Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Oldsmobilem z roku 1904 na Grossglockner

Pokořit vysokohorskou silnici na Grossglockner je snem nejednoho majitele historického automobilu z přelomu století. Nyní se o světovou senzaci postaral náš starý známý Franz Hofer, pravidelný účastník veteránské Křivonosky nebo Loukotí.

Nyní se vydal se svým Oldsmobilem, rok výroby 1904, na nejznámější silnici rakouských Alp. Za nádherného počasí zdolal první úsek z Ferleitenu k Edelweissspitze za pouhých 59 minut. Po krátké přestávce pokračoval až na „konečnou“ Kaiser Franz Josef Höhe za jednu hodinu a 57 minut. „Tím jsme ustanovili nový rekord a splnil jsem si svůj dávný sen“, říká Franz Hofer.
Na trase ze Ferleitenu až na Edelweissspitze ve výšce 1571 metru nad mořem, nejvyšší bod Grossglockner Hochalpenstrasse a taký nejvyšší sjízdný horský vrcholek střední Evropy, zdolal převýšení 1426 metru.
Oldsmobile 6C, restaurovaný s neobyčejnou láskou k detailu, byl vyroben v roce 1904, a patří mezi nejstarší pojízdné automobily Evropy. „S dnešní jízdou na Grossglockner byl ustaven důležitý milník. Ještě nikdy nezdolal tuto silnici starší automobil,“ říká Dr. Johannes Hörl ze společnost GROHAF



Oldsmobile C6
Když Ransom Eli Olds vyrobil svůj vozík Curved Dash (předchůdce modelu C6) jistě netušil, co tím způsobí. Během krátké doby se dočkal takové obliby, o níž se mu ani nesnilo. V době, kdy na přelomu století sestrojil tento automobil, měl za sebou již zkušenosti s parními tříkolkami, experimentoval s benzinovými motory a v roce 1897 postavil motorový vozík. Curved Dash z roku 1902 zaznamenal takový úspěch, že se stal nejprodávanějším automobilem počátku dvacátého století a představoval odrazový můstek k další produkci. Velice prostý a relativně levný dvoumístný model, byl jedním z úspěšných pokusů sériové výroby.

Oldsmobile C6, který se řídil pákou, poháněl jednoválec objemu 1,5 litru o výkonu 7 k. Motory byly objednávány u Henryho Lelanda, který tím získal možnost proniknout do automobilového sektoru. Postupně zvyšoval výkon až na deset koní, který však Olds nechtěl použít, neboť se mu zdál příliš silný.
Dosahoval rychlosti 30 km/h a kupodivu zvládal i větší kopce a díky výšce jej nezastavily ani špatné silnice. Nejlepší reklamou byla pak dálková jízda z Detroitu do New Yorku. Tisíc tři sta kilometrů urazil na sedm a půl dne.

Po ukončení výroby v roce 1905 opustil Ransom Olds firmu kvůli neshodám se společníky, a přestože už nechtěl automobily dále stavět, tak se nakonec nechal přemluvit a založil firmu Reo.
Slavnou automobilku Oldsmobile bohužel potkal vloni stejný osud, jako dávno předtím značky Packard, Plymouth, Hudson či Studebaker. Po 107 letech se z automobilového světa vytratila.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar