Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Grossglockner Grand Prix - ¨kdo viděl, nezapomene

Projet se po vysokohorské silnici Grossglockner Hochalpenstrasse je snem snad každého motoristy, ať s automobilem nebo ještě více na motocyklu. Ale čas od času se silnice na chvilku zavře, aby se zde mohl uskutečnit závod historických automobilů, motocyklů nebo dokonce mistrovství světa traktorů.

Po loňské vydařené premiéře Grand Prix Grossglockner došlo letos na reprízu, která neměla opět chybu. Sice se akce oficiálně nezúčastnil tentokrát Mercedes Benz s legendárním Stříbrným šípem ani Porsche s Hansem Herrmanem, ale to vůbec nevadilo. Největšími hvězdami byl bývalý pilot formule jedna Jochen Mass s Mercedesem Benz 300 SL nebo jednomístný automobil Bentley Mother Gun, držitel mnoha rychlostních rekordů na závodní trati v Brooklands.
Jedná se sice o jízdu pravidelnosti, kdy účastníci musí s sobotních dvou jízdách zopakovat čas z pátečního odpoledne, ale jak jsme se mohli sami přesvědčit, mnohé z přihlášených nějaká pravidelnost příliš „nebere“. Převážná část účastníků s předválečnými často velice unikátními závodními automobily si chce hlavně vyzkoušet svoje řidičské umění a schopnosti.
Nádhernou rychlou jízdu předváděli třeba Ivo Buschor s Bugatti T35B, Rainert Ott s monopostem ERA (1936), Matthias Veltrup s Buickem Schafre 8 (1931) a mnoho dalších. V kategorii nejstarších automobilů byly zastoupeny snad všechny značky, které v té době něco znamenaly – Riley, Alvis, Bentley, Lagonda, Aston Martin, Bugatti, Talbot, Delahaye, Alfa Romeo, Maserati, atd. Jen nám tu chyběl Mirek Krejsa, který se na Grossglockneru určitě neztratil. Třeba za rok.
Zbytek startovního pole doplnila zhruba pětadvacítka automobilů od roku 1947 do 1970. I tady se bylo nač koukat, hlavně třeba na vozy Austin Healey Silverstone, Ferrari 500 Mondial, Porsche 356 GT Special, Fiat Abarth 1300, Porsche 356 Split Window Coupe, Apal GT atd. Asi nejmladším automobilem bylo Porsche 911 známého a velice úspěšného soutěžáka historických rallye Michaela Stoschka.
Absolutním vítězem se stal Holger Trager s VW Kafer, rok výroby 1966. Ve třech jízdách dosáhl odchylky pouze 24 setin sekundy. Při té příležitosti je třeba se zmínit, že dva brouci z dílny Ferdinanda Porsche se na Grossglockneru objevily už při druhém ročníku v roce 1938 v rámci testování.
Letošní Grand Prix proběhlo za nádherného počasí, po oba dny svítilo slunce, dole v depu ve Ferleitenu bylo 27 stupňů, v cíéi na Fuscher Törl ve výšce 2500 metrů nad mořem jen o tři stupně méně. Mezi tím museli veteránisté zdolat takřka patnáct kilometrů, 95 zatáček, 24 vracáků (Kehre) a stoupání12 procent. Ale ani to některým nestačilo, a v rámci volna si vyjeli třeba až na Edelweisspizte nebo se vydali dalších dvacet kilometrů na Kaiser Franz Joseph Höhe. My jsme se zase vydali s pytlem mrkví nakrmit sviště.
Všichni si prostě Grand Prix Grossglockner užívali, a už se těší, stejně jako my na příští rok.


J.Lasík 16.9.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar