Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Padesát let týmu Alfa Romeo Autodelta

V expozici Alfy Romeo na Festivalu rychlosti v Goodwoodu bylo vystavených i šest vozidel z muzea Alfy Romeo. Tyto modely, které dělaly společnost novému sportovnímu vozu 4C, jsou důkazem globálního významu značky Alfa Romeo.

S výjimkou modelů 8C 2900B Speciale Le Mans (1938), 2000 Sportiva (1954) a F1 159 Alfetta (1951) vzdávaly vystavené vozy hold 50leté činnosti závodního týmu Autodelta založeného v březnu roku 1963. Nový tým tehdy vznikl s cílem vrátit Alfu Romeo do světa motoristického sportu. Autodelta měla navázat na úspěch značky v mistrovství světa Formule 1 z roku 1951, kdy Alfetta získala svůj druhý světový titul. Pro velký návrat tedy Alfa Romeo vytvořila novou závodní divizi, která byla fyzicky oddělena od továrny a mohla tak velmi rychle přijímat jak technická, tak i sportovní rozhodnutí. Nejvýraznější postavou fascinující historie týmu Autodelta byl bezesporu charizmatický inženýr Carlo Chiti.



8C 2900B Speciale Le Mans (1938)

Při příležitosti 90. výročí legendárního závodu Le Mans představila Alfa Romeo veřejnosti unikátní vůz, který byl navržen a postaven speciálně pro 24 hodin Le Mans ročníku 1938. Vůz tehdy pilotovali jezdci Biondetti a Sommer. Jde o jeden z nejpozoruhodnějších vozů, jaký kdy Alfa Romeo postavila. Je vybaven stejným motorem jako jednomístný vůz P3 a může se pochlubit elegantní a skvěle postavenou karoserií od karosárny Touring.


Motor: řadový osmiválec s dvojitým přeplňováním
Objem: 2905 cm³
Výkon: 220 k při 5800/min
Nejvyšší rychlost:240 km/h
Karosárna: Touring



Gran Premio Tipo 159 Alfetta (1951)

Model 159 Alfetta dovedl v roce 1951 Juan Manuel Fangio k titulu Mistra světa Formule 1. Tento vůz se od svého předchůdce (model 158, který v F1 v roce 1950 řídil Giuseppe „Nino" Farina) lišil výkonnějším přeplňovaným 1,5litrovým osmiválcem poskytujícím výkon 425 k, zadní nápravou typu De Dion a výrazně aerodynamičtějším tvarem.


Motor:řadový osmiválec, dvoustupňové turbodmychadlo
Objem:1479 cm³
Výkon: 425 k při 9300/min
Nejvyšší rychlost: 305 km/h



2000 Sportiva (1954)

Model 2000 Sportiva z roku 1954 je jedním z neušlechtilejších příkladů italského designu. Vůz technicky navrhl Franco Scaglione a jeho design byl dílem karosárny Bertone. Toto Gran Turismo je vybaveno motorem o objemu 1900 cm3, pětistupňovou převodovkou a zadní nápravou typu De Dion, tedy technickým řešením, které bylo použito i na Alfettě z roku 1972.

Motor: řadový čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon:138 k při 6500/min
Nejvyšší rychlost: 220 km/h
Karosárna: Bertone



33 Stradale prototype (1967)

Model 33 Stradale byl navržen Francem Scaglionem a postavila jej Autodelta v dílnách Settimo Milanese. Tento vůz je považován za jeden z nejhezčích sportovních vozů všech dob. Díky dvoulitrovému vidlicovému osmiválci s úhlem rozevření řad 90° nabízel senzační výkonové parametry. Mimořádně elegantní model byl charakteristický křídlovými dveřmi a jeho karoserie z hořčíkové slitiny vážila pouhých 54 kg. Ve smyslu velikosti a uspořádání se model 33 Stradale stal jednoznačnou inspirací pro nový kompaktní sportovní model 4C. Typ 33 Stradale kombinoval extrémní techniku, funkčnost a nezaměnitelnou eleganci Alfy Romeo.


Motor:vidlicový osmiválec, V 90°
Objem:1995 cm³
Výkon: 230 k při 8800/min
Nejvyšší rychlost: 260 km/h
Karoserie: Franco Scaglione



1750 GT Am (1970)

Výkonný a fascinující model 1750 GT Am (1970) byl odvozen od Bertoneho kupé 1750 GT Veloce America (odtud s označením Am). Vozidlo bylo vybaveno řadovým čtyřválcem se vstřikováním Spica a dvěma vačkovými hřídeli. Vůz byl postaven Autodeltou pro evropský šampionát cestovních vozů. S jezdcem Toinem Hezemansem (Létající Holanďan) se těšil mimořádnému úspěchu.


Motor: řadový čtyřválec
Objem:1985 cm³
Výkon: 220 k při 7500/min
Nejvyšší rychlost: 230 km/h



33 TT 12 (1975)

Rok 1975 byl pravděpodobně nejúžasnějším obdobím Autodelty. Model 33 TT 12 vyhrál Mistrovství světa konstruktérů a stejný úspěch o dva roky později zopakoval model 33 SC 12. Mistrovský titul získala dílna v Settimo Milanese díky designu založeném na trubkovém prostorovém rámu a třílitrovém dvanáctiválcovém motoru typu boxer s výkonem přes 500 k (název TT12 odkazuje na počet válců). Vůz vyhrál sedm závodů z osmi, včetně famózní Targy Florio (Merzario-Vaccarella). Volant vozu 33 TT12 svírali nejlepší jezdci doby - Brambilla, Pescarolo, Bell, Laffite, Mass, Andretti, Ickx, Scheckter a Vaccarella. Model TT 12 byl charakteristický velmi inovativní širokou a nízkou karoserií a na první pohled byl rozeznatelný podle vysoce originálního a impozantního sání za řidičem. Později v roce 1977 model SC12 debutoval s přeplňovaným 12válcovým motorem typu boxer.


Motor:12válec typu boxer
Objem:2995 cm³
Výkon: 500 k při 11 000/min
Nejvyšší rychlost: 350 km/h




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar