Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Klenoty vystaveny nejen na hradě, ale také v NTM

Od středy 15. května do čtvrtka 23. května mohou návštěvníci Národního technického muzea shlédnout také klenoty. Nikoliv však korunovační, ale italské značky Ferrari. Poté se o příštím víkendu zúčastní druhého ročníku Concours d’Elegance na zámku Loučeň 2013.

Prezident Ferrari Luca di Montezemolo během krátké návštěvy Prahy dohodl s Karlem Ksandrem, generálním ředitelem Národního technického muzea, a s Robertem Perglem, ředitelem českého zastoupení Ferrari Scuderia Praha, zapůjčení unikátních automobilů Ferrari pro ojedinělou výstavu v Národním technickém muzeu.
Historie slavné značky se začala psát díky Ferrari 125S v roce 1947, a tak se jedná o první produkt nesoucí jméno zakladatele Enzo Ferrariho. Poprvé byl představen 11. května 1947 na okruhu v Piacenze. Pod kapotou se ukrývá dvanáctiválec o objemu 1497 cm³, uložený v trubkovém ocelovém rámu. Kola byla zavěšena přes dvojice lichoběžníkových ramen a vůz měl pouze bubnové brzdy. Dva týdny po debutu s ním Franco Cortese vyhrál Velkou cenu Říma. Ze 214 startů projel typ 125S šestkrát vítězně cílem.
Jak připomněl pan Petr kožíšek z NTM, zatímco značka Bugatti se do našeho motoristického života zapsala poměrně hodně a vozy se u nás před druhou světovou válkou dobře prodávaly, tak Ferrari naproti tomu prakticky vůbec. Jediným pojítkem se slavnou značkou je vítězství Ferrari při první a jediné automobilové Velké ceně na Masarykové okruhu v roce 1949. Shodou okolností dvanáctiválec vystaveného modelu posloužil za základ závodní verzi, ovšem přeplňované kompresorem. Výkon se tak navýšil ze 100 na 240 až 250 k a tím vzrostla rychlost ze 180 km/h na 260 km/h.

Druhým vozem je Ferrari 250GT/E, rok výroby 1962 s vidlicovým dvanáctiválcem 3.0 o výkonu 240 k. Jedná se zřejmě o nejstarší Ferrari u nás a zapůjčil jej pan Robert Pergl, ředitel zastoupení Scuderia Ferrari a jeden z organizátorů Concours Elegance Chateau Loučeň.

A třetím unikátem je monopost F12001, součást unikátní dominance Ferrari na přelomu tisíciletí, když do Maranella přinesl jak jezdecký, tak i konstruktérský titul ve formuli 1. Jezdcem tohoto vozu byl Rubens Barichello, jehož kombinéza bude rovněž k vidění. Byť je monopost majetkem továrního muzea, tak jej můžete mít klidně doma. Stačí si připravit 1 100 000 eur.
Národní technické muzeum patří mezi nejstarší evropská technická muzea. Vlastní mimořádně kvalitní automobilovou sbírku, která dokumentuje vývoj oboru na území České republiky, a to nejen automobily domácí výroby, ale i zahraničními vozy, které k nám byly dovezeny a u nás provozovány. Značka Ferrari však spoluvytváří obraz domácího motoristického života až v posledních letech, ve sbírce Národního technického muzea proto nejsou vozy Ferrari zastoupeny a v expozici muzea nejsou vystavovány. To se změní při příležitosti této desetidenní výstavy. „Tyto automobily u nás nikdy nebyly provozovány, půjde tedy o jakési krátkodobé nakouknutí do ciziny, nakouknutí bezpochyby výjimečné a vysoce exkluzivní,“ dodal vedoucí oddělení silniční a lodní dopravy Národního technického muzea Petr Kožíšek.


Ještě dodejme, že druhý ročník Concours d’Elegance na zámku Loučeň u Mladé Boleslavi pokračuje ve spolupráci Národního technického muzea, Chateau Loučeň a Ferrari Classiche. Národní technické muzeum zde vystaví unikátní vůz Tatra 80 z roku 1935, který patřil prvnímu prezidentovi Československé republiky Tomáši Garrigue Masarykovi. S tímto vozem nechal tehdy prezident Beneš převést korunovační klenoty 19.září 1938 do státní banky v Žilině a po mnichovských událostech zpět do Prahy.




J.L. 15.5.2013



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar