Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Motocykly na Andělských schodech

Jedenáct let pořádala parta chouzavských motocyklistů Brdský trojúhelník, letos udělali změnu. Petr Hůlka totiž přišel s nápadem připravit na 1.máje závod do vrchu Andělské schody. A protože se premiéra vydařila, tak jsme byli možná svědky založení nové tradice.

Až někdy do roku 1969 se mezi Mníškem pod Brdy a Dobříší jezdilo po silnici zvané pro svůj charakter Andělské schody. Po otevření moderní komunikace se stala už jen historií. Ale Chouzavští a Kytínští nebyli první, kdo přišel s tímto nápadem.
V říjnu 1923 uspořádal Klub cyklistů a motocyklistů Praha 1883 právě na této silnici závod do vrchu.. Do závodu na jeden kilometr se přihlásilo 63 účastníků, tedy takřka stejně jako letos, kdy jich bylo 61. Motocykly do 350 cm³ vyhrál Paukus na stroji Rush a pětistovky Stošek na Nortonu. Ve třídě do 750 cm³ nechal za sebou ing. Tachecí na stroji Itar všechny Indiany. V kategorii nad 750 cm³ naopak Indiany vládly, když zvítězil Kučka. A tak bychom mohli pokračovat, a raději se vraťme do současnosti.

Zpočátku se mělo jednat o akci několika kamarádů, ale jakmile se zpráva o závodě začala šířit po brdských lesích, zájemci začali přibývat. Ale v půl desáté dorazila na Chouzavu asi jen dvacítka motocyklistů a už se zdálo, že půjde přeci jen o komorní akci. Během půl hodiny se ovšem rozdalo dalších čtyřicet startovních čísel, když nejvyšší 61 nesel na své „sajdce“ Václav Šercl. Jedničku měl naopak jeden z hlavních organizátorů Josef Holakovský s motocyklem Peugeot P110, rok výroby 1929.
Přihlásit se prakticky mohl každý, kdo vlastní historický motocykl nebo tříkolku vyrobenou do roku 1980. Pochopitelně, že převažovaly stroje Jawa nejrůznějších typů od „pařezu“ přes Mustang, 250, 350 a 500 až po Jawu 638 z roku 1980.

Objevilo se i několik skvostů převážně ze sbírek chouzavských veteránistů. Nejstarším strojem byl Monet Goyon známého motoráře a bývalého soutěžáka Tomáše Fuchse. Dva roky mu trvala renovace, a dnes může s klidem prohlásit, že se jedná o originál. Pouze řemen a zadní dvě nádržky jsou nové. Jinak všechno si sám zrenovoval, včetně narovnání rámu. Zajímavostí je, že stroj z roku 1825 pohání britský jednoválec Williers. Z roku 1938 pocházel čtyřválec Ariel 4E Michala Pomahače a o rok mladší byl francouzský Alcyon Milana Hýska. Prakticky neznámý motocykl firmy na jízdní kola založené už v roce 1890 A to je z předválečných strojů asi všechno.

Tím výčet zajímavých strojů nekončí, sběratel traktorů a užitkových automobilů Martin Stárek startoval s unikátním čtyřválcem Nimbus a Mirek Prokůpek se Sunbeamem. Celkem jsme napočítali sedmnáct různých značek a to je na první ročník víc než slušné.
Ale, že vyhrát jízdu pravidelnosti (jely se dvě kola a rozhodoval rozdíl dosažených časů) lze i na Stadionu 11 z roku 1960, dokázal Vladislav Dušek na krásně zrenovovaném stroji. Druhý skončil Lukáš Meliš ( Jawa Mustang, 1976). Ovšem je třeba dodat, že mezi prvním a druhým nebyl rozdíl v čase (oba měli shodně 0,03 sekundy), a proto rozhodoval rok výroby. Třetí skončil Jan Mates (ČZ 175, 1972) s diferencí 0,16 s.

Andělské schody se napoprvé vydařily, a všichni se už těší na příští rok, že bude soutěž ještě lepší. Na vylepšení se začalo pracovat hned po skončení.



J.Lasík 2.5.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar