Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Euro Classic - lahůdky z Albionu

V minulých dnech byly noviny i televize plné „závodu“ zbohatlíků Diamond Race, ale, že přes naše území projelo na osmdesát krásných historických automobilů vidu ani slechu. Jednalo se o akci britského královského autoklubu s názvem Euro Classic.

Bentley Mk VI Special

Bentley Mk VI Special

AC Ace Bristol

AC Ace Bristol

AC 428 Frua

AC 428 Frua

AC Greyhound

AC Greyhound

AC Greyhound

AC Greyhound

TVR Grantura

TVR Grantura

TGVR Tuscan

TGVR Tuscan

Pohodová turistická soutěž začala na německém Nürburgringu a po osmi dnech skončila v německém Lindau u Bodamského jezera. Celá trasa měřila dva a půl tisíce kilometrů a vedla přes Fuldu, Erfurt, Geru, Colditz, Českou Lípu, Prahu, Brno, Telč, České Budějovice, Admont, Kitzbühl, Merano a Davos do Lindau. Během ní se posádky projely také po závodních okruzích Nürburgring, Sachsenring, Sosnovou, Brno a Salzburgring, ale musely také zdolat Grossglockner a pověstný průsmyk Stelvio.
My jsme se vydali do Českého Krumlova, kde měly posádky v pátek ráno krátkou přestávku a také se projely historickými uličkami starobylého města.
Nejvíce zastoupené byly pochopitelně anglické značky, ale i mezi nimi jsme našli několik zajímavých automobilů, které se u nás prakticky nevyskytují. Nejstarším měl být Alvis 4.3 z roku 1937, ale ten bohužel nedorazil, a tak jej v této pozici zastupoval sportovní Bentley Mk IV, rok výroby 1951. Většinu startovního pole tvořily automobily ze 70. a 70. let, které doplnilo několik vozů z 50. a také 80. let.
Když se řekne AC, tak si každý hned vybaví sportovní Cobru, ale existují i jiné modely této značky, jejíž historie sahá až do roku 1903, kdy se inženýr John Weller a bývalý řezník John Portway rozhodli stavět automobily, které nesly název po malém tříkolovém nákladním voze Auto-Carrier.
Dvoumístný roadster ACE měl podvozek z ocelových trubek, nezávislé odpružení všech kol a podélně uložený šestiválec o výkonu 85 k. Hliníková karosérie byla v podstatě kopií Ferrari 166 MM Barchetta postavené milánským studiem Touring. Ale nikomu to v té době nevadilo. S motorem Bristol o výkonu 120 k se stal na americkém kontinentě prakticky neporazitelný. Největšího úspěchu dosáhla firma AC díky Carollu Shelbymu, jenž vytvořil pověstnou Cobru.
Klasickou Cobru jsme sice neviděli, ale mezi účastníky jsme objevily mnohem vzácnější provedení AC Cobra 428 z let 1966 až 1973. Jedná se o čtyřmístný model se sedmilitrovým osmiválcem a s karosérií Frua, postavený na prodlouženém rozvoru 2440 mm. Bylo vyrobeno pouze osmdesát kusů.
V roce 1960 se firma AC rozhodla postavit luxusní model Greyhound, první poválečný vůz AC pro čtyři osoby. Pod futuristickou karosérií se ukrýval dvoulitrový šestiválec o výkonu 106 k nebo 125 k. Přestože dosahoval vůz rychlosti 167 km/h, tak většina konkurence měla už silnější pohonné jednotky.
Soutěže Euro Classic se zúčastnily rovněž dva automobily značky TVR, kterou v roce 1947 založil Trevor Wilkinson jako TVR Engineering. Prvním sériovým modelem byl Grantura, vyráběný v letech 1958 až 1967. Jednalo se o první model se zavěšením kol vlečenými rameny jaké používal třeba Brouk. Malý dvoumístný sportovní model měl laminátovou karosérii firmy Plastics bývalého automobilového závodníka Williama Grantury. V nabídce byly čtyři motory od standardního 105 E z Fordu Anglia až po výkonný Coventry Climax. Vyrobeno mělo být údajně celkem osm set kusů.


J.Lasík, 13.9.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec Auto-Extras
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar