Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kokořín Historic - závodění pro každého

Veteránské akce mohou mít mnoho podob, od srazů přes pohodové a orientační jízdy až po klasické rallye s měřenými rychlostními zkouškami. V posledních letech se ale objevují tzv. jízdy pravidelnosti historických automobilů.

Smysl spočívá v tom, že na trati rozdělené do několika etap, zpravidla bývají tři, jsou zařazeny zvláštní zkoušky (jedou se za běžného provozu), kde je posádka povinna dodržet stanovený jízdní průměr. Pokud se jí to nepodaří, tak je zatížena trestnými body. Ale zároveň spolujezdec nesmí „zakufrovat“ a přesně se držet šipkového itineráře.
Veteránských jízd pravidelnosti se může zúčastnit každý majitel (starší 18 let) historického automobilu vyrobeného do roku 1985. Nemusí mát žádnou licenci, jen se stačí přihlásit na jednu ze čtyř soutěží zařazených do Seriálu Historic a zaplatit více méně symbolický vklad.
První letošní soutěží byla Historic Kokořínsko, tentokrát se startem a cílem ve Mšeně, kde pořadatelé ASK Praha našli zázemí v kempu na plochodrážním stadionu. Na posádky čekaly tři etapy – páteční noční, a dvě sobotní – dopolední a odpolední. Včera jsme sice informovali o výsledcích, přesto se k nim ještě vrátíme. Ptrvní etapu vyhrál Aleš Urban s Audi GT Coupé před Milošem Kašparem s Austinem Mini, Karlem Vodochodským s Toyotou Celica, Janem Žlábkem s Audi Coupé Quattro a Ondřejem Krotilem s Fiatem 128.
Protože Aleš Urban patří už ke zkušeným účastníkům, tak nepřekvapilo ani jeho prvenství v sobotní dopolední etapě. Ale před Kašpara a Vodochodského se na druhé místo dostali manželé Bryknarovi ze Železného Brodu.

Po hodinové pause se posádky vydaly na poslední etapu, která ovšem vyšle nejlépe Jasnu Hudskému se Škodou 1000 MB, a druhý dojel Attilio Škvor s krásnou Lancií Beta Monte Carlo třetí pak Vodochodský před Voráčem s Mini. Jan Hudský tak získal pohár starosty města Mšeno. Vítěz prvních dvou etap Aleš Urban byl až šestý, což mu společně s Markétou Viktorínovou stačilo na první celkové místo.
Mezi účastníky pátého ročníku Historic Kokořínsko jsme vedle pravidelných účastníků potkali i několik nových tváří, z nichž mnozí zjistili, že jízdy pravidelnosti nejsou žádnou procházkou. Osmdesátiletý Zdeněk Křivohlavý, kterého známe z formule tři si dokonce nechal postavit Wartburga a na sedadlo spolujezdce přemluvil Pavla Šlemína.

Asi největším hrdinou byl Jiří Hošek, který neváhal na úzké kokořínské silničky obětovat svoji ameriku – obrovitý Ford LTD Landau z roku 1975. Jen o něco málo menší byla Tatra 613, která vzhledem k svému roku výroby někdy začátkem 90. let byla k soutěži připuštěna jen díky ochotě pořadatelů, a byl nejmladším automobilem. Rozhodně nebyla z roku 1972, jak bylo uvedeno ve výsledcích. Sedmnácté místo dokazuje, že rok výroby v jízdě pravidelnosti vůbec nic neznamená.

Soutěžící bychom mohli rozdělit do dvou skupin, jednu představují ti, kterým jde hlavně o výsledek a přistupují k akci. Jiní se chtějí hlavně pobavit, sejít se s kamarády a příjemně prožít necelé dva dny. A k tomu si i trochu zasoutěžit. Najdou se i šprýmaři jako Šlajs a Tuček, alias Michal Kopecký a Daniel Krulík s Fiatem 124, jak ostatně můžete vidět na fotografii. Jako jediní byli připraveni na nejhorší, tedy myslíme na sníh – kdyby snad přeci náhodou…Ale ten se letos bohužel nekonal, a tak jsme si všichni o zimní veteránské soutěži mohli nechat jen zdát. Nebo Pavel Kolařík si na dveře Fiatu Panda napsal jmenovku Carlos Sainz, který s podobným automobilem začínal svoji kariéru.

Historic Kokořínsko vydařilo, asi i proto, že o pořádek se starala Gendamerie s Renaultem 4 posádky Mariána Nagy.



J.Lasík 18.2.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar