Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Malé Renaulty - historičtí činitelé změny

U příležitosti uvedení Nového Twinga na trh si připomeňme historii malých Renaultů, které tehdy dokázaly jít společně s vývojem společnosti a dnes stále zůstávají v srdci těch, kteří se s nimi setkali.

1946: 4 CV – první malý lidový Renault

Před několika měsíci skončila válka. Rekonstrukce Evropy probíhá v plném proudu a její obyvatelé mohou znovu myslet na budoucnost a začít znovu žít v příjemnější realitě. Pro ty, kteří si přejí brázdit silnice a chtějí využít znovunalezené svobody, je model 4CV ideální volbou. Toto vozidlo s motorem umístěným vzadu, jejž tajně vyvíjeli inženýři Renaultu během války, nabízí dostatečný prostor pro rodinu i se zavazadly. Jeho konkurenceschopná cena činí mobilitu maximálně dostupnou. Model 4CV ovlivnil poválečná léta a svým humorným přístupem a jednoduchostí si získal širokou veřejnost, a to od lidových vrstev až po prostředí vyšší společno


1961: Renault 4L – první „auto pro život

Třicet slavných let začalo. Období ekonomického růstu, hojně vznikající inovace a vyšší životní úroveň díky dostupnosti nových vybavení (domácí elektrospotřebič, automobil). Rodiny vyjíždějí, vydělávají, cestují a touží znovu objevovat velké prostory.Právě pro ně Renault vytváří model Renault 4. Renault 4L se stal legendárním automobilem s revolučními a praktickými zadními vyklápěcími dveřmi. Může v něm cestovat rodina i se zavazadly – na všech cestách a za jakýchkoliv okolností. Je prvním opravdovým „autem pro život“ od Renaultu. Ve světě se od roku 1961 do 90. let dvacátého století prodalo přes osm milionů vozidel Renault 4.


1972: Renault 5 – v duchu roku 1968

Uplynul rok 1968 a mravy se zcela uvolňují.když toto období euforie náhle končí v roce 1973 v souvislosti s 1. ropným šokem, Renault 5 se svou velmi malou spotřebou paliva (4,5 l/100 km při 90 km/h) přichází ve vhodný okamžik. Je to malý automobil nového druhu: má lákavý a sympatický vzhled se „šikovnými“ nárazníky ze syntetického materiálu, které ho chrání při parkovacích manévrech do mezer mezi vozidly, a je také víceúčelový. Při svém uvedení na trh v roce 1972 si model R5 rychle získal své příznivce (31 % žen a 35 % mladých lidí do 30 let v prvním roce) a jeho úspěch nikdy nepomine. V polovině 80. let 20. století Renault nahrazuje model R5 modelem Supercinq (Superpětka). Modely R5 a Supercinq, kterých se vyrobilo (v letech 1972–1996) přes 8,5 milionu kusů, budou brázdit silnice mnoho let a zůstanou v srdci těch, kteří se s nimi setkají. Renault 5 bude k dispozici také ve vysoce výkonných sportovních verzích, ze kterých se stanou legendy: R5 Alpine a R5 Turbo.



1993: Twingo – automobil proti krizi

Krize pokračuje, ekonomika je destabilizovaná (krach na burze) a cena paliva roste (válka v Golfském zálivu)… Nedávný pád Berlínské zdi však umožňuje celé Evropě představit si novou budoucnost. Je tady ale rozpor: chceme se nadchnout, ale každodenní realita nám v tom zabraňuje.
A pak se objevuje Twingo, nadčasové městské vozidlo, které se zcela liší od klasických automobilů. Pouze jeden motor, jedna verze, 4 jasné barvy: Twingo nabádá k dobré náladě už i svým názvem, který je složen ze slov Twist, Swing a Tango. Toto první malé jednoprostorové vozidlo na trhu má hravý výraz a jedinečný tvar, díky kterému může mít velmi krátký předek a užitečnou délku kabiny 1,78 m. Při svém představení na pařížském autosalonu Mondial de Paris měl nevídaný úspěch: Twingo je malým Renaultem proti krizi. Podobně jako jeho starší sourozenci bude dostupný všem společenským vrstvám. Díky své modularitě a víceúčelovosti se hodí ke všem účelům, můžeme si ho všimnout jak ve městě, tak i na výletní trase.

Současnost: věčný optimismus Twingo

V globalizovaném světě, někteří by dokonce řekli v uniformním, máme právo na odlišnost. Nové technologie otevírají nová pole vyjádření a volnosti, kde je prostor pro pokus a hru.
Právě v tomto světě, v této společnosti a v tomto městě nalezne Nové Twingo své místo a, jak doufáme, bude rozdávat úsměvy. Hravé, s vynikající manévrovatelností a připojením, stále malý vnějšek, ale velký interiér a s poloměrem otáčení 4,30 m je vyroben pro město. Opět se chlubí barvou své karoserie a svým majitelům dává možnost se vyjádřit. Nové Twingo je čestným dědicem malých Renaultů a věčného optimismu původní verze. Má vlastní osobnost a je podobně jako jeho starší sourozenci inovační, „pro život“ a s úplnou duší.

Jean-Louis Loubet, historik a automobilový odborník1, vysvětluje: „Modely Renault si uvědomují vývoj společnosti dříve než ostatní […]. Renault inovuje a navrhuje vozidla, která utvářejí svou dobu.“ V jakékoliv době Renault svými městskými vozidly stále předává optimismus a píše historii.



Renault 2.10.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar