Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Motocykly Ogar v technickém muzeu

Během posledních dní v roce máme pro vás tip na vycházku. Můžete navštívit Národní technické muzeum, kde až do konce března probíhá nejen výstava osobních automobilů Praga, ale také expozice připomínající 80. výročí zahájení výroby motocyklů značky Ogar.

V dopravní hale muzea jsou vystaveny tři desítky motocyklů nesoucích jméno Ogar, které dokumentují slavnou minulost této pražské firmy. V roce 1910 založil Jan Machek firmu, z níž později vznikla akciová společnost Autfit. První motocykl, konstrukce Ing.Františka Bartuška byl veřejnosti představen počátkem roku 1934. Snížení nákladů bylo dosaženo neobvyklým řečením dvoustupňové převodovky umístěné přímo v klikové skříni motoru a mazané směsí paliva a oleje. Ozubená kola byla stále v záběru a změny převodu se dosáhlo přesunutím zubové spojky. Tato konstrukce vyžadovala, aby se motor startoval se zařazenou rychlostí a vypnuté spojce, což bylo neobvyklé.
V programu nechyběl ani motocykly pro silniční závody, plochou dráhu nebo šestidenní. Dvoudobý jednoválec měl objem 247 cm³ a výkon 7,5 k. v roce 1935 se objevil typ 250 se čtyřstupňovou převodovkou v bloku s motorem. Nesl označení Ogar-4 podle počtu převodových stupňů.
Výrobce strojů Ogar - pražská firma Autfit se v druhé polovině 30. let zařadila na třetí místo mezi největší domácí výrobce motocyklů. Na rozdíl od vedoucích značek Jawa a ČZ se širokou paletou modelů různých kubatur se motocykly Ogar vyráběly pouze jako dvěstěpadesátky, ale zato ve třech odlišných modelech. V poválečných letech překotného budování socialismu byla firma Autfit spojena s Jawou a značka Ogar a na počátku 50. let vymizela. Motocykly se sice v původní továrně Ogar ve Strašnicích vyráběly i nadále, a to dokonce až do roku 1997, ale již pod značkou Jawa.
Připomenout slávu zapomenuté značky Ogar se pokouší velmi aktivní klub příznivců těchto strojů – Motoveteran klub OGAR. Díky spolupráci jeho členů s Národním technickým muzeem mohla vzniknout výstava mapující slavnou minulost této pražské firmy. K vidění je řada unikátů, mezi nimiž jistě zaujme například motocykl z roku 1977 určený pro Mezinárodní motocyklovou šestidenní soutěž. Stroj vznikl více než 20 let po ukončení výroby motocyklů Ogar, důvodem byla potřeba doplnit náš tým o stroj jiné značky, nežli Jawa – staré dobré jméno Ogar tak bylo po dvou desetiletích znovuoživeno.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar