Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Grossglockner Hochalpenstrasse - 80 let od první jízdy

Vysokohorská silnice Grossglockner Hochalpenstrasse byla slavnostně otevřeně po rekordní pětileté stavbě sice až v roce 1935 za velkého mediálního zájmu, ale první jízda se uskutečnila již o rok dříve.

Včera uplynulo přesně osmdesát let od chvíle, poprvé přejeli osobním automobilem Vysoké Taury salzburský zemský hejtman Dr.Franz Rehrl a stavitel silnice Franz Wallack, jako spolujezdec. Cestu se značným výškovým rozdílem uskutečnili s vozem Steyr 100, který je majetkem automobilového muzea v Kaprunu a který můžete vidět v nejvyšším automobilovém muzeu na světe, na Franz Josefs Höhe. Ačkoliv vůz poháněl pouze řadový čtyřválec o objemu 1,4 litru a výkonu 32 k, tak zvládl všechny prudké výjezdy a sjezdy bez problému. Právě proto i Franz Wallack zvolil pro cestu tento automobil.

Na podzim roku 1924 byl vídeňský diplomovaný inženýr Franz Wallack pověřen úkolem, vyprojektovat a postavit panoramatickou silnici z Fuschu ve spolkové zemi Salzbursko do městečka Heiligenblut v Korutanech. Třicátého srpna 1930 zazněla v půl desáté ve Ferleitenu první detonace a o rok později byla hotová už jedna třetina z celkových třiceti kilometrů, a dvě třetiny byly ve stavbě.Na stavba ojedinělého díla v náročných horských podmínkách se podílely až tři tisíce dělníků.

Na podzim 1934, tedy rok před oficiálním slavnostním otevřením, otevřel salzburský zemský hejtman Dr.Franz Rehrl část tzv Severní rampy „Hochmais – Fuscher Törl“. Ale ještě pár dní před tím podnikli oba pionýři Wallack a Rehrl dobrodružný přejezd automobilem alp a tím i Tauernského masivu automobilem.

Jízda „polonákladním“ automobilem Steyr 100 z Ferleitenu z Hochtor do Heiligenblutu trvala pět hodin. Po dvanáct kilometrů dlouhé spojovací silnici mezi Severní a Jižní rampou se jelo jen po kamenech „ S velkým uspokojením, s pocitem hrdosti si dovoluji vám sdělit, velevážení hosté, že jsme včera poprvé překonali osobním automobilem celou trasu po vysokohorské cestě z Heiligenblutu přes Fuscher Törl až do Zell am See a tím prolomili zdánlivou překážku Vysokých Tauerů“, řekl v zahajovacím proslovu Dr.Franz Rehrl. Franz Wallack zároveň označil otevření dílčího úseku silnice za „milník v dějinách vysokohorské silnice Grossglockner Hochalpenstrasse, velké myšlenky otevření severojižní spojnice přes Hohe Tauern, které je plánované na příští rok.“

Za 26 měsíců bylo zpracováno 870 000 m³ zeminy a skály, podstaveno 115 750 m² zdiva, zřízeno 67 mostů a instalován telefon se 24 stanicemi. Dělníci odpracovali 1,8 mil směn.
Vysokohorská silnice musela splňovat hodně kritérií. Silnice měla mít šířku 3 metry, s možností rozšíření na 5 metrů, s možností vyhýbání na viditelnou vzdálenost, maximální stoupání 12 procent a se štěrkovou vozovkou.

Franz Wallack přistoupil k zakázce velice vážně a bral ji jako velkou výzvu. Ještě před začátkem stavby podnikl na vlastní náklady studijní cestu po 43 alpských silnicích. Franz Wallack měl za úkol postavit nejkrásnější panoramatickou silnici světa. Jeho koncepce přispěla údajně k tomu, že se silnice stala památníkem a mýtem. Měla se „harmonicky začlenit do krajiny, neboť by bylo až příliš troufalé znehodnotit přírodu technickými prostředky.“

Dnes měří hlavní silnice 47,8 kilometru, k tomu je třeba ještě připočítat 1,6 km na Edelweissspizte (nejvyšší bod) a 8,7 km k Kaiser Franz Josefs Höhe, pod majestátním Grossglocknerem.




J.Lasík 23.9.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar