Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jízda Slunovratu - tradice pokračuje

V obci Dolní Břežany se nachází zastoupení tradiční britské značky Morgan, které vede pan Jan Zvelebil a protože fandí veteránům, tak se rozhodl už vloni uspořádat první ročník Jízdy slunovratu. A letos proběhla o víkendu repríza.

Loňský „slunovrat“ nasadil laťku hodně vysoko, když přijelo šest desítek historických automobilů a motocyklů. Všichni proto očekávali minimálně takovou nebo možná ještě větší účast, ale byli trochu zklamáni. Z přihlášených 35 automobilů z let 1917 až 1971 jich dorazilo zhruba pětadvacet, k tomu patnáct motocyklů včetně pěti z klubu Hradní stráže. Důvody menší účasti bohužel neznáme, počasí bylo letní, jiná akce v okolí se nekonala, tak kdo ví.
Vloni byla součástí jízda pravidelnosti Břežanským údolím ze Zbraslavi, ale protože je silnice po povodních v havarijním stavu, museli pořadatelé zvolit náhradní variantu a tou byl poměrně krátký úsek z kraje Dolních Břežan do obce Lhota, asi dva kilometry. Možná i to některé odradilo, těžko říct.
Startovnímu poli dominovaly dva vozy Rolls Royce – Phantom I a Wraith, ale ten se bohužel jízdy nezúčastnil. Třetím krasavcem byl osmiválec Lincoln L s objemem 6,5 litru Václava Kafky a zapomenout nesmíme na další osmiválce – Cadillac (objem 5,1 l, 1917) Václava Macháčka a Ford V8 (3,9 l, 1935) Jana Šorala.
Vraťme se ještě několika slovy k vozu Rolls Royće Wraith, pod jehož kapotou je šestiválec objemu 4,2 litru a výkonu 77 kW při 3500/min. Firma většinou u výkonu udávala pouze „dostačující“. Tento vůz s výrobním číslem 79 karosovala londýnská firma Hooper, založená už v roce 1805. Mimo jiné dodávala kočáry pro královskou rodinu. Více než pět metru dlouhý Wraith váží takřka dvě tuny a jeden rychlostí 120 km/h. Spotřeba na sto kilometrů se pohybuje v rozmezí 15 až 20 litrů.
Vedle českých značek Aero, Walter, Tatra a Praga se mohli diváci těšit mimo jiné na dva BMW – 326 Cabrio a 327 Cabrio, dále na nový přírůstek našeho veteránského hnutí Rover 12 (1940), dvě ameriky – Buick Le Sabre a Pontiac GTO atd.
Nejstarším motocyklem byl řemenáč Douglas 4HP z roku 1920 Jaroslava Kloudy a poměrně málo známý stroj – „osmisovka“ Martinsyde, o dva roky mladší, Jana Úředníčka. Chouzavský spolek zastupovali tentokrát pouze Jaroslav Čermák s šestistovkou Ariel Squre for (1939) a Petr Hůla na Velocette KSS.
Druhý ročník "slunovratu" se i přes menší počet účastníků vydařil a můžeme si jen přát, aby se vrátil do Břežanského údolí a přijelo víc majitelů historických vozidel.

J.Lasík 24.6.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar