Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes-Benz W 125 - 432,7 km/h v roce 1938

Rekordní vůz Mercedes-Benz W 125 ustanovil dne 28. ledna 1938 dodnes platný světový rychlostní rekord na veřejných komunikacích. Rudolf Caracciola tehdy dosáhl rychlosti 432,7 km/h. V Muzeu Mercedes-Benz je pozoruhodným způsobem prezentováno originální vozidlo.

„Naši návštěvníci se nás stále znovu ptají na neobyčejné zavěšení rekordního vozu Mercedes-Benz W 125 na svislé stěně muzea. S dalšími šesti rekordními vozidly tvoří aerodynamicky tvarovaný vůz pozoruhodné zakončení klopené zatáčky v sedmé zóně pro legendy s podtitulem ‚Stříbrné šípy – závody a rekordy‘. Také zvukově zde vládne atmosféra jako na závodní dráze,“ říká Michael Bock, vedoucí oddělení Mercedes-Benz Classic.
Rudolf Caracciola, tehdejší šéfpilot závodního oddělení Mercedes-Benz, zajel 28. ledna 1938 rekord, který platí dodnes. Na dálnici mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem dosáhl na trati jednoho kilometru s letmým startem rychlosti přesně 432,692 km/h. Hodnotou 432,36 km/h byl navíc ustanoven také stále platný rekord pro letmou míli. Tyto hodnoty jsou průměrem dvou jízd opačným směrem.
Rekordní vůz Mercedes-Benz W 125 dostal pro tuto vysokorychlostní jízdu aerodynamicky optimalizovanou karoserii. Závodní vozy s proudnicovými liniemi nebyly v tehdejší době vzácností, a také Mercedes-Benz je úspěšně nasazoval také v okruhových závodech.
Rekordní vůz, jehož technickým základem byl úspěšný a mnoha vítězstvími ověnčený stříbrný šíp W 125, obdržel pro rekordní jízdy v lednu 1938 nejen speciálně vyvinutý dvanáctiválcový motor se dvěma kompresory, ale také nízkou karoserii s klínovitě prodlouženou zádí, jejíž vnější panely zakrývaly i kola. Inženýři snížili pomocí měření v aerodynamickém tunelu součinitel aerodynamického odporu vzduchu na senzačně nízkou hodnotu cx = 0,157. Mezi úpravy patří také radikálně zmenšený otvor pro přívod vzduchu na přídi. Rekordní vůz tak „vdechuje“ dvěma malými otvory pouze takové množství vzduchu, které potřebuje ke své činnosti motor V12 5,6 litru typu MD 25 DAB/3. Naproti tomu chlazení motoru se obejde bez čerstvého vzduchu. Místo toho je chladič obklopen schránkou naplněnou 500 litry vody a ledu.


Rok výroby: 1938
Počet a uspořádání válců: V12
Zdvihový objem: 5577 cm³
Výkon: 736 k (541 kW)
Nejvyšší rychlost: 432,7 km/h


Muzeum Mercedes-Benz je otevřeno každý den od úterý do neděle od 9 do 18 h.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar