Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Muzeum Škoda s novou expozicí, ale bez patiny

Vzhledem k tomu, že značku Škoda můžeme zařadit mezi nejstarší automobilky, které stále a bez přerušení vyrábějí automobily, tak jsme byli zvědavi, jak koncern VW dokáže bohatou historii „prodat“ při tvorbě nového muzea značky Škoda. Bohužel opravdu „prodal“, ale se vším všudy.

Při pohledu na výsledek, který nám připravila jedna stuttgartská renomovaná agentura, nám bylo hodně smutno. Takovou expozici, a jistě za nemalé finanční prostředky, si asi jen málokterý z přítomných novinářů představoval. Bylo nám hodně smutno a smutno bude asi každému, kdo sem zavítá (jestli vůbec).
Z nepřeberného množství zajímavých automobilů Laurin Klement a Škoda je vystaveno pouhých 35 kusů, včetně osmi (!) předválečných, k tomu tři motocykly, jedna tříkolka, jeden podvozek a několik motorů. Další předměty, většinou nic neříkající, jsou vystaveny ve vitrínách.
Vrcholem expozice je čtyřpatrový regál s dvaceti automobily. Prohlédnout si ale můžete jen pět automobilů v „přízemí“, z ostatních vidíte jen kousky podvozků, kola nebo případně výfuk.
Nebo úspěchy v motoristickém sportu. Každá značka by je náležitě prodala, koncern VW je bohužel náležitě, možná i záměrně potlačil, ke škodě věci. Vždyť Václav Vondřich se už v roce 1905 stal na motocyklu Laurin Klement typ CCR neoficiálním mistrem světa ve francouzském Dourdanu. Na trati dlouhé 150 kilometrů dosáhl průměru 80,8 km/h. Automobily Laurin Klement sbíraly vavříny po celé Evropě a co teprve například legendární Nor John Haugland, jenž proslavil značku Škoda snad nejvíce ze všech jezdců. Ten by měl tady mít svůj pomník. Kde je vzpomínka na 12. místo Václava Blahny z Rallye Monte Carlo 77 nebo z Rallye Akropolis 81. Vzpomínky na škodovácké legendy jako byli Jaroslav a Václav Bobkové, Milan Žid, Oldřich Horsák, Svatopluk Kvaizar, Milan Zapadlo, Josef Srnský, Jiří Šedivý, Ladislav Křeček a mnoho dalších, neradi bychom na někoho zapomněli. A že Škoda 130 RS zásluhou Zdeňka Vojtěcha a Břetislava Engeho vyhrála mistrovství Evropy v závodech cestovních automobilů na okruzích nebo úspěchy Petra Doležala v evropském šampionátu vrchařů. Nikde bohužel ani čárka. Závodní historii připomíná jen Škoda 130 RS, a úplně v jiných kotech muzea Bobkův spider nebo Octavia WRC pro Safari rallye.
Snad ještě tak expozice renovátorské dílny se čtyři automobily v různém stupni rozpracovanosti je zajímavá a poutavá.
Návštěvníkům muzea bude asi hodně smutno, přitom automobilů ze 117leté historie se dochovalo hodně. Co naplat, že je muzeum v historické budově, kde začínali pánové Laurin a Klement s výrobou jízdních kol a motocyklů. Zanechali nám tady s několika dalšími generacemi inženýrů a dělníků velké dědictví, které nám může kdejaká firma závidět. Jen za prvních devadesát let to bylo na sto padesát modelů a více než 5,5 milionu automobilů.Tak jak Volkswagen značce Škoda pomohl na výsluní a naše značka pod jeho vedením jen vzkvétá, tak bohužel muzeum se moc nepovedlo. Je pojaté hodně moderně, ale po patině ani památky. Nová muzea Porsche nebo Mercedes jsou také moderně pojatá, ale je tam co prohlížet...
Otevřeno je denně od 9 do 17 hodin (kromě 24.- 26.12. a 1.1, 31.12 jen do 14 hodin). Do konce roku je vstupné 25 Kč, potom přijde prohlídka na 70 Kč (s průvodcem 100 Kč a včetně závodu 140 Kč).


J.Lasík, 27.11.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar