Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Legendy na Rally Bohemia

Jak už víte z předchozích reportáží součástí Rally Bohemia byla i letos Bohemia Legend, aneb demonstrační jízdy historických soutěžních automobilů. Sehnat kvalitní startovní pole v dnešní době je úkol takřka nadlidský, protože soutěže podobného zaměření přibývají jedna za druhou.

Ve stejné době se konala v Saafeldenu například Gr.-B-Legenden a za 14 dní se jede prestižní Eifel Historic Festival. Ze zahraničí tak dorazilo do Mladé Boleslavi čtrnáct posádek, z nichž asi nejkrásnější byl Ford Escort belgického jezdce Didiera Simonse. S přesně takovým startoval v osmdesátých letech výtečný Angličan Russell Brookes.

Z těch zajímavějších jmenujme ještě Fiat 124 Abarth se jménem Achima Warmbolda na kapotě, který připomněl, že v roce 1972 vyhrál tento německý jezdec Rajd Polski, zařazený do Mistrovství světa. Nechybělo ani Porsche 911, Peugeot 104 ZS, v továrních barvách lakované Trabanty 601 i 800 Rs a unikátní Wartburg 311 Coupe, který byl rokem 1960 nejstarším automobilem na startu. Ovšem jednalo se repliku, a tak nejstarším originálem byl Trabant P60 Martina Pitharta.

Většinu startovního pole obstaraly automobily českých majitelů. S číslem jedna vyjel na trať Juha Hänninen s Opelem Kadett z týmu Hájek. Za ním pak Vojtěch Štajf se Subaru a Petr Žáček s Audi Sport Quattro a s navigátorskou legendou Oldou Gottfriedem. Jeden z našich nejlepších spolujezdců dovedl mj. Zdeňka Ponce do cíle na sedmém místě v Rallye Škoda přesně před 40 roky. „Protože měl nedávno pan Gottfried 75. narozeniny, tak jsem mu chtěl nadělit dárek a nabídl mu místo spolujezdce. Jsem rád, že kývnul, protože jsem poznal úplně jiný způsob psaní rozpisu. Byla to pro mě dobrá škola“, prozradil Petr Žáček, který ani asi netušil, že Gottfried měl ještě jednou jubileum. Přesně před čtyřiceti roky dovedla Zdeňka Ponce (Renault 12 Gordini) do cíle na sedmém místě v Rallye Škoda. Jak ten čas letí, a i my jsme byli přitom. Petr Žáček jede podstatně klidněji a tím i rychleji, než dříve. Navíc od loňské bohemky jinou soutěž nejel.

Když už jsme u legend osobností, tak nesmíme zapomenout na Jirku Urbana, kterého při slavnostním startu neodmávl nikdo jiný než John Haugland. Jiří Urban se z nenápadného soutěžáka z Přísečné u Českého Krumlova vypracoval v 80.letech až do Barum týmu i továrního týmu Škoda-Auto. Před dvěma lety si postavil Škodu 130 RS, nalakoval ji ve žlutomodrých barumáckých barvách a začal se objevovat na legendách. Jen pro zajímavost Jirka Urban absolvoval už druhý ročník Rallye Škoda se Škodou 120 a dojel dvanáctý ve třídě. O dva roky později skončil už absolutně třináctý. Bohužel ze zdravotních důvodů nemohl startovat další ex-tovární jezdec Vladimír Berger. Mimochodem škodovky byly nejvíce zastoupenou značkou, prakticky všemi typy od 1000 MB až po Favorit.

Výhodou Legend je, že v nich může startovat prakticky každý, stačí jednodenní licence a odpovídající automobil a pochopitelně zkušenosti s jeho řízením. Časy se neměří, když se objeví technická závada, tak se zkouška jednoduše vynechá a může se pokračovat dál.

Je ideální příležitostí i pro mladé začínající jezdce, jako je třeba Jan Hodouš. Jeho otec Aleš kdysi jezdil Trabanty, asi před šesti lety začal pokukovat po veteránech. Postavil Wartburga 311 pro tzv.revivaly, ale to bylo pořád málo. Postavil dalšího Wartburga, za volant posadil syna Honzu, sám si sedl na horké sedadlo, a začali objíždět menší rallye a závodit s časem. Ale kdo by nechtěl startovat na Rally Bohemia Legend? Tím se mu splnil jeden ze snů a další možná teprve čekají. Jan Hodouš totiž postoupil do národního kola akce Rallytalent vypsané Autoklubem ČR.


J.Lasík 16.7.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar