Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mazda - tři milníky: 110 S Cosmo, RX-7 a MX5

Když v roce 1960 sjelo z pásu první osobní vozidlo značky Mazda – malý R360, načasování bylo naprosto perfektní díky tomu, že se ekonomika Japonska a Německa zrovna pomalu probouzela. Obchod s osobními vozy probíhal ještě v dalších letech v malém a Mazda pokračovala s lehkými užitkovými vozy.

Toto nicméně určitě nebylo nevýhodou, japonská společnost získala čas, potřebný k vytvoření promyšlených vozů, které nabízely víc, než lidé předpokládali. Několik z těchto vozidel změnilo automobilový průmysl.

]b]Mazda 110S Cosmo Sport – 60. léta[/b]

Jedno z nejkrásnějších sportovních aut, které Mazda kdy postavila, model 110S Cosmo Sport s dlouhou kapotou, originálním designem a pohonem zadních kol svým konceptem neznamenalo v roce 1967 žádnou revoluci. Nicméně ta se nalézala pod kapotou – dvourotorový motor Wankel, první svého druhu vyrobený v sériové výrobě. Po neúspěchu NSU Spider s jednorotorovým motorem, inženýři Mazdy dokázali to co mnozí považovali za nemožné – postavili rotační motor, který byl spolehlivý a trvanlivý – i když byl vytáčen do 7000/min. Aby Mazda dokázala, že se motor povedl, vzala v roce 1968 Cosmo Sport na Marathón de la Route, čtyřiaosmdesáti hodinový vytrvalostní závod na německém Nürburgringu, a skončila na čtvrtém místě. Cosmo se stalo první kultovní klasikou Mazdy. Nabízí krásu na pohled, zábavu za volantem a spolehlivost. Cosmo Sport změnilo názor lidí na rotační motor a stalo se základem pro všechny další vozy s rotačním motorem značky Mazda.


Mazda RX-7 – 70. léta

Když se poprvé objevila Mazda RX-7 – přesně pasovala do stylu sedmdesátých let – prostě vyčnívala z davu. Originální karoserie, hatch okno ve dveřích zavazadlového prostoru, „mrkačky“, divoké barvy exteriéru a materiály v interiéru. Přitom koncept byl velmi flexibilní – v dalších třiceti letech byla Mazda RX-7 nabízena se čtyř- nebo pětistupňovou manuální převodovkou nebo s automatickou. Bylo možné si koupit kabriolet, čtyřmístné kupé s třírotorovým motorem nebo přeplňovaným dvourotorovým. Vpředu umístěný motor a pohon zadních kol nabízejí téměř perfektní rozložení hmotnosti a dělají z vozu jeden z nejlépe ovladatelných sportovních aut své éry. Své jméno si udělala také v motoristickém sportu. Vyhrála GTU šampionát na 24 Hours of Daytona v roce 1979, Britský šampionát cestovních vozů v roce 1980 a 24 hodinovku ve SPA, kde porazila i silné BMW v roce 1981. Mazda prodala celkem 1,8 milionu těchto vozů – a tím pádem se z Mazdy RX-7 stalo nejpopulárnější sportovní auto s rotačním motorem na světě.


Mazda MX5 – 80. léta

Pozůstatky ze 60. a 70. let ještě ani nezmizely, když Bob Hall nakreslil malý, otevřený roadster na tabuli v kanceláři Kenichi Yamamota v Hirošimě. Auto, které navrhl nebylo nijak praktické, neexistovaly vlastně ani racionální důvody k jeho koupi. Proto asi Yamamoto-San čekal se schválením uvedení do výroby celou dekádu. Malý roadster byl představen ve světové premiéře na Chicago Motor Show 1989 a Japonci opět ukázali perfektní časování. Bylo moderní vydělávat peníze a základna mladých zákazníků chtěla auto, ve kterém budou vidět. První verze malého roadsteru měla stejně jako RX-7 „mrkačky“ krásně zasazené do roztomilého exteriéru; byla lehký a rychlý – s jednoduchým a klasickým interiérem. Mazda MX-5 byla nesmírně úspěšná a v dalších letech se prakticky každý výrobce automobilů snažil podobný koncept napodobit.


JL, 22.10.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar