Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Elegance v zimě

Fiat Mefistofele - unikát s leteckým šestiválcem

Na Ženevském autosalonu byl na stánku Fiat vystaven unikátní sportovní automobil Fiat SB4 Eldridge, který vstoupil do historie pod názvem Mefistofele. Vůz postavil, respektive přestavěl v roce 1924 Ernest Eldridge s úmyslem překonat stávající rychlostní rekordy.

V roce 1922 startoval John Duff s Fiatem SB4, rok výroby 1908, na závodním okruhu v Brooklands, ale protože už měl v té doby závodní stroj hodně za sebou, tak ani nepřekvapilo, že náhle explodoval motor. Náhoda tomu chtěl, že se k vozu dostal Ernest Eldridge, který se rozhodl vůz přestavět na automobil, s nímž by se pokusil překonat rychlostní rekordy. Do modelu SB4 vestavěl řadový letecký šestiválec Fiat A 12 BIS o objemu 21 706 cm³, který odpovídajícím způsobem upravil a zvýšil výkon na 320 k. Pro normální zavazadlový prostor byl však příliš dlouhý, a proto musel prodloužit podvozek. K tomu posloužily díly z jednoho sešrotovaného londýnského autobusu.
Prodloužení vozu nakonec prospělo, neboť získal štíhlou siluetu. Technická struktura zůstala zachována, tedy pohon dvěma řetězy a brzdy pouze na zadní nápravě. Nepůsobily však přímo na kola, nýbrž na diferenciál. Brzdění tak bylo hodně obtížné.
V červenci 1924 se na okruhu u Arpajonu setkaly dva týmy, aby se utkaly o rychlostní rekord. René Thomas sázel na Delage V12 o výkonu 350 k a tým Ernesta Eldridge zase na Fiat SB4. Jeho vůz hned francouzské publikum překřtilo na Mefistofele díky pekelnému hluku leteckého motoru s otevřenými výfuky. Na nebezpečné trati dosáhl Eldrige rychlosti 230,55 km/h a překonal tak dosud platný rekord. Vítězství však napadl jeho soupeř s tím, že Fiat neodpovídá předpisům, neboť převodovka nemá zpátečku. Následující den zrychlil René Thomas svůj Delage V12 na 230,63 km/h a rychlostní rekord byl oficiálně zaregistrován.
Nejlepší výkon měl ovšem trvání jen šest dní, neboť právě tolik času potřeboval Eldridge k tomu, aby motoru opět propůjčil potřebnou sílu a do detailů si promyslel trik se zpátečkou. Dne 12. července 1924 se opět postavil na start a tentokrát světový rekord pokořil rychlostí 234,97 km/h. Jednalo se o poslední světový rekord na 1 kilometr, dosažený při jízdě na silnici. Je s podivem, že experti do dnes ještě nevypátrali, jaký trik použil, aby vozidlo jelo i dozadu. V roce 2007 prošel vůz pečlivou renovací a v července 2010 opět vyjel na závodní trať. Generálku motoru provedla firma Centra Ricerche Fiat, přičemž hodně součástek, které nebylo možné dohledat, muselo být znovu vyrobeno.



Technické údaje

Motor: zážehový řadový šestiválec A 12 BIS
Vrtání x objem: 160 x 180 mm
Kompresní poměr: 4,8:1
Výkon: 320 k při 1800/min
Pohon: řetězem
Spojhka: vícekotoučová
Převodovka. Čtyřstupňová
Zavěšení kol vpředu: tuhá náprava.listová pera, mechan.tůlimiče
Zavěšení kol vzadu: tuhá náprava, listová pera, mechan. Tlumiče
Rozměry: 5091 x 1850 x 1400 mm
Rozvor kol: 3450 mm
Rozchod kol: 1480/1390 mm
Hmotnost: 1780 kg


J.Lasík, 15.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec Auto-Extras
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar