Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lagondy z celé Evropy v Čechách

Až do soboty můžete na silnicích potkávat více než dvě desítky britských automobilů značky Lagonda nejrůznějších typů a modelů. Převážně zahraniční účastníci přijeli totiž na 13.Continental Lagonda Tour, kterou připravil pan František Kudela, rovněž majitel Lagondy.

Právě dneska se přesunují ze zámku Zbiroh přes Písek do Českého Krumlova, v jehož okolí budou k vidění v pátek a v sobotu. My jsme je zastihli během etapy ze Zbiroha přes Český kras na Karlštejn a dále pak podél Berounky a křivoklátskými lesy zpět. Ale to už měli za sebou návštěvu Prahy, prohlídku muzea tramvají a hodinovou projížďku historickou tramvají.

Etapu Českým krasem připravil pan Šinágl, mimochodem majitel mnoha krásných veteránů a pravidelný účastník veteránských srazů a soutěží.
Zvláště při průjezdu Karlštejnem budily Lagondy značné pozdvižení a domácí i zahraniční návštěvníci naší nejznámější památky, nestačili fotografovat.



Z historie

Lagonda patří mezi významné britské značky a automobily s tímto názvem začal na přelomu minulého století stavět Angličan Wilbour Gunn, který původně vyráběl motocykly a tříkolky s vodou chlazeným čtyřválcem. Název Lagonda si Wilbour Gunn, který toužil po kariéře operního pěvce, přinesl s sebou z Ohia, kde v řeči indiánského kmene Shawnee představuje říčku Buck Creek. Spíš než zpěvem se však proslavil konstrukcí parního člunu.
Zhruba kolem roku 1907 postavil lehký vůz 12/24 k se čtyřválcem vlastní konstrukce. Prodával se natolik dobře, že se vyráběl ještě po první světové válce. Ve speciální verzi dosáhl na závodní trati v Brooklandsu rychlosti 128 km/h, což znamenalo vytvoření rekordu na jednu míli.

V roce 1926 jej vystřídal dvoudobý čtyřválec 14/60 HP Two Litre a z něho odvozená verze Speed 20, která měla oslovit sportovně orientované zákazníky. V rukou talentovaných jezdců získal vůz několik vítězství v Brooklandsu, čtvrtou příčku v Rallye Monte Carlo a v roce 1933 prvenství v Alpském poháru. Komu nestačil výkon 44 kW (60 k) ten si jej mohl nechat zvýšit zabudováním kompresoru. Lagonda vyráběla menší i větší automobily, které však byla vzhledem k vysoké kvalitě hodně drahé. V roce 1927 vyjel první šestiválec 2.7, jenž byl záhy převrtán na objem tří litrů.

Největšího rozkvětu zaznamenala firma v roce 1935, kdy ji vykoupil Alan Good a jako technický ředitel do ní nastoupil W.O. Bentley, jenž prodal svoji firmu společnosti Rolls-Ryce. Tehdy Good pronesl velká slova o tom, že postaví nejlepší automobil světa. Ovšem pouze Bentley věděl, o čem mluví. Kromě třílitrového šestiválce M 45 poslal všechny ostatní modely „do důchodu“ a po měsíci předvedl první vlastní Lagondu – model LG 45 s větším interiérem, zčásti synchronizovanou převodovkou, centrálním mazáním a vestavěným heverem. Karosérie se pomalu, ale jistě vzdalovala myšlenky obřích sportovních vozů.V té době také britskou značku nejvíce proslavily závodní stroje, neboť automobilovému sportu přikládala Lagonda velký význam.

O další historii si řekněme až po jedné z jihočeských etap, kterou máme v plánu ještě navštívit.


J.Lasík 27.8.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar