou Ivetou ze Železného Brodu. Divákům přivezli ukázat Škodu 130 LR Evo připravované v druhé polovině 80.let pro skupinu S.

A protože stáli hned vedle Škody Deutschland, tak byl o jejich automobil nebývalý zájem a prohlédla si jej i paní Yvonne Mehtová a ochotně se podepsala na kapotu. Manželka pětinásobného vítěze Safari rallye, Shekhara Mehty se na tento automobil dobře pamatuje, protože s ním trénovali na Rallye Škoda 1986.

Ačkoliv nejde o originál (ten vlastní pan Krajčovič z Topolčan, ovšem v barvách, jak s ním jezdil Václav Farka rallycross), tak jej Petr Daníček postavil přesně podle tehdejšího prototypu, a to včetně zbarvení. Na rychlostních zkouškách, ať asfaltových nebo šotolinových, zanechal velice dobrý dojem, byť oproti jiným jezdcům usedá za volant hodně sporadicky.


Prvním automobilem, který se zapsal do povědomí příznivců automobilového sportu a značky Škoda byla v polovině 70. letech Škoda 130 RS, na kterou navázala Škoda 130 LR skupiny B, a poté měla ještě přijít její evoluce připravená pro skupinu S. K tomu už však nedošlo.

Vůz poháněl řadový kapalinou chlazený čtyřválec uložený podélně za zadní nápravou. Blok i osmikanálová hlava válců byly z hliníkové slitiny, klikový hřídel byl třikrát uložený. S dvěma horizontálními dvojitými karburátory Weber 45 DCOE měl objem 1298 cm³ a výkon kolem 95 kW (130 k ) při 7500/min. Sílu točivého momentu 140 Nm při 4500/min přenášela na zadní kola pětistupňová převodovka. Podle převodů dosahoval vůz rychlosti 160 až 220 km/h, na stovku zrychlil za osm sekund.Kola byla nezávisle zavěšena, vpředu na lichoběžníkových polonápravách, vzadu na trojúhelníkových ramenech. Pérování obstarávaly vinuté pružiny s plynokapalinovými tlumiči.

Dveře, kapota, víko zavazadlového prostoru byly z hliníku, okna, kromě čelního vrstveného, z makrolonu, což přispělo ke snížení hmotnosti na zhruba 850 kilogramů. Klec ochranného rámu byla z legovaných hliníkových trubek o průměru 38 mm a vážila 17 kilogramů.

Verze Evo vychází ze Škody 130 LR, jejíž kariéra byla poměrně krátká, oficiální premiéru si odbyla čtvrtým místem na únorové Boucles de Spa 1985 (Křeček) a vítězstvím v Rallye Ruská zima 1985 (Urban) a skončila prvním a druhým místem v Rallye Wartburg 1987 (Sibera, Urban). Za zmínku stojí ještě určitě 12. a 13. místo v Rallye Akropolis (Křeček).

Poté, v roce 1986 se v AZNP Mladá Boleslav začala připravovat evoluční verze pro avizovanou skupinu S, umožňující ještě větší úpravy než vozy skupiny B. Vznikl jeden prototyp, který se od klasické 130 LR lišil především upravenou karosérií, především rozšířenými laminátovými blatníky, nárazníky vcelku se spoilerem, víkem motorového prostoru se spoilerem a zabudovaným chladičem oleje. Víko zavazadlového prostoru mělo otvor pro odvod horkého vzduchu od chladiče.
Také se uvažovalo o přeplňovaném motoru kvůli zvýšení konkurence schopnosti ve světových soutěžích. Sezonu 1986 bohužel poznamenalo několik tragických havárií, a tak mezinárodní sportovní federace FIA nejenže nevypsala pro další rok skupinu S, ale zakázala také starty speciálů skupiny B. Tím vlastně skončila slavná éra vozů Škoda s motorem vzadu a pohonem zadních kol.

Druhý vůz si postavil Miroslav Šefr ze Železného Brodu, a tak bylo jasné, že současné „evo“ nemohlo vzniknout nikde jinde, než právě tam. Když byl Šefr na vrcholu slávy, bylo Petrovi Daníčkovi pětadvacet let, a každou volnou chvilku trávil s ním v dílně. Tajně snil, že jednou bude jako Šefr. Doba se však mezitím změnila, jezdit rallye nebo rallycross vyžaduje spoustu peněz, a tak si postavil aspoň takové auto, s jakým jeho velký vzor sklízel největší úspěchy.


J.Lasík 26.7.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar