Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Maserati v Národním technickém muzeu

Do pátku 25. dubna jsou v Národním technickém muzeu k vidění čtyři automobily značky Maserati v rámci oslav 100.narozenin slavné italské automobilky. Dva kousky zapůjčilo soukromé Paninni muzeum v italské Modeně.

Bezpochyby největším unikátem, je závodní monopost Maserati 6C-34z roku 1934 vyrobený pouze v sedmi kusech. Všechny byly určeny pro závody tzv. „volné formule“, z níž v roce 12950 vykrystalizovala Formule 1. S tímto typem vozu závodil v roce 1934 na Masarykově okruhu v Brně slavný Ital Tazio Nuvolari. Monopost pohání vidlicový šestiválec s kompresorem objemu 3,7 litru a s výkonem 270 k při 5300/min. S hmotností 750 kilogramů dosahoval rychlosti až 260 km/h. Stejný závodní automobil získal kdysi také Josef Brázdil, který však měl dva dny před brněnským závodem tragickou nehodu. Jak ale k vozu tehdy přišel, zůstává zahaleno tajemstvím.

Z muzea Panini je zapůjčen také druhý automobil – Maserati A6G 54 Coupé Allemano, kterých vzniklo v letech 1954 až 57 s touto karosérií pouhých dvacet. Dvoulitrový řadový šestiválec s výkonem 150 k při 6000/min je dílem konstruktérů Gioachima Colomba a Vittoria Bellantaniho. Unikátní karosérie od firmy Carozzeria Allemano patří k cenným sběratelským kousků.

Další dva automobily jsou majetkem českých sběratelů. V letech 1957 až 1964 se vyrábělo čtyřmístné cestovní kupé 3500 GT (1972 kusů) s řadovým šestiválcem 3,5 litru a s výkonem 220-235 k při 5500-5800/min. Od roku 1962 se dodával na přání se vstřikováním paliva jako GTi. Byl spojen se čtyř nebo pětistupňovou manuální převodovkou, případně samočinnou. Oblíbené kupé vlastnili mj. Alberto Sordi, Tonny Curtis nebo Anthony Quinn.

Milovníky rychlých vozů potěší silniční verze Maserati MC12, odvozená od závodní verze pro šampionáty sportovních vozů FIA GT. Supersport nese designerský rukopis Giorgetta Giugira, podvozek je Ferrari Enzo a pod kapotou se ukrývá šestilitrový vidlicový dvanáctiválec o výkonu 630 k při 7500/min. Ve dvou sériích jich bylo v letech 2004 a 2005 vyrobeno jen padesát.
Historie značky Maserati sahá až do roku 1914, kdy bratři Maseratiové – Alfieri, Bindo, Carlo, Ettopre a Ernesto a později i Mario založili dílnu na opravy automobilů a výrobu zapalovacích svíček. První závodní automobil vznikl ale až o dvanáct let později, v roce 1926 s označením Tipo 26. Poháněl jej přeplňovaný osmiválec objemu 1,5 litru a výkonu 120 k. Na chladiči měl stylizovaný Neptunův trojzubec, který zůstal na vozech dodnes. Hned při prvním startu s ním Alfieri Maserati vyhrál svoji kategorii v Targa Florio 1926. Od té doby získávaly automobily Maserati vavříny na závodních tratích. Úspěšnou éru završil v roce 1957 Juan Manuel Fangio titulem mistra světa F1 s vozem 250 F. Poté se značka ze závodů na čas stáhla a věnovala se vývoji cestovních automobilů.
Výstavku připravilo NTM ve spolupráci se společností Scuderia Praha, které se také podařilo také získat mimořádné unikáty do České republiky. Bohužel více jich nebylo možné vystavit, snad někdy příště.



J.Lasík 22.4.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar